کد خبر: ۳۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
وزير نيرو گفت: هر چند قرار است امسال 2 هزار مگاوات نيروگاه جديد وارد مدار شود اما انتظار مي رود مردم با كاهش مصرف در ساعت هاي مياني روز، وزارت نيرو را در گذر از تابستان بدون خاموشي ياري كنند.
حميد چيت چيان امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران با اشاره به در پيش بودن فصل گرما اظهار داشت: اوج مصرف برق در سال گذشته 40 هزار و 177 مگاوات بود و پيش بيني مي شود امسال به بيش از 52 هزار مگاوات افزايش يابد.
به گفته اين مقام مسئول، در صورت خارج شدن كشور از ركود و فعال شدن صنايع و كارخانجات، مصرف برق بيش از اين مقدار مي شود.
وي افزود: ظرفيت كنوني اسمي نيروگاه هاي كشور 74 هزار و 300 مگاوات است و اميد مي رود با توجه به بارش هاي خوبي كه در بخش هاي مختلف كشور شاهد آن بوديم، امسال بتوانيم از نيروگاه هاي برقابي توليد برق بيشتري داشته باشيم.
چيت چيان ادامه داد: قرار است امسال 2 هزار مگاوات نيروگاه جديد نيز وارد مدار شود كه در اين صورت توان پاسخگويي به نياز برق مصرفي افزايش مي يابد.
وي يادآورشد: همكاران وزارت نيرو در شركت هاي برق منطقه اي و شركت هاي توزيع برق، فعاليت هاي گسترده اي براي مديريت بار و مصرف انرژي انجام داده و يا در دست اقدام دارند؛ همچنين قرار است از همه ظرفيت هاي توليد برق در كارخانجات، بيمارستان ها، اداره ها و... به عنوان برق اضطراري نيز استفاده كرده و برق توليدي آنها را وارد مدار كنيم.
وزير نيرو خاطرنشان ساخت: با تدابير انديشيده شده انتظار مي رود تابستاني بدون خاموشي را سپري كنيم اما شرط اصلي و مهم آن، كنترل و مديريت مصرف برق توسط مصرف كنندگان است.
وي به ساعت هاي اوج مصرف در روز (12 تا 16) و ساعت هاي اوج مصرف در شب (غروب آفتاب تا دو ساعت پس از آن) اشاره كرد و خواستار كاهش مصرف برق در اين ساعت ها توسط مردم شد.
به گفته چيت چيان، گرم تر شدن هوا سبب كاهش قدرت توليد برق نيروگاه ها مي شود؛ همچنين استفاده از تجهيزات سرمايشي در ساعت هاي بعدازظهر بالا مي رود و به همه اين دلايل، نيازمند كنترل بيشتري بر مصرف برق در ساعت هاي مياني روز هستيم.
سال گذشته هوشنگ فلاحتيان معاون وزير نيرو در گفت وگويي با بيان اينكه در حوزه توزيع برق، ادعاي كشورهاي در حال توسعه خاموشي كمتر از 10 دقيقه به ازاي هر مشترك است گفته بود، اين عدد در ايران در سال هاي گذشته كمي كمتر از سه دقيقه در شبانه روز به ازاي هر مشترك بوده (خاموشي هزار دقيقه‌اي براي هر مشترك در طول سال) كه عدد بسيار بزرگي است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار