کد خبر: ۳۱۸۱۶
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴
محمدجواد ظریف:
وزیرخارجه گفت: موانعی که در طی دهه گذشته در مسیر همکاری اقتصادی بین ایران ودیگر کشورها ایجاد شده قسمت عمده اش به دلیل سیاستهای خصمانه آمریکا بوده که این تحریمها به تدریج در حال کنار رفتن است
به گزارش تجارت آنلاین، محمدجواد ظریف در دیدار با همتای نیوزلندی خود در تهران گفت: طی ماه های گذشته ارتباطات گسترده ای میان ایران و زلاندنو در حوزه های مختلف برگزار شده برای گسترش روابط اقتصادی دو جانبه و همچنین مشورت های سیاسی میان دو کشور.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: در هفته ها و ماه های آینده هیات های مختلفی از طرف زلاندنو برای گفتگو در زمینه های مختلف همکاری میان دو کشور در حوزه های کشاورزی، صنایع غذایی و صنایع لبنی و همینطور حوزه های جدید همکاری های فنی و آموزشی و تکنولوژی میان دو کشور این زمینه ها را بررسی می کنیم تا روابط گسترش پیدا کند.

ظریف ادامه داد: بحث هایی هم در خصوص گسترش همکاری های مالی و بانکی صورت گرفته که این زمینه ها را برای آنکه بانک‌ها و موسسات مالی بتوانند همکاری های تجاری و اقتصادی را میان دو کشور انجام دهند، صورت داده ایم و همچنین مذاکراتی را در خصوص مقررات ویزا و اقامت های دانشجویی دانشجویان ایرانی در زلاندنو انجام داده ایم.

وی با اشاره به عضویت زلاندنو در شورای امنیت و حمایت آن کشور از برجام اظهار داشت: همانگونه که می دانیم در زمان تصویب برجام توسط شورای امنیت، وزیر خارجه زلاندنو، ریاست شورای امنیت را برعهده داشتند و این تعهد دولت زلاندنو به اجرای صحیح برجام به عنوان یکی از نکات مثبت در روابط میان دو کشور است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همچنین در خصوص موضوعات منطقه ای و بین المللی مشورت هایی داشتیم.

ظریف اضافه کرد: امروز هم در خصوص تحولات مرتبط با منطقه و موضوع تروریسم و افراط گرایی و ثبات و آرامش در عراق و دیگر کشورهای منطقه بحث و تبادل نظر کردیم.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که از طریق این تبادل نظرها، در ایجاد ثبات در منطقه به حل و فصل مشکلات در منطقه و ایجاد ثبات کمک کنیم.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی مبنی بر ارزیابی بیانیه اخیر وزرای خارجه متعهد به برجام در خصوص تعاملات تجاری ایران با کشورهای مختلف اظهار داشت: در ماههای گذشته توفیقات قابل توجهی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در قالب سیاست های اقتصاد مقاومتی در شرایط ایجاد شده پس از برجام داشتیم.

ظریف ادامه داد: گرایش های بنگاههای اقتصادی در همکاری با جمهوری اسلامی ایران بسیار قابل توجه بوده و حضور هیئت های سیاسی در ایران همواره همراه بوده با یک حضور گسترده بنگاههای بزرگ اقتصادی کشورهای مختلف و این نشان دهنده علاقه جامعه اقتصادی بین المللی در همکاری با جمهوری اسلامی ایران است.

وزیر امور خارجه گفت: موانعی که در طی دهه گذشته در مسیر همکاری های اقتصادی بین ایران و دیگر کشورها ایجاد شده قسمت عمده اش به دلیل سیاست های خصمانه ایالات متحده و تحریم های این کشور و تحریم های بین المللی بوده که این تحریم ها به تدریج در حال کنار رفتن است.

وی گفت: البته قسمتی از اینها در قالب برجام به صورت رسمی کنار گذاشته شده است اما ما اعتقاد داریم که اقدامات عملی هم بایستی در کنار بیانیه ها وجود داشته باشد.

ظریف تصریح کرد: بیانیه هایی که در چند وقت اخیر مشاهده می کنیم نشان دهنده یک فضای سیاسی است. در کنار این مجموعه، لازم است تعهداتشان را نسبت به اجرای برجام نشان دهند.

وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه یکی از اقدامات عملی از جانب طرف مقابل همکاری گسترده تر بین بانکهای مرکزی و طرفین هست، اظهار داشت: این همکاری ها هم اکنون هم در حال انجام است، اقدام برای تشویق تک تک بانکهای اروپایی به صورت ویژه و مشخص برای همکاری و تعامل با ایران توافق دیگری است که انجام گرفته است.

وی گفت: قسمتی از این توافقات انجام شده و قسمت دیگر آن در دست اقدام است.

ظریف تاکید کرد: هنوز به صورت کافی به آنچه که باید برسیم، نرسیده ایم و نیاز است که اقدامات بیشتری را از سوی آمریکا در این زمینه شاهد باشیم.

برچسب ها: ظریف ، تحریم ، ایران
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار