کد خبر: ۳۱۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۲
رایزن بازرگانی عراق در ایران گفت: پس از سقوط صدام، ایران نخستین كشوری بود كه به عراق صادرات داشت اما بازرگانان ایرانی هنوز در زمینه سرمایه‌گذاری مستقیم به صورت جدی فعال نشده‌اند و این موضوع حلقه مفقوده حضور پایدار ایرانی‌‌ها در آن كشور است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه تجارت، «عقیل‌الموسوی» رایزن بازرگانی عراق در ایران با تاكید بر نقش سازنده ایران در زمینه صادرات كالا و سرمایه‌گذاری در عراق گفت: بسیاری از زیرساخت‌های عراق در فراز و نشیب‌های یك دهه گذشته از دست رفته است و اكنون نیاز به ایجاد و احیای زیرساخت‌ها دارد.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، بیشتر كالاهایی كه در عراق به مصرف می‌رسد وارداتی است، به همین دلیل برگزاری نمایشگاه كالاهای ایرانی در بصره می‌تواند زمینه آشنایی مردم عراق به ویژه مردم بصره با محصولات ایران را فراهم كند.
وی افزود: ایران و عراق مشتركات و پیوندهای فرهنگی عمیقی دارند و سبك زندگی و كالاهای مصرفی مردمان دو كشور به یكدیگر شباهت دارد، با توجه به همین مشتركات مردم عراق نسبت به مصرف كالای ایرانی علاقه‌مند هستند.
الموسوی یادآورشد: مشاهدات و تحقیقات ما از بازار و صنایع ایران از پیشرفت‌های قابل توجه این كشور در بسیاری از صنایع حكایت دارد؛ با توجه به این مساله تولیدات ایران می‌تواند در بازار عراق عرضه شود و با كشورهای دیگر رقابت كند.
وی با یادآوری برگزاری نمایشگاه اختصاصی ایران در بصره گفت: بصره مركز تجارت عراق و تنها استانی است كه بندر و مرز آبی دارد؛ این استان با داشتن چهار بندر مهم المعقل، ابوفلوس، خورالزبیر و ام‌القصر دروازه ورود عراق به كل جهان محسوب می‌شود و سهم درخوری از كل تجارت عراق دارد.
الموسوی با بیان اینكه قوانین و مقررات تجاری عراق در استان بصره نیز حاكم است، گفت: بصره با استان خوزستان ایران فاصله كمی دارد و همین سبب می‌شود كه به راحتی بتوان تجارت بین دو استان را توسعه داد.
وی با تاكید بر تسهیلات اعطایی دولت عراق برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی، گفت: واگذاری زمین به شركت‌های سرمایه‌گذار، معافیت گمركی و مالیاتی برای ورود ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، برخورداری از پنج سال معافیت مالیاتی در صورت تولید كالا، قابلیت فروش و یا انتقال سرمایه به خارج از خاك عراق، مشاركت در بازار بورس و ... از مزایای سرمایه‌گذاری در عراق است كه با توجه به مشتركات فرهنگی و مجاورت جغرافیایی، این شرایط برای ایرانی‌ها بسیار مساعد است.
وی با تاكید بر امنیت بالای عراق به ویژه در بخش‌های جنوبی این كشور، تصریح كرد: تبلیغات منفی عامل سرمایه‌گذاری نكردن ایرانی‌ها در عراق است اما واقعیت اینكه از بغداد به طرف جنوب و اقلیم كردستان، امنیت بالایی حكمفرماست و برای فعالیت‌ها اقتصادی جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد.
نخستین نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در بصره عراق با مجوز رسمی سازمان توسعه تجارت از 29 اردیبهشت به مدت چهار روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بصره آغاز به كار می‌كند.
این نمایشگاه در زمینه‌ محصولات و صنایع غذایی، ساختمان و تاسیسات، صنعت و معدن، انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)، لوازم خانگی، دارو و تجهیزات پزشكی، محصولات آرایشی و بهداشتی، منسوجات، فرش و موكت، صنایع خودرو، خدمات شهری، حمل‌ونقل، فناوری اطلاعات و صنایع مخابراتی برگزار خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: