کد خبر: ۳۱۹۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱
گزارش تجارت آنلاین از پشت پرده شایعه تغییررییس سازمان بورس
گروه بورس-«تو کانادا یک زن هندی به دلیل توانایی هایش می شود وزیر دفاع . بعد تو ایران یک ایرانی که توانایی و قابلیت داشته که تابعیت کانادا را هم بگیرد از یک سازمان اقتصادی کنار گذاشته می شود.» این متن کامنت یکی از خوانندگان سایتی است که در روزهای پایانی هفته خبر تغییر محمد فطانت رییس سازمان بورس اوراق بهادار را بر روی خروجی خود قرار داد.
هادی خسروی فر
گروه بورس-«تو کانادا یک زن هندی به دلیل توانایی هایش می شود وزیر دفاع . بعد تو ایران یک ایرانی که توانایی و قابلیت داشته که تابعیت کانادا را هم بگیرد از یک سازمان اقتصادی کنار گذاشته می شود.» این متن کامنت یکی از خوانندگان سایتی است که در روزهای پایانی هفته خبر تغییر محمد فطانت رییس سازمان بورس اوراق بهادار را بر روی خروجی خود قرار داد.
به گزارش تجارت آنلاین سایت خبری تحلیلی تابناک ،وابسته به محسن رضایی دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام در روزسه شنبه خبری را با تیتر «تغییریک مدیریت دو تابعه در سازمان بورس» بدون درج اعلام کننده این خبر و براساس شنیده ها منتشرکرد وپس از آن سایت خبری اقتصاد آن لاین خبر تغییر قطعی محمد فطانت را بر روی خروجی خود قرار داد.این سایت در خبر خود اورد: شنيده های خبرنگار "اقتصاد آنلاین"  حاكی از آن است كه محمد فطانت بزودی از بورس تهران خداحافظی خواهد كرد. هرچند رفتن او قطعی است اما هنوز بر سر جانشین احتمالی توافقی حاصل نشده است.  
از وزارت اقتصاد خبر می رسد که بهروز خدارحمی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و شاپور محمدی، معاون وزیر اقتصاد و دبیرکل سابق کانون نهادهای سرمایه گذاری از بیشترین بخت برای نشستن بر جای فطانت برخوردارند.هرچند گزينه های ديگری نظير دكتر راعی، سعدی و قاليباف اصل هم مطرح هستند اما گفته می شود خدارحمی و محمدی شانس بيشتري دارند.
انتشار این اخبار در رسانه ها با واکنش  مدیر روابط عمومی سازمان بورس روبه رو شد و طی نامه ای که درپایگاه خبری بازار سرمایه آن را منتشر کرد،خطاب به مدیر مسول سایت تابناک نوشت:«عطف به خبر مندرج در آن رسانه تحت عنوان " وداع یک مقام ارشد سازمان بورس دارای تابعیت دوگانه" با شناسه خبر ۵۹۱۸۸۸ در روز سه شنبه 4 خرداد ۱۳۹۵، نظر به اینکه تیتر و محتوای این خبر خلاف واقع است، لطفا جوابیه زیر را با توجه به ماده 23 قانون مطبوعات درج بفرمایید:مسؤولان سازمان بورس و اوراق بهادار در تمامی رده‌ها علاوه بر تخصص، از متعهدترین افراد بوده و هیچکدام از آنها دارای تابعیت دوگانه نیستند.
همچنین در این خبر آمده است: "پنج‌شنبه این هفته هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تهران باید درباره ادامه فعالیت یکی از مقامات ارشد این سازمان تصمیم‌ بگیرند". لازم به توضیح است صرف نظر از اینکه عبارت سازمان بورس و اوراق بهادار (و نه سازمان بورس و اوراق بهادار تهران) صحیح است، مطابق با ماده 6 قانون بازار اوراق بهادار در صورتی که بنا به تغییراتی در خصوص اعضای هیات مدیره – که اعضای ارشد سازمان محسوب می‌شوند- باشد، این تصمیم‌گیری در مرحله نخست در شورای عالی بورس و نه در هیات مدیره سازمان انجام می‌شود.
در پایان ضمن درخواست از رسانه‌ها جهت دریافت اطلاعات موثق از مجاری معتبر، یادآور می‌شود درج شایعات بی‌پایه و اساس از سوی برخی رسانه‌ها رفتاری غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. از این رو، انتظار می‌رود پیش از درج این قبیل اخبار، اقدام به کسب اطلاعات از منابع موثق نمایند.»
این فعل و انفعالات در روزهای پایانی هفته در حالی رخ داد که در مدت 18 ماهه حضور فطانت بر صندلی ریاست سازمان بورس عملکرد بدون حاشیه ای در این پست داشته است .همچنین رئیس سازمان بورس طی مذاکره ای که با ایشان انجام شده شخصاً این موضوع را تکذیب کرده است. با این وجود به نظر می رسد، چند وقتی است که برخی سایت ها و کانال های تلگرامی با اعلام خبرهای جهت داریا به عبارتی بود دار، سعی در شانتاژ افکار عمومی اهالی بازار سرمایه را دارند  
و این رفتارها برخورد مناسب را از سوی مسئولین و نهادهای ناظر می طلبد.
در این شرایط آنچه که مسلم به نظر می رسد بسیاری از فعالان بازار سرمایه از عملکرد محمد فطانت به عنوان سومین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در دوره ریاست یک و نیم ساله وی رضایت دارند. چرا که اغلب سهامداران پیگیری های جدی و اقدامات کارآمد این مقام مسئول را جهت رفع مهمترین ابهامات موجود در صنایع مطرح بورسی همچون تعیین تکلیف نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی، بهره مالکانه معدنی ها و نرخ فروش فرآورده های نفتی شرکت های پالایشی را به یاد دارند.
در این شرایط  سوال این است که دلیلی برای تغییر ریس سازمان بورس در شرایطی که از نگاه بسیاری از مدیران، کارشناسان و اهالی بازار سرمایه عملکردی قابل قبول داشته، وجود ندارد و از سوی دیگر به نظر می رسد متولیان بازار سرمایه و نیز مسئولان در وزارت اقتصاد می بایست در سریع ترین زمان ممکن نسبت به شفاف سازی و اطلاع رسانی دقیق در خصوص شایعه مطروحه اقدام کنند تا در شرایطی که فعالان بازار سرمایه در حالت انتظار و ابهام در خصوص روند آتی بورس بنا به دلایل متعددی همچون احتمال تمدید معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، کاهش نرخ سود بانکی و رفع موانع موجود بر سر راه مبادلات بانکی به سر می برند، فضای روشن و عاری از ابهام در این بازار حاکم شود تا غبارآلودی بورس ناشی از انتشار شایعات این چنینی موجب تشدید روند فعلی نشود.
همچنین ابن نکته قابل تامل ایت که عملکرد هوشمندانه رسانه ها و سایت ها خبری در انعکاس برخی از اخبار باعث می شود که برخی از افرادی که در دوره ریاست محمد فطانت برخی منافع خود را در خطر دیده اندنتوانندباشانتاژ رسانه ای به اهداف خود برسند.
با همه این تفاسیر حمایت از محمد فطانت بدین معنا نیست که ایشان ضعف هایی در دوره فعالیت خود نداشته وب ه همین منظورتجارت در روزهای آینده به بررسی عملکرد وضعف های و نقاط قوت دوران مدیریت فطانت برکرسی ریاست سازمان بورس می پردازد.   

نام:
ایمیل:
* نظر: