کد خبر: ۳۱۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
گزارش تجارت ازآثار منفی استمرار رکود برمسکن های مهر
سنگینی رکود بازار مسکن در پایتخت موجب شده است تا میزان معاملات خرید وفروش در شهرهای جدید به پایین ترین حد خود در چندسال اخیر برسد.
در واقع بازار مسکن تهران یکی از موثرترین بازارهای مسکن در کشور است وشرایط ویژه بازار پایتخت همیشه برشهرهای کوچک که دراطرافش قرار داشته است تاثیر گذار بوده است به طوری که امروز شاهد رکود بی سابقه در خرید وفروش مسکن در شهرهای جدید هستیم.
در واقع جهش قیمت مسکن در کنار ساخت و ساز مسکن مهر، رونق زیادی به میزان خرید وفروش مسکن در شهرهای جدید داده بود ولی طی سه سال اخیر که بازار مسکن با رکودی بی سابقه همراه بوده است شاهد افت میزان خرید وفروش در شهرهای جدید اطراف پایتخت هستیم.
راکد شدن خرید وفروش مسکن در شهرهای جدید در حالی اتفاق افتاده است که وزیر راه وشهرسازی در ابلاغیه ای خرید و فروش مسکن مهر را آزاد کرد، موضوعی که در سال‌های پیش از آن بصورت غیرقانونی انجام می‌گرفت و در این بین، بسیاری از خریداران متضرر شده بودند.
اما پس از آزاد شدن خرید و فروش مسکن مهر شاهد تمایل زیادی از سوی مشتریان در بازار مسکن برای خرید وفروش نبودیم.
 البته تکمیل نشدن خدمات زیربنایی و روبنایی مسکن مهر هم از دیگر مواردی است که خرید و فروش آنها را در شهرهای جدید با رکود روبرو کرده و از سکه انداخته است و مردم دیگر تمایلی به خرید این واحدها از خود نشان نمی‌دهند.برهمین اساس، ایرج رهبر یکی از اعضای انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با مهربا تایید این موضوع، گفت: رکود بازار مسکن در تهران، تاثیر زیادی را در شهرهای جدید گذاشته و کاهش قیمت بسیاری را داشته است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بطور رسمی خرید وفروش مسکن مهر انجام نمی گیرد، افزود: البته بصورت غیررسمی در بنگاه های املاک، خرید و فروش می شود اما در مجموع متقاضیان بسیار کمتری نسبت به سال های گذشته برای خرید مسکن در شهرهای جدید وجود دارد.
ازسوی دیگر یکی از مشاوران املاک در شهرجدید پردیس، با بیان اینکه قیمت مسکن در شهر پردیس به شدت کاهش یافته است، اظهارکرد: قیمت‌ها نسبت به سال های گذشته، تغییر زیادی داشته، ضمن آنکه استقبال از خرید هم کم شده است.این فعال بازار مسکن با اشاره به اینکه خرید مسکن مهر از واحدی ۳۴ میلیون تومان هم وجود دارد، گفت: قیمت واحدها به شدت کاهش یافته و همین موضوع یکی از نشانه های رکود در بازار مسکن شهرهای جدید است.
البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که بازار مسکن در سراسر کشور رکودی سنگین را پشت سر می گذارد وقاعدتا شهرهای جدید پایتخت هم از این قاعده مستثنی نیستند هرچند به نظر می رسد به دلیل اینکه بیشتر مسکن های مهر در شهرهای جدید پایتخت واقع هستند با فکر وچاره اساسی به حال تامین امکانات رفاهی وخدماتی آنها بشود به طوری که اگر حتی بخواهیم دردوره رونق بازار مسکن در کشورشاهد افزایش میزان حجم معاملات مسکنی در شهرهای جدید باشیم باید فکری به حال تامین امکانات رفاهی وخدماتی این شهرهای جدید کرد.
از دیگر مشکلات اساسی که موجب شده است میزان خرید وفروش مسکن در شهرهای جدید روند نزولی به خود بگیرد تامین نشدن وسایل حمل ونقل عمومی به منظور رفت وآمد ساکنان این شهرها به کلانشهرهایی همچون پایتخت است.
درواقع اگرنگاهی به شهرهای ساخته شده در اطراف پایتخت بیندازیم متوجه این واقعیت مهم خواهیم شدکه در شهرهای جدید پردیس وپرند عدم وجود وسایل حمل ونقل عمومی مشکلات متعددی را برای شهروندان این شهرهای جدید ایجاد کرده است.
 بنابراین با توجه به اینکه رکود مسکن همچنان ادامه دارد وحتی به گفته بسیاری از کارشناسان وفعالان حوزه مسکن روز به روز در حال بیشتر شدن است به نظر می رسد شهرهای جدید وواحد های مسکونی واقع درآنها به دلایل مختلف از آماده نبودن تاسیسات روبنایی وزیربنایی گرفته تا عدم وجود امکانات رفاهی وخدماتی کامل در آنها رکود سنگین تری را نسبت به کلانشهرهایی همچون پایتخت پشت سر می گذارند که اتمام این رکود نیازمند عملیاتی کردن راهکارهای مختلف به منظور خروج مسکن از رکود است.
گزارش از : احمدرضا صباغي

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار