حسین عاشوری در نشست خبری با اشاره به طراحی کریدور جدید ایران، آذربایجان و گرجستان گفت: عمده بارهای ترانزیتی از آسیای میانه به خلیجفارس میرسد و بجز بارهایی که از کریدور شمال به جنوب از مسیر سرخس عبور میکند.وی با بیان اینکه از چندی پیش بحث ترانزیت به پاکستان را شروع کردهایم گفت: کالاهای ترکمنستانی و ازبکستانی را توانستیم از مسیر ایران به پاکستان ترانزیت کنیم.معاون سیر و بهرهبرداری و حرکت راه آهن ادامه داد: باتوجه به شرایط یکسال اخیر سیاسی و تنشهای منطقهای بین ترکیه و روسیه مسیر جدیدی را پیشنهاد شده که مسیر آن اتصال خلیجفارس به دریای سیاه با عبور از سه کشور ایران، آذربایجان و گرجستان است.عاشوری گفت: مسیر جدید پیشنهاد شده با عبور از این سه کشور به رومانی و بلغارستان میرسد.وی با بیان اینکه در این صورت کریدور آذربایجان – گرجستان جایگزین کریدور فعلی ترکیه میشود گفت: بنابراین کالا از این مسیر جدید به بنادر بلغارستان و رومانی میرسد.معاون سیر و بهرهبرداری و حرکت راه آهن درباره مزیتهای این کریدور جدید گفت: در این صورت به جای اینکه ترانزیت بار 45 روزه انجام شود میتوانیم این زمان را به 22 روز برسانیم.عاشوری افزود: در مسیر جایگزین بنادر رومانی – بلغارستان از طریق ریل به آستارای آذربایجان متصل میشوند و از آستارای ایران تا قزوین کالا از طریق جاده و سپس مجددا با ریل حمل خواهد شد و بخشی از این ترانزیت کالا از طریق دریا انجام میشود.
منبع:ایلنا