کد خبر: ۳۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۴
محمدجواد ظریف اعلام کرد:
.ظريف گفت: روز چهارشنبه در ادامه ملاقات‌ها در حاشيه اجلاس اسلوفورم گفت‌وگويي با آقاي كري درباره پيگيري تعهدات امريكا در برجام خواهم داشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان به منظور دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات نروژی و شرکت در نشست "اسلو فورم" در سفری دو روزه در رأس هیاتی عالی متشکل از سیدعباس عراقچی، مجید تخت‌روانچی و حسین جابری‌انصاری معاونان وی راهی اسلو شد.وزير خارجه با اشاره به دیدارش با همتاي خود در اسلو گفت: اجلاس اسلو فورم با صحبت بنده، وزير خارجه نروژ و خانم موگريني آغاز مي‌شود و در سخنرانیم ضرورت تغيير در حل و فصل منازعات منطقه‌اي را مطرح مي‌كنم و در كنار آن با شركت كنندگان گفت و گو مي كنم.ظريف گفت: روز چهارشنبه در ادامه ملاقات‌ها در حاشيه اجلاس گفت‌وگويي با آقاي كري درباره پيگيري تعهدات امريكا در برجام خواهم داشت.وي تصريح كرد: بعدازظهر چهارشنبه در برلين با آقاي اشتاين ماير در خصوص روابط دو جانبه و موضوعات دو جانبه و منطقه اي ديدار خواهيم كرد.

در این رابطه محمد جواد ظریف در دیدار با "بورگه برنده"همتای نروژی خود در خصوص روابط دوجانبه و همکاری های سیاسی، اقتصاری و بانکی دو کشور گفت‌وگو و رایزنی کرد. به گزارش ایسنا دو طرف در این ملاقات هم‌چنین درباره بحران سوریه و راه‌های پایان آن و وضعیت عراق و افغانستان تبادل نظر کردند. این دیدار در محل وزارت خارجه نروژ، ساختمانی متعلق به دوران جنگ جهانی دوم که در آن زمان مقر گشتاپو بوده است و بعد از جنگ مورد بازسازی قرار گرفته است برگزار شد. تعداد معدودی از اعضای منافقین که در بین آنها برخی رنگین پوست وجود داشتند با اطلاع از سفر وزیر خارجه کشورمان به نروژ مقابل ساختمان وزارت خارجه این کشور تجمع کرده و شعارهایی را علیه محمد جواد ظریف و ایران سر دادند. وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی مشترک پس از دیدار با همتای نروژی خود در پاسخ به ایسنا در رابطه با دورنمای همکاری‌های اقتصادی با طرف نروژی گفت: نروژ امکانات و پیشرفت‌های زیادی در زمینه شیلات نفت و گاز دارد که می‌توانیم از این دستاوردها بهره ببریم. همین‌طور می‌توانیم در همکاری‌های منطقه‌ای با یکدیگر تعامل داشته باشیم.

وی گفت: حل بحران سوریه یک بعد نظامی خواهد داشت ولی حل آن از راه نظامی نخواهد بود بلکه از طریق سیاسی خواهد بود.

ظریف هم‌چنين طرح چهار ماده‌اي ايران را براي حل بحران سوريه راه‌گشا دانست.وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نقش نروژ در موضوع هسته‌ای و كمك‌هاي اين كشور براي همكاري ايران و قزاقستان در مبادله اورانيوم غني‌شده از نقش اسلو در به ثمر رسيدن مذاكرات هسته‌اي تشكر كرد.

هم‌چنین دو طرف در این کنفرانس خبری به تشریح گفت‌وگوهای دوجانبه خود که در چارچوب روابط دو جانبه و همکاری‌ها در حوزه انرژی بود پرداختند.همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادمه دیدارش با مقامات نروژی با اولمیک تومسن، رییس پارلمان این در کشور دیدار کرد.

وزیر امور خارجه در دومین دیدار رسمی خود در اوسلو با رئیس پارلمان نروژ درباره همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی و مسائل منطقه‌ای تاکید کرد و با اشاره به زمینه‌های مختلف گسترش روابط دوجانبه در مرحله پسابرجام و استقبال از گسترش همکاری‌های پارلمانی گفت: همکاری‌های اقتصادی دو کشور از حوزه شیلات تا انرژی می‌تواند افزایش یابد.

رئیس پارلمان نروژ نیز با استقبال از گسترش روابط دو کشور ابراز امیدواری کرد، همکاری‌های پارلمانی دو کشور افزایش یابد. دو طرف در این ملاقات در خصوص بحران سوریه و راه‌حل سیاسی و اقدامات لازم برای پایان آن رایزنی کردند.

محمد جواد ظریف در ادامه دیدارهای خود با خانم آنیکن هویتفلدت، رییس کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ دیدار کرد.وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه حضورش در پارلمان نروژ با تعدادی از نمایندگان پارلمان و اعضای کمیسیون دفاعی و نظامی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با خانم آنیکن هویتفلدت، رئیس و تعدادی از اعضای کمیسیون سیاست خارجی و دفاعی پارلمان نروژ همکاری‌های دو کشور به ویژه در حوزه پارلمانی را مثبت ارزیابی کرد و با اشاره به نتایج مثبت دیدار اخیر هیات پارلمانی نروژ از ایران، از گسترش روابط دو کشور در مرحله جدید استقبال کرد.

ظریف نیز با تشکر از نقش مثبت نروژ در اجرای بخشی از توافق‌ برجام (تبادل اورانیوم طبیعی و غنی‌شده) و برشمردن زمینه‌های متعدد گسترش روابط دو کشور در مرحله پسابرجام ابراز امیدواری کرد، روابط دو کشور در همه زمینه‌ها گسترش یابد. دو طرف در این ملاقات در خصوص تحولات منطقه‌ای، بحران سوریه، رویارویی همه جانبه با افراط گرایی و تروریسم، حقوق بشر و هم‌چنین نظام انتخاباتی و ساز و کارهای پارلمانی دو کشور تبادل نظر کردند.

در ادامه این سفر محمد جواد ظریف در ادامه دیدار‌هایش با مقامات نروژی با دو تن از نخست‌وزیران پیشین این کشور" بوندوویک" و "کوره ویک" که گفته می‌شود نزد نروژی‌ها بسیار محبوب هستند دیدار کرد.

برچسب ها: ظریف ، کری ، برجام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار