کد خبر: ۳۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
مجري طرح آبرساني از سد تنظيمي اميركبير به تهران از پايان عمليات اجرايي آبگير تونل انتقال آب از مخزن اين سد خبر داد.
به ‌گزارش وزارت نيرو، «عادل ساعدي» امروز (يكشنبه) با اعلام اين مطلب افزود: اين پروژه يكي از اجزاي اصلي طرح آبرساني به تهران از سد تنظيمي اميركبير است كه براي انتقال سهميه آب شرب از پايين دست سد به تصفيه خانه ششم تهران طراحي شده و شامل اتاقك آبگير، سرريز و بند انحرافي است.
به گفته اين مقام مسئول، با آبگيري از طريق اين سامانه سهميه آب شرب شهر تهران از پاياب سد تنظيمي به روش سطحي و با جريان آزاد (Free flow) و رعايت سقف تخصيص قابل تامين است كه بر اين اساس به تصفيه‌خانه ششم تهران منتقل خواهد شد.
ساعدي يادآور شد: اتاقك آبگير اين سامانه شامل دريچه‌هاي ورود آب به داخل اتاقك، دريچه‌‎هاي خروج آب از داخل اتاقك به داخل رودخانه كرج و دريچه انتقال آب به داخل تونل، اتاقك كنترل، تاسيسات وابسته، تجهيزات اندازه گيري جريان و شاخص هاي شيميايي آب به همراه سيستم pls مربوطه است.
وي تاكيد كرد، به منظور جلوگيري از ورود اجسام شناور، غوطه‌ور و به طور كلي مواد زائد به داخل تاسيسات آبگيري، در ورودي اتاقك آبگير سامانه آشغالگير تعبيه شده كه در هنگام آبگيري سيستم آشغال‌هاي درشت در پشت سازه آشغالگير جمع و سپس جمع‌آوري مي‌شود.
اين مقام مسئول درباره بند انحرافي اين سامانه افزود: اين بند شامل سرريز و حوضچه آرامش است كه هدف از بودن سرريز ايجاد هد مناسب براي آبگيري تونل از اتاقك آبگير است.
وي با بيان اينكه در هنگام آبگيري تونل، سرريز به عنوان پاياب عمل كرده و آب مازاد را با شيبي به حوضچه آرامش منتقل مي كند، تصريح كرد: با توجه به اينكه اين بند از نوع انحرافي بوده، سرريز آن براي سيلاب با دوره بازگشت 100 ساله (280 مترمكعب بر ثانيه) طراحي شده است.
پاياب يا گدار بخشي از رود يا هر ساختار آبي است كه كمترين گودي را داشته باشد.
ساعدي در ادامه يادآور شد: با اتصال سامانه plc سامانه آبگيري تونل انتقال آب از پايين دست سد تنظيمي اميركبير به سيستم كنترل نيروگاه سد اميركبير و فراهم شدن امكان مانور دريچه هاي اين سامانه از محل اتاق كنترل نيروگاه، عمليات اجرايي سامانه ذكر شده به طور كامل تكميل و آماده بهره‌برداري شد.
مجري طرح آبرساني به تهران از سد تنظيمي امير كبير در پايان خاطرنشان كرد: به دليل ممكن نبودن قطع آب شرب تهران در زمان ساخت اين پروژه، تمامي مراحل اجرايي اين سامانه بدون قطع جريان آب رودخانه كرج انجام شد، به طوري كه فقط براي مرحله‌بندي اجراي سازه ها، سه مرحله جريان آب در محل ساخت سامانه آبگير منحرف شد تا شرايط احداث آنها فراهم شود.
پيش از اين خسرو ارتقايي مدير عامل شركت آب منطقه اي تهران اظهار كرده بود: آبرساني از سد تنظيمي اميركبير براي ايجاد سيستم انتقال جديد آب از منابع غربي تهران ساخته شده است.
به گفته وي، تونل انتقال آب در دو قطعه 16 و 14 كيلومتري بالغ بر 30 كيلومتر در منطقه 22 تهران ساخته شده و آب را از سد اميركبير به مناطق شمال و شمال غرب تهران منتقل مي كند.
مدير عامل آب منطقه اي تهران، اين طرح را يكي از فني ترين پروژه هايي دانست كه در صنعت تونل سازي و زودتر از برنامه زمان بندي به اجرا درآمده و افزود: در اجراي اين تونل، با تكميل بند انحراف، قادر خواهيم بود در هر ثانيه افزون بر 16 مترمكعب آب را از سد تنظيمي اميركبير به تهران منتقل كنيم.
به گفته اين مقام مسئول، با راه اندازي اين تونل، بسياري از هزينه هاي مصرف برق و پمپاژ آب كم شده و آلودگي هاي مسير نيز حذف مي شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: