کد خبر: ۳۱۲۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۵
اقتصاد مقاومتي شامل مفاهيم و سياست‌هاي بسياري مي‌شود كه در بخش‌هاي مختلف كشور مي‌تواند كاربرد داشته باشد.
مهمترين شاخصه‌‌هاي اقتصاد مقاومتي درون‌زا و برون‌نگر بودن آن است. با اين نگاه نبايد مفهوم اقتصاد مقاومتی براي خودروسازان تنها در داخلي بودن استفاده از ظرفيت‌هاي داخلي خلاصه کرد. خودروسازان اگر توجهي به اقتصاد مقاومتي نداشته باشند، ادامه دهنده رویکرد فعلی مي‌شوند و به تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران ادامه دهند.
اقتصاد مقاومتی رویکردی برای تقویت تولید کالاهای باکیفیت در داخل کشور است؛ اقتصاد مقاومتی به این معنا نیست که در بازاری انحصاری هر محصولی با هر کیفیتی تولید شود. مونتاژ خودروهای روز و با کیفیت جهان در داخل کشور نیز تولید داخل محسوب شده و از راه‌های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه است.
حمایت از تولید داخل به این معنا نیست که هر کالایی حتی بي‌کیفیتي اما با برند ایرانی توليد شود، بلکه بايد هر محصول با کیفیتی که در داخل کشور چه با برند ایرانی و چه با برند خارجی تولید و مونتاژ مي‌شود، را به معنای تولید داخل برشمرد؛ بنابراین باید اجازه داد که خودروسازان بزرگ جهان مستقل از خودروسازان بزرگ كشورمان محصولاتشان را در داخل کشور تولید کنند.
مقام معظم رهبری در بيانات خود بر انتقال فن‌آوری و دانش‌بنیان شدن بخش‌های مهم اقتصادی به عنوان راهکار تحقق اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند.
تقویت تولید داخل در صنعت خودرو نيز به معنای ورود مستقل خودروسازان جهانی و تولید خودروهای روز جهان در داخل کشور است.
نتیجه چنین تولیدی ایجاد اشتغال، ایجاد ارزش افزوده، افزایش درآمدهای مالیاتی کشور و از همه مهمتر تامین رضایت مصرف‌کنندگان ایرانی خواهد بود.‌
در مقابل نیز تولید خودروهای بی‌کیفیت و گران که رضایت مصرف‌کننده را جلب نمی‌کند خلاف اهداف اقتصاد مقاومتی است.
به عبارت ساده‌تر انتقال فن‌آوری و افزایش بهره‌وری از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت خودرو است.
 رویکرد اصلی اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان تولید داخل است؛ تولید داخلی که مبتنی بر دانش و فن‌آوری روز جهان باشد.
از طرف ديگر فرآیندهای فعلی در صنعت خودرو مبتنی بر فن‌آوری روز نیست و خودروسازان در حال حاضر فاقد ابزارهای لازم برای تحقق اقتصاد مقاومتی در این حوزه هستند. به نظر مي‌رسد خودروسازان برای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در جهت همکاری با خودروسازان بزرگ جهان و انتقال فن‌آوری و دانش روز حرکت کنند.
پس از آن است كه صنعت خودرویی مبتنی بر دانش و فن‌آوری روز جهان باشد خروجی‌اش کاهش قیمت محصولات، افزایش بهره‌وری و بهبود کیفیت خواهد بود.
در شرايط امروز اقتصاد كشور تولید خودروی بی‌کیفیت با قیمت بالا، برخلاف اهداف مد نظر در اقتصاد مقاومتی است. خودروسازان باید توجه کنند که اقتصاد مقاومتی در این حوزه با محوریت دانش بنیان شدن و تولید خودروهای جدید مبتنی بر فن‌آوری‌های روز جهان،‌ محقق خواهد شد.
امرالله اميني مدرس دانشگاه و كارشناس خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار