کد خبر: ۳۲۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
گزارش «تجارت» از ادامه تنش‌هاي چین و آمریکا
با وجود اختلاف‌هاي سياسي و اقتصادي بين چين و آمريکا، وزيرخارجه‌امريکا خواستار توسعه راوابط ميان واشنگتن – پکن شده است که بيانگر نياز به حضور چين در پيشبرد و يافتن راه حل بحران‌هاي سياسي و اقتصادي است.
گروه بين الملل-  جان کري، وزير امور خارجه‌امريکا که براي گفتگوهاي اقتصادي و راهبردي به چين رفته است گفت اميدوار است گفتگوهاي دو جانبه بتوانند عامل پيشرفت آمريکا و چين در روابط دو جانبه باشد.
 کري گفت ما از حضور در اينجا بسيار خرسنديم و اميدواريم هر دو کشور در نتيجه اين گفتگوها شاهد پيشرفت در روابط دو طرفه باشند. وي ضمن تقدير از معاون نخست وزير چين گفت: گفتگوهاي بسيار صريح و مستقيمي‌با وي داشتيم و اين فرصت نيز پيش آمد تا ديداري از شهر ممنوعه نيز داشته باشيم و همکاري بين آمريکا و چين در بازسازي و حفظ اين ميراث ارزشمند بتواند بازتابي از پيشرفت در روابط دو کشور باشد.

وزير امور خارجه‌امريکا تصريح کرد اميد مي‌رود در گفتگوهاي خود بتوانيم در هر حوزه اي که ميسر باشد پيشرفت‌هايي به دست آوريم. همچنين سران هر دو کشور در سالهاي گذشته عزمي‌محکم براي گسترش روابط دو جانبه نشان داده‌اند.

در عين حال خبرگزاري فرانسه اعلام کرد جان کري وزير امور خارجه‌امريکا دوشنبه در پکن در برابر شي جينپينگ رئيس جمهوري چين، «‌ادامه فشار » جامعه بين المللي بر کره شمالي را براي مقابله با برنامه‌هاي هسته اي و بالستيک اين کشور الزامي‌خواند.

تنش نظامي‌اقتصادي

مقامات نظامي‌آمريکا و چين پيشتر در اجلاس شانگريلا در سنگاپور، درباره موضع چين در بحث‌هاي قلمرو در درياي جنوب چين با تنش کلامي‌سخن گفتند.
به گزارش فايننشال تايمز، تمرکز کنوني مقامات ارشد خزانه داري آمريکا درباره مازاد اقتصادي چين به دليل چرخش در قيمت فولاد و ديگر کالاهاي چيني و کاهش قيمت‌ها ، جزو مسائل مهم ديدار اخير مقامات دو کشور بود.

 مقامات آمريکايي و صندوق بين المللي پول از عملکرد بانک مرکزي چين در اصلاحات و تنظيم روزانه ارزش يوآن دربرابر دلار استقبال کردند.اخيرا خبر بدهي‌هاي بالاي چين باعث شد تا اولويت اصلاحات اقتصادي در دولت چين مطرح شود.

دولت اوباما با اعمال فشار به مذاکره کنندگان تجاري چين خواهان کم کردن محدوديت‌ها بر سرمايه گذاران خارجي در صنايع چين است. دراين ميان دو کشور براي رسيدن به شرايط توافق اقليمي‌گروه 20 در پاريس نيز مذاکره کردند.

شي جينپينگ هشدار داد که برخي اختلافات ميان چين و با آمريکا ممکن است با گفتگو حل نشود درعين حال رئيس جمهور چين تاکيد کرد که نياز به مذاکره و ارتباط بين دو طرف براي چين به عنوان بزرگترين کشور درحال توسعه مهم است و بايد همکاري درسياستگذاري اقتصادکلان افزايش يابد. اظهاراتي که بيانگر افت و خيز در روابط آينده واشنگتن و پکن است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار