کد خبر: ۳۱۲۳۲
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۴
معاون مركز آمار ایران گفت: بخشی از هشتمین سرشماری نفوس و مسكن از طریق اینترنت و بخش دیگر از طریق مراجعه مستقیم انجام خواهد شد.
سرشماری اینترنتی نفوس و مسكن در روزهای سوم تا 23 مهرماه امسال انجام خواهد شد و سپس از 24 مهرماه تا 24 آبان ماه ماموران سرشماری به خانوارها مراجعه و اطلاعات آنها را جمع‌آوری می‌ كنند.
علیرضا زاهدیان روز دوشنبه درباره جزییات اجرای سرشماری امسال گفت: جمع‌بندی آزمایش هشتمین سرشماری عمومی نفوس و مسكن به پایان رسیده است و در حال حاضر مشغول نهایی كردن نرم‌افزار های سرشماری هستیم.
وی با اشاره به یكی از مهمترین یافته‌های آزمایش سرشماری گفت: در مناطقی كه پایین‌ترین ضریب نفوذ اینترنت را دارند 3.6 درصد خانوارها پرسشنامه سرشماری را از طریق اینترنت تكمیل كردند. البته در آزمایش سرشماری تبلیغات در سطح ملی امكان‌ پذیر نبود و از تمام ظرفیت‌ های اطلاع رسانی كشور استفاده نكردیم بنابراین بسیار امید داریم بتوانیم سهم بالایی از سرشماری را به صورت اینترنتی انجام دهیم.
زاهدیان اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد ضریب نفوذ اینترنت در كشور تا آبان‌ماه امسال از 40 درصد فراتر خواهد رفت بنابراین انتظار داریم 40 درصد از خانوارهای كشور پرسشنامه‌ سرشماری را از طریق اینترنت تكمیل كنند. این مهم نیاز به همكاری تمام نهادهای كشور از جمله وزارتخانه های آموزش و پرورش، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه‌ها و شبكه‌های اجتماعی دارد.
زاهدیان یادآور شد: بر این اساس سرشماری اینترنتی از 3 تا 23 مهرماه اجرا خواهد شد و پس از آن از 24 مهرماه تا 24 آبانماه ماموران سرشماری به خانوارها مراجعه می‌كنند و اطلاعات آنها ار از طریق تبلت جمع‌آوری می‌ شود.
به گفته معاون مركز آمار ایران، با ورود تبلت به سرشماری نفوس و مسكن 1395 پایه و اساس روش جمع‌آوری اطلاعات سرشماری تغییر یافته است و بیش از 25 هزار تبلت در این سرشماری مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
زاهدیان تصریح كرد: تجربه سرشماری‌های قبلی نشان داد فقط 40 درصد خانوارها قبل از اجرای سرشماری از انجام آن باخبر بودند و این امر فرایند سرشماری را كند و حجم كار ماموران سرشماری را افزایش می‌دهد.
وی ابراز امیدواری كرد در این سرشماری با كمك رسانه‌ها بتوانیم تمام ایرانیان را به موقع برای مشاركت در سرشماری آگاه كنیم.
«این كار بزرگ ملی توسط جوانانی انجام می‌شود كه به عنوان ماموران سرشماری تمام شهرها و روستاهای كشور را در مناطق گرمسیر و سردسیر كشور پیمایش خواهند كرد، همه ما از مدیران دستگاه های اجرایی، تا مدیران مدارس، معلمان، دهیاران، مطلعین محلی، معتمدین محلی، رسانه‌ها و سازمان‌های غیردولتی، باید به كمك این جوانان بیاییم.»
وی در پایان اظهار داشت: در نخستین مرحله همه باید باخبر شوند سرشماری كی و چگونه انجام می‌شود و سپس آگاهی یابند چگونه می‌توانند با مشاركت در آن به كمك ماموران سرشماری بیایند.
از سال 1335 تا 1385 سرشماری عمومی نفوس و مسكن در ایران به موجب قانون هر ده سال یك بار اجرا می شد. نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسكن در سال 1335 انجام شد.
درسال 1386براساس مصوبه ی هیات وزیران فاصله زمانی اجرای سرشماری های عمومی نفوس و مسكن از 10 سال به پنج سال كاهش یافت.
هفتمین سرشماری عمومی نفوس و مسكن در روزهای دوم تا بیست و دوم آبان ماه سال 1390 با بسیج حدود 114 هزار نفر مامور آمارگیر و نیروهای ستادی و پشتیبانی آموزش دیده در 31 استان، یك هزار و 139 شهر و 96 هزار و 549 آبادی كشور انجام شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار