کد خبر: ۳۱۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
تهران و سئول در جریان سفر رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران، تفاهمنامه جامعی را درباره افزایش صادرات نفت و سرمایه گذاری در صنعت ال.ان.جی، پالایشگاه و پتروشیمی امضا می كنند.
«پارك گئون هی» رئیس جمهوری كره جنوبی امروز (یكشنبه) برای نخستین بار به ایران آمد تا فصل نوینی را در مبادلات اقتصادی دو كشور بویژه در بخش انرژی بگشاید.
سفر رئیس جمهوری كره جنوبی به تهران، مهمترین دیدار یك مقام كره ای از ایران به شمار می رود كه از زمان برقراری روابط دیپلماتیك بین دو كشور (سال 1962 میلادی) تاكنون انجام شده است.
بالاترین سطح حضور مقام های این كشور در ایران، به سفر نخست وزیر كره جنوبی به تهران پیش از انقلاب اسلامی (سال 1356) برمی گردد.
هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگ ترین شركت ها و صنایع كره ای، خانم پارك گئون هی را در سفر به ایران همراهی می كنند كه مدت آن سه روز اعلام شده است.
در این سفر شماری از مدیران و مقام های بلندپایه شركت های بخش انرژی این كشور پس از مذاكره با طرف های ایرانی، تفاهمنامه هایی را امضا می كنند.
بر این اساس، قرار است تفاهمنامه جامعی میان «بیژن زنگنه» وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران و «چو هیونگ هوان» وزیر تجارت، صنعت و انرژی كره جنوبی، در حضور رئیسان جمهوری دو كشور به امضا برسد.
بر اساس گزارش ها، افزایش صادرات نفت ایران به كره جنوبی، سرمایه گذاری در بخش گاز طبیعی مایع شده (ال.ان.جی)، بازاریابی برای این محصول و سرمایه گذاری در پالایشگاه ها و بخش تامین خوراك و تولید محصولات پتروشیمی از موضوع های اصلی این تفاهمنامه است.
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران صبح امروز پس از دیدار با «كانگ هو این» وزیر امور زمین، زیرساخت و حمل و نقل كره جنوبی، از افزایش صادرات نفت و میعانات گازی به ٤٠٠ هزار بشكه در روز در پساتحریم خبر داد.
زنگنه گفت: همزمان با سفر رئیس جمهوری كره جنوبی به ایران، یادداشت تفاهمی با وزیر انرژی این كشور امضا می شود.
وی «ایران ال.ان.جی»، طرح توسعه بخش دوم فاز١٢ پارس جنوبی (كه اتان و مولكول های سنگین تر را به عنوان خوراك پتروشیمی جدا می كند)، پالایشگاه بیدبلند٢، «ان.جی.ال» و همچنین پالایشگاه «بهمن گنو» در جاسك را از طرح های مورد علاقه كره ای ها برای سرمایه گذاری در ایران اعلام كرد.
زنگنه افزود: در پروژه هایی مانند ال.ان.جی، ایران ادامه مذاكره با شركت های كره ای را به خرید این محصول از سوی آنها مشروط كرد كه آنها پذیرفتند؛ بنابراین مذاكرات در این زمینه نیز ادامه می یابد.
زنگنه فروش نفت به كره جنوبی را باب نخست همكاری دو كشور اعلام كرد و گفت: مرحله بعدی این همكاری مربوط به تامین مالی پروژه هاست كه فكر می كنم در این سفر گشایش مهمی حاصل شود.
به گفته «كانگ هو این» وزیر زمین، امور زیربنایی و حمل و نقل كره جنوبی، ارزش توافقنامه و تفاهمنامه هایی كه قرار است در جریان سفر رئیس جمهوری این كشور به ایران به امضا برسد، ٢٠ میلیارد دلار است كه بخشی از آن به طرح های صنعت نفت اختصاص دارد.
بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.
پلاسما، محصولات آهنی و فولادی و ابزارهای ممزوج با آهن یا فولاد، گوشی تلفن همراه، اجزا و قطعات یخچال، لاستیك، قطعات ترمز خودرو، كاغذ و مقوا و اجزا و قطعات ماشین های رختشویی مهمترین كالاهای وارداتی ایران از كره جنوبی به شمار می رود.
بوتان، پروپان، هیدروكربورهای غیرحلقوی، سرب تصفیه شده، روی غیرممزوج، پلاسما و فرآلدهید پلی اتیلن مهمترین محصولات صادراتی ایران به این كشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر: