کد خبر: ۳۲۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۲
رئیس جمهور ترکمنستان 45 میلیون دلار وام جهت تامین مالی بخش افغانستان و پاکستان خط لوله «تاپی» اختصاص داد.
به گزارش خبرگزاری دولتی ترکمنستان، «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان سندی را امضا کرد که به موجب آن 45 میلیون دلار وام جهت تامین مالی بخش افغانستان و پاکستان خط لوله گاز »ترکمنستان-افغانستان-پاکستان-هند» موسوم به «تاپی»، اختصاص داده می‌شود.

بر اساس این گزارش، دولت ترکمنستان اولین قسط وام به مبلغ 45 میلیون دلار را به عنوان تامین مالی مرحله ابتدایی خط لوله گاز تاپی در قسمت افغانستانی و پاکستانی در اختیار دست‌اندرکاران قرار داده‌ است.

اختصاص 45 میلیون دلار وام از سوی دولت ترکمنستان برای اجرای پروژه مذکور منطقه‌ای در حالی است که در اواخر فروردین ماه سال جاری نخستین توافق‌نامه سرمایه‌گذاری 200 میلیون دلاری اجرای خط لوله گاز «تاپی» توسط مقامات عالی رتبه نفت و گاز کشورهای ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند در مجتمع نفت و گاز ترکمنستان در عشق‌آباد امضا شد.

«یاغشیگلدی کاکایوف» معاون رئیس جمهور ترکمنستان در این زمینه  تصریح کرد: طول خط لوله گاز تاپی در خاک ترکمنستان 214 کیلومتر می‌باشد که عملیات اجرایی آن کلید خورده است.

این مقام عالی رتبه دولت ترکمنستان با اشاره به اینکه در آینده نزدیک در شهر «دوبی» امارات دفتر رسمی و بین‌المللی  طرح تاپی تاسیس خواهد شد، اعلام کرد: ظرفیت این خط انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز است که ترکمنستان قادر است این خط لوله گاز منطقه‌ای را حمایت کند.

در تاریخ 13 دسامبر سال گذشته میلادی (2015) در حومه شهر «مرو» در جنوب ترکمنستان مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز تاپی با حضور «قربانقلی بردی‌ محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، «نواز شریف» نخست وزیر پاکستان و «محمد حمید انصاری» معاون رئیس جمهوری هند طی مراسم برگزار شد.

طول خط لوله گاز تاپی 1814 کیلومتر بوده و 214 کیلومتر آن از خاک ترکمنستان، 774 کیلومتر آن از خاک افغانستان، 826 کیلومتر آن از خاک پاکستان تا مرزهای کشور هند عبور خواهد کرد.

ظرفیت انتقال این خط سالانه 33 میلیارد متر مکعب برآورد شده و قرار است تا سال 2019 میلادی به طور کامل به بهره برداری رسد.

به نظر کارشناسان منطقه، یکی از چالش‏‌های بزرگ این پروژه تداوم ناامنی و عبور این خط لوله از مناطقی است که امنیت چندانی در افغانستان ندارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار