کد خبر: ۳۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
مدیر طرح ساخت جایگاه های سی.ان.جی كشور گفت: مصرف گاز طبیعی فشرده كشور از آغاز فعالیت این صنعت در كشور، ٥٣ برابر شده است.
به گزارش وزارت نفت، «امیر وكیل زاده» افزود: صنعت سی.ان.جی به صورت آزمایشی در سال ١٣٥٦ در شهر شیراز كلید خورد و به صورت جدی نیز از سال ١٣٨٣ در كشور فعال شد.
وی گفت: صنعت گاز طبیعی فشرده در ١٢ سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است به گونه ای كه میانگین مصرف روزانه آن از ٣٨٠ هزار مترمكعب در سال ١٣٨٣ با ایجاد زیرساخت هایی همچون جایگاه های عرضه سی.ان.جی، در پایان سال گذشته به حدود ٢٠ میلیون مترمكعب در روز رسید.
وكیل زاده ادامه داد: گام های مختلف و متعددی در این دوره ١١ ساله برای رشد صنعت سی.ان.جی در كشور برداشته شده كه ساخت بیش از ٢٣٠٠ جایگاه برای سوخت رسانی به ٣,٥ میلیون دستگاه خودرو گازسوز از آن جمله است.
مدیر طرح ساخت جایگاه های سی.ان.جی تقویت ساخت داخل تحهیزات سی.ان.جی همراه با انتقال دانش فنی را از دیگر گام های اساسی برداشته شده در این صنعت عنوان كرد.
وی گفت: ساخت كمپرسور، خشك كن (درایر) دیسپنسر، نازل، بردهای كنترل بوسیله بخش خصوصی، تعمیر و نگهداشت جایگاه های سی.ان.جی با برگزاری ٤٥ هزار نفر ساعت دوره آموزشی رایگان برای اپراتورها و تكنیسین های فنی، دیگر اقدام های انجام شده برای تثبیت صنعت سی.ان.جی در كشور بوده است.
وكیل زاده، همسان سازی استانداردهای جایگاه های سی.ان.جی را با استاندارد ملی، همچنین ایجاد زیرساخت های لازم برای تولید قطعات كیت سی.ان.جی بوسیله شركت های داخلی و حمایت از طراحی و تولید موتور ملی گازسوز بر اساس آخرین فناوری ها در شركت ایران خودرو را از دیگر گام های برداشته شده در صنعت سی.ان.جی كشور برشمرد.
به گفته وكیل زاده، همسان سازی استانداردهای ساخت ٦١٩ جایگاه با استاندارد ملی را تا پایان سال پیش، دیگر اقدام مهم در صنعت سی.ان.جی كشور بوده است.
مدیر طرح ساخت جایگاه های سی.ان.جی افزود: بهره برداری از ٥٠ باب جایگاه جدید سی.ان.جی در ٢٤ منطقه كشور، تداوم همسان سازی استانداردهای جایگاه های سی.ان.جی با استاندارد ملی ایران و استفاده بهینه از ظرفیت بخش خصوصی با ایجاد یك مدیریت یكپارچه (برندسازی) در طرح توسعه و بهره برداری از جایگاه ها را برنامه های امسال در زمینه سی.ان.جی عنوان كرد.
براساس این گزارش، طرح گازسوز كردن خودروها در سال ١٣٥٦ به صورت آزمایشی در شهر شیراز با تغییر ١٢٠٠ دستگاه سواری اجرا و برای سرویس دهی به این خودروها، دو ایستگاه سوختگیری ساخته شد. در سال ١٣٧٩ نیز وزارت نفت همسو با اجرای سیاست های راهبردی كشور در بخش انرژی و انجام وظایف محوله در چارچوب قوانین بودجه سنواتی با هدف تحقق اهداف بلندمدت برنامه های اقتصادی كشور و برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی وفرهنگی كشور، اقدام به تاسیس شركت بهینه سازی مصرف سوخت كشور كرد تا با متمركز كردن فعالیت های خود در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی، تحولی اساسی در ابعاد كمی و كیفی چگونگی مصرف انرژی در كشور به وجود آورد.
شركت بهینه سازی مصرف سوخت كشور پس از بررسی و مطالعات گسترده در ارتباط با وضع مصرف انرژی در سیستم حمل ونقل كشور، به خاطر وفور منابع طبیعی گاز، همچنین كمبود درصد آلاینده های تولید شده در اثر سوخت گاز طبیعی، سیاست جایگزینی خودروهای گازسوز را به جای خودروهای بنزینی و دیزلی در دستور كار خود قرار داد.
هم اكنون بار اصلی ساخت جایگاه های سی.ان.جی برعهده بخش خصوصی است؛ از مزایای مشاركت بخش خصوصی در ساخت این جایگاه ها می توان به كاهش سرمایه گذاری دولتی در بخش توزیع انرژی، جذب سرمایه های بخش خصوصی برای اهداف برنامه های توسعه كشور، اشتغالزایی به صورت بومی و ایجاد مشاركت مردمی در طرح ساخت جایگاه های سی.ان.جی با ایجاد حساسیت و آگاهی عمومی در بخش انرژی و توزیع آن اشاره كرد.
نام:
ایمیل:
* نظر: