مقصود اسعدی سامانی با تأکید بر اینکه باید ناوگان هوایی کشور نوسازی شود، اظهارکرد: قطعاً نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی به ارتقاء کیفیت خدمات حمل و نقل هوایی میانجامد ضمن اینکه این مدل حمل و نقلی در تولید ناخالص ملی تأثیرگذار است.وی با اشاره به اینکه ایرلاینهای خصوصی فعلاً در حال مذاکره برای خرید هواپیما هستند، تصریح کرد: پس از آنکه در اجلاس هوانوردی تهران 2016، فروشندگان و البته اجارهدهندههای هواپیما به ایران آمدند، شرکتهای هواپیمایی داخلی با آنها مذاکره کرده و بسته به توانمندیهای خود به تهیه پیشنویسهای برای خرید هواپیما اقدام کردند.وی اضافه کرد: به هر حال ایرلاینها تلاش میکنند تا پایان سال جاری چندین فروند هواپیما از محل این قراردادها و پیشنویسها به ناوگان خود اضافه کنند.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با تأکید بر اینکه نباید از رقبای خود در منطقه در جذب بار و مسافر هوایی عقب بمانیم، گفت: شرکتهای هواپیمایی خارجی در سال 93 حدود 4 میلیون مسافر ایرانی را به اقصینقاط دنیا جابهجا کردهاند و در این بین ترکیشایرلاین حدود 5/21 درصد سهم بازار را در اختیار داشت و پس از آن شرکت هواپیمایی امارات حدود 59/13 درصد و قطر ایروایز 48/7 درصد سهم بازار را در بین 35 شرکت هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز داشتند، به دست آوردند.اسعدی سامانی افزود: البته مسافرانی که شرکتهای هواپیمایی خارجی از ایران خارج کردند، کانکشنهای بعدی هم داشتند یعنی از قطر به سمت آمریکا، کانادا و نقاط دیگر پرواز کردند و از این محل حدود 5 میلیارد دلار زیان به صنعت حملونقل هوایی کشور وارد شده است در حالی که اگر توسط ایرلاینهای داخلی جابهجا میشند این ارز وارد کشور شده بود.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با یادآوری اینکه طبق سند چشمانداز 1404 ایران باید هاب اول بار و هاب دوم مسافر در حمل و نقل هوایی منطقه باشد، افزود: بیشک اگر ناوگان هوایی کشور تقویت شود میتواند سهمی از این بازار را نصیب خود کند؛ مثلاً ایرانایر در گذشته رتبه اول ایرلاینها را در خاورمیانه داشته است که اگر ناوگان این ایرلاین توسعه یابد میتواند به رتبه قبلی خود برسد و سهمی از بازار را نصیب خود کند.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی درباره مذاکرات ایرلاینهای ایرانی با نمایندگان کمپانی سازنده بوئینگ، گفت: این مذاکرات کماکان در حال انجام است و شرکتهای هواپیمایی در حال ادامه مذاکره خود با بوئینگ هستند.وی اضافه کرد: مدیران این کمپانی هواپیماسازی آمریکایی در دو مرحله به ایران سفر کردند و مذاکراتی با آنها در خصوص خرید هواپیما داشتیم.اسعدی سامانی اظهارکرد: همچنان با آنها از طریق ایمیل و یا برگزاری جلسات در خارج از کشور مکاتبه میکنیم و مذاکره با بوئینگ هنوز به مرحله قراردادی نرسیده است.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی افزود: البته در ارتباط با بحث پشتیبانی بوئینگهای موجود در کشور هم مذاکراتی در حال انجام است اما هنوز به نتایج قطعی نرسیده است.
منبع:فارس