کد خبر: ۳۱۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳
گزارش «تجارت» ازنمایان شدن آثار برجام برصنعت نفت ایران
بیست ویکمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت در حالی از 16 تا 19 اردیبهشت ماه در تهران برگزارشد که در طول برگزاری این نمایشگاه شاهد اتفاق های مهمی که می تواند آثار مثبتی بر رشد وتوسعه صنعت نفت کشورمان داشته باشد بودیم.
دراین دوره از نمایشگاه برای نخستین بار کمپانی هایی از 40 کشور دنیا حضور داشتند که نسبت به سال قبل شاهد افزایش 30 درصدی کشورهای شرکت کننده در نمایشگاه بوده ایم.
درواقع آثار اجرای برجام در سال گذشته را می توان در حضور کشورهای مختلف اروپایی وآمریکایی در نمایشگاه بین المللی امسال صنعت نفت مشاهده کرد.
درنمایشگاه بیست و یکم صنعت نفت شرکتهای بزرگی همچون بی پی و شل و توتال فرانسه به راحتی با مسئولان ایرانی به مذاکره برای مشارکت موثر در کشورمان پرداختند و نباید ازتلاش شرکتهای استرالیایی،ایتالیایی،کره ای ،ژاپنی ،آمریکایی،آلمانی،فرانسوی وروسی برای عقد قرارداد با دست اندر کاران صنایع نفتی کشورمان غافل شد.
البته در طول برگزاری نمایشگاه شاهد حضورمعاون اول رییس جمهور ووزیر نفت به همراه معاونانش در نمایشگاه بودیم که حضور مردان نفتی دولت یازدهم اخبارمهمی را در اختیار رسانه ها قرارداد به طوری که مدیرعامل شرکت ملی نفت از رسیدن میانگین صادرات نفت خام ایران نیز به روزانه 1/2 میلیون بشکه در روزخبرداد وافزود: تا پایان سال جاری این میزان به 2/2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.
ازطرفی دیگر وجه تمایز نمایشگاه بیست ویکم صنعت نفت با نمایشگاه های سال قبل این بود که در سالهای تحریم شاهد تک روی چینی ها در صنعت نفت کشورمان بودیم به طوری که شرکت های چینی بخش مهمی از نمایشگاههای صنعت نفت در دوران تحریم را تشکیل می دادند ولی در نمایشگاه امسال حضور کمر نگ آنها وپررنگ کمپانی های نفتی اروپایی وآمریکایی توازن بین شرکت های نفتی خارجی در نمایشگاه بیست ویکم را برقرار کرده بود.
 افزایش 200 هزاربشکه ای صادرات میعانات گازی و ٥٠ درصدی تردد نفتکشهای آسیایی و اروپایی در پایانه های صادراتی نفت ایران  از جمله مهم ترین اخباری بود که از سوی وزیر نفت ومعاونانش در طول برگزاری نمایشگاه بیست ویکم صنعت نفت ایران به رسانه ها اعلام شد.در واقع خبرهای خوشی که در نمایشگاه صنعت نفت ایران به رسانه ها داده شد بار دیگر اقتدار نفتی ایران در منطقه خاورمیانه را نشان داد. اقتداری که به دنبال اشتباه دولت دهم از سال 2011 به بعد از ایران در صنعت نفت گرفته شده بود.
البته بیست ویکمین نمایشگاه صنعت نفت ایران در حالی به پایان رسید که به نظر می رسد حضور کمپانی ها بزرگ نفتی جهان در این نمایشگاه موجب شده باشد تا شاهد رشد وتوسعه مجدد صنایع نفتی کشورمان باشیم هرچند همچنان برسرنحوه سرمایه گذاری خارجی ها در صنعت نفت کشورمان کش وقوس های فراوانی بین موافقان ومخالفان قراردادهای جدید نفتی وجود دارداما به گفته وزیر نفت اجرای قرار دادهای جدید نفتی می تواند موجب ایجاد یکصد هزار شغل در کشور بشود که وقوع چنین اتفاقی می تواند در برطرف کردن معضل بیکاری در کشورمان موثر باشد. در واقع بیست ویکمین نمایشگاه صنعت نفت تهران می تواند نقطه آغاز رشد وشکوفایی صنعت نفت کشورمان پس از طی سالها تحریم ظالمانه در فضای پسا برجام باشد به شرطی که مسئولان رده بالای نفتی کشورمان در برخورد با سرمایه گذار خارجی هوشیار عمل کنند.
 از سوی دیگر طی دو روزگذشته شرکتهای بزرگ و فعال حوزه ال پی جی جهان از ٦٥ کشور از جمله استرالیا، انگلیس، هلند، نیوزلند، هند، پاکستان و... برای نخستین بار در تهران گردهم آمدند.درحقیقت فعالان حوزه ال پی جی جهان با توجه به ابهام در بازار جهانی، نوسان قیمت نفت، افزایش روز افزون تقاضا و با هدف بررسی بازارهای جدید و دسترسی به بهره وری بیشتر برای نخستین بار در تهران گردهم آمده اند.
این همایش، فعالان بازار منطقه و جهان را گردهم آورده تا درک اساسی از جریانهای کنونی بازار را به دست آورند و با یکدیگر ارتباطات تجاری ایجاد کنند.این همایش که با توجه ویژه به چالشها و نیازهای صنعتی برگزار شده است وعناوینی را پوشش می دهد که برای فعالان بازار اولویت بندی شده تا با در نظر گرفتن بهره وری، تجارت این محصول را گسترش دهند.افزون بر موارد یادشده، در این همایش گروهی از متخصصان حوزه ال پی جی و تجارت جهانی این محصول، بررسیهای موردی را به اشتراک می گذارند و در حوزه های مختلف اطلاعاتی را در قالب سخنرانی و برگزاری پنل ارائه می کنند.
بنابراین با اجرایی شدن برجام طی روزهای اخیر شاهد هستیم که تهران توجه بسیاری از کمپانی های نفتی وگازی معتبر دنیا را به خود جلب کرده است وبه نظر می رسد که برای خارجی ها سرمایه گذاری درصنعت نفت وگاز ایران با توجه به فضای پسا برجام ایجاد شده در کشور می تواند بسیار جذاب باشد.

احمدرضا صباغی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار