علی عابدزاده درباره آخرین وضعیت جمعآوری هواپیماهای زمینگیر غیرعملیاتی از فرودگاههای کشور گفت: شرکتهای هواپیمایی باید در خصوص از رده خارج کردن این هواپیماها تصمیمگیری کنند چراکه این هواپیماها بخشی از فضای فرودگاهها به ویژه فرودگاه مهرآباد را اشغال کردهاند.وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری جهت جمعآوری و از رده خارج شدن هرچه سریعتر هواپیماهای زمینگیر که قابلیت عملیاتی شدن ندارند یا تعمیر آنها اقتصادی نیست پیگیریهای لازم را انجام میدهد چراکه با خروج این هواپیماها از فرودگاههای کشور بخشی از فضای فرودگاهی برای پارک هواپیماهای عملیاتی آزاد میشود.معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: شرکتهای هواپیمایی در مرحله انجام اقدامات قانونی و مطالعات لازم برای نحوه خروج هواپیماهای غیرعملیاتی خود از فرودگاهها هستند زیرا جدا کردن قطعات این هواپیماها و اوراق کردن آنها یک فرآیند پیچیده و زمانبر است علاوه بر این فرآیند جمعآوری این هواپیماهای زمینگیر غیرعملیاتی باید به گونهای باشد که مسائل زیست محیطی رعایت شود.وی درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه ایرلاینها نیز گفت: در این زمینه پیش از این دستورالعملی برای نوع فعالیت ایرلاینها متناسب با میزان سرمایه آنها تدوین شده است که شرکتهای هواپیمایی در تلاش برای تأمین سرمایه مورد نیاز برای فعالیت هستند.عابدزاده ادامه داد: بر اساس دستور العمل تأمین سرمایه شرکتهای هواپیمایی هر ایرلاین به تناسب سرمایه و دارایی خود گواهینامه فعالیت در تمام بخشهای حمل و نقل هوایی( full AOC)٬ برنامهای٬ چارتری یا باری را دریافت میکند.
رییس سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از اظهاراتش از افزایش تمایل کشورهای اروپایی برای برقراری پروازهای مستقیم خود با ایران خبر داد و گفت: ایرلاینهایی که از گذشته قرارداد دو جانبه با سازمان هواپیمایی کشوری نداشتند به دنبال انعقاد قرارداد و شرکتهایی که قرارداد داشتند به دنبال افزایش تعداد پروازهای خود به ایران هستند.
منبع:پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی