کد خبر: ۳۱۲۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳
شركت ملی نفت با امضای تفاهمنامه ای مطالعه میدان گازی بلال در استان هرمزگان در محدوده جزیره لاوان را به یك شركت كره ای واگذار كرد.
شركت های كره ای علاوه بر مشاركت در اجرای طرح های ال ان جی و احداث خطوط لوله انتقال گاز قرار است در توسعه میدان های گازی ایران نیز مشاركت كنند.
بر این اساس، میدان گازی بلال در خلیج فارس به عنوان نقطه آغاز همكاری ایران و كره جنوبی در بخش بالادستی صنعت نفت انتخاب شده است.
شركت ملی نفت گزارش داد: ركن الدین جوادی عصر دیروز (دوشنبه) با سیونگ هو لی، رئیس شركت گاز كره جنوبی (كوگس) در زمینه مطالعه برای توسعه میدان گازی بلال و پروژه های گازی، یادداشت تفاهم امضا كردند.
معاون وزیر نفت گفت: مهم ترین بخش های این تفاهمنامه، مطالعه كره ای ها روی یكی از میدان های گازی ایران در خلیج فارس است.
وی، تجربه شركت كوگس در زمینه بالادست و توسعه قابل توجه آنها در سالهای گذشته در بیش از 15 كشور دنیا را یادآور شد و افزود: كره ایها مطالعه ای را روی میدان بلال خواهند داشت و پیشنهادهای خود را برای توسعه آینده با ایران در میان می گذارند و با توجه به گازی بودن میدان، پس از مطالعه، علاقمندی خود را برای مشاركت در پروژه ایران ال ان جی یا پروژه جدید ال ان جی به ما اعلام خواهند كرد.
شركت كوگاز پیش از امضای یادداشت تفاهم امروز، با شركت ملی صادرات گاز ایران در زمینه ال ان جی، بازار گاز، انتقال تجربه ها در زمینه تعاملات گازی و همچنین با شركت ملی گاز ایران در زمینه مهندسی، اجرا و بهره برداری از خطوط لوله گاز نهم و یازدهم سراسری، یادداشت تفاهم امضا كرد.
شركت گاز كره جنوبی در سال ١٩٨٣ میلادی تاسیس شده و از شركتهای اصلی وارد كننده ال ان جی در جهان به شمار می رود.
كره جنوبی از مشتریان سنتی نفت خام ایران است پس از لغو تحریمها مقدار برداشت نفت خام و میعانات گازی خود را از ١٠٠ هزار بشكه در روز به روزانه ٤٠٠ هزار بشكه رسانده است .
به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت ایران، مرحله نخست گسترش همكاری میان دو كشور گشوده شده و تامین منابع مالی پروژه ها از دیگر مطالبات ایران برای افزایش بیشتر همكاری با این كشور شرق آسیاست.
«پارك گئون هی» نخستین رئیس جمهوری كره جنوبی است كه از زمان برقراری روابط سیاسی میان دو كشور، به ایران سفر كرده است. هیاتی متشكل از 236 نفر از مسئولان و رئیسان بزرگترین شركت های كره ای و صاحبان صنایع بزرگ این كشور، پارك را در سفر به ایران كه مدت آن سه روز اعلام شده، همراهی می كنند.
بر پایه آمار گمرك جمهوری اسلامی ایران، در سال 2015 حجم كل مبادلات تجاری دو كشور پس از كاهش به سبب تحریم ها، به چهار میلیارد و 285 میلیون دلار رسید كه حجم واردات ایران از كره جنوبی چهار میلیارد و 35 میلیون دلار و صادرات به آن كشور 250 میلیون دلار بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: