کد خبر: ۳۲۲۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۱
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت:براساس آخرین آمار گمرک صادرات محصولات باغی و جالیزی سال 94 در مقایسه با سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است

.

سید رضا نورانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به میزان صادرات محصولات باغی و جالیزی سال 94 اظهار داشت: براساس آخرین آمار گمرک صادرات محصولات باغی و جالیزی سال 94 در مقایسه با سال ما قبل خود 25 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: با توجه به افزایش تولید محصولات جالیزی و باغی در سال گذشته می توان گفت که به سبب برخی مسائل بین المللی صادرکنندگان ما متضرر شدند.

نورانی با اشاره به دلایل کاهش صادرات محصولات جالیزی و باغی بیان کرد: طی بررسی های به عمل آمده،قیمت تمام شده محصولات کشور ما در مقایسه با رقبا بسیار بالاست ضمن اینکه افزایش هزینه های حمل و نقل و برخی مسائل سیاسی ایران با عربستان و بحرین نیز در روند کاهشی صادرات تاثیر بسزایی داشته است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ادامه داد: برخی مسیرهای صادراتی به روی ما بسته شد و محصولات ما که به کشورهای بحرین و .. صادر شده بود، عودت داده شدند که درنهایت این امر کاهش صادرات و زیان تولید کنندگان را رقم زد.

وی در ادامه یادآور شد: با توجه به انکه از ابتدای سال 94 اعلام شده بود که یک میلیون تن مازاد سیب درختی و مقداری کیوی و دیگر محصولات مازاد برنیاز مصرف داخلی داریم اما متاسفانه اقدام جدی برای صادرات آن صورت نگرفت.

نورانی با اشاره به پیش بینی میزان صادرات در سال جاری تصریح کرد: با توجه به پیش بینی افزایش تولید محصولات باغی و جالیزی باید گفت که اگر اکنون که درابتدای سال 95 هستیم برنامه ریزی برای صادرات محصولات نشود مطمئنا روند کاهشی صادرات ادامه خواهد داشت.

نام:
ایمیل:
* نظر: