کد خبر: ۳۱۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان گفت كه كابل مطابق با قرارداد سال 1351 خورشیدی كه به امضای افغانستان و ایران رسیده است، سالانه 850 میلیون متر مكعب آب رودخانه هلمند را اندازه گیری و به دریاچه هامون ایران سرازیر می كند.
«عبدالبصیر عظیمی» روز شنبه اظهار داشت: اندازه گیری این میزان آب از سد «كمال خان » در استان نیمروز افغانستان واقع در نزدیكی مرز ایران صورت خواهد گرفت كه در فاصله حدود 100 كیلومتری مرز ایران ساخته می شود.
وی گفت كه تكمیل فاز سوم سد كمال خان به تصویب رسیده و از جمله سدهایی است كه ساخت آن در اولویت كاری قرار دارد و با ساخت این سد دیگر بحث ها میان ایران و افغانستان بر سر میزان سرازیر شدن آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون ایران، پایان خواهد یافت.
سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان افزود كه اندازه گیری آب در سد كمال خان در نزدیكی مرز ایران این مزیت را دارد كه میزان آبی كه باید بر اساس قرارداد به ایران سرازیر شود، بدون گذشتن از مسیری طولانی صورت می گیرد و بدون ضایع شدن آب به ایران می رسد.
با جدا شدن افغانستان از خاك ایران در سال 1857 میلادی، موضوع حقابه رودخانه هیرمند به عنوان یك مساله مورد بحث، بین دو كشور باقی ماند و ظاهر شاه در دوران پادشاهی خود (1933 تا 1973 میلادی) بر افغانستان، قراردادی جدید برای تقسیم آب رودخانه هیرمند با ایران منعقد كرد.
بر اساس این قرارداد كه در سال 1351 خورشیدی میان امیرعباس هویدا نخست وزیر وقت ایران و«موسی شفیق»، همتای افغان وی به امضا رسید، مقرر شد سالانه 20 درصد از آب رودخانه هیرمند به ایران سرازیر شود. پیش از آن، قراردادهای دیگری به صورت های 30 درصد و 50 درصد منعقد شده بود، اما هر كدام از آنها، بعد از مدتی متوقف شد.
مطابق قرارداد 1351 حقابه ایران از رودخانه هیرمند در هلمند افغانستان در هر ثانیه 26 متر مكعب كه حجم سالانه آن به 850 میلیون متر مكعب می رسد، تعیین شد.
عظیمی از تكمیل فاز سوم سد كمال خان در استان نیمرزو همجوار مرزهای ایران، به عنوان بازی برد - برد میان ایران و افغانستان نام برد و افزود كه با این اقدام، ایران به حق خود می رسد و افغانستان نیز از طریق این سد، آب را مدیریت خواهد كرد و استفاده از آن را نظام مند می سازد.
به گفته سخنگوی وزارت انرژی و آب افغانستان، فاز اول سد كمال خان در زمان «محمد داود» اولین رییس جمهوری افغانستان ساخته شده و فاز سوم كه قرار است، به زودی كار تكمیل آن، آغاز شود در زمان «داود خان» كلنگ آن زده شده بود و پس از پیشرفتی اندك، به دلیل جنگ و ناامنی تا امروز ادامه عملیاتی آن متوقف شده بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار