در این رارطه رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور با اشاره به تاخیر صورت گرفته در اجرای طرح نوسازی کامیون های فرسوده در کشور گفت : بر اساس تفاهم نامه ای که بین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت در سال گذشته به امضاء رسید مقرر گردید تا 65 هزار دستگاه کامیون و کشنده فرسوده نوسازی شود که تا این لحظه این طرح عملیاتی نشده است.
محمد خان بلوکی در گفتگو با خبر خودرو با توجه به ارائه طرحی جهت نوسازی کامیون های فرسوده ظرف حداقل دو سال خاطر نشان کرد: یقینا موثرترین راهکار جهت اسقاط خودروهای حمل و نقل جاده ای اعطای مجوز برای واردات خودرو به صاحبان خودروهای فرسوده است قطعا با این راهکار روند اسقاط کامیون های فرسوده در وضعیت بهتری صورت خواهد گرفت. وی به آمار خودروهای فرسوده فعال در ناوگان حمل و نقل بار در کشور اشاره کرد و گفت : در شرایطی که بر اساس آخرین آمارها حدود 190 هزار دستگاه کامیون بالای 25 سال و 40 هزار دستگاه کامیون بالای 40 سال در ناوگان حمل و نقل بار کشور فعالیت دارند باید نسبت به نوسازی کامیون های حداقل با عمر بالای 40 سال تصمیمات جدی تر و عملی تری اتخاذ شود.
وی در ادامه به موضوع واردات کامیون های دست دوم به کشور پرداخت و اظهار داشت : بر اساس شروطی که برای واردت کامیون های دست دوم اتخاذ شده به ازای ورود هر کامیون دست دوم باید کامیون فرسوده ای از رده خارج شود در حالی که هم اکنون نزدیک به 60 هزار دستگاه کامیون اضافه بر ناوگان حمل و نقل بار در کشور تردد می کنند.وی گفت : هر چند مصوبه ای که در روزهای آخر مجلس نهم به تایید نماینگان رسید باید ابلاغ شود تا بررسی شود که به چه نحو اجرایی خواهد شد.
وی افزود : البته موضوع مهم در تصویب و ابلاغ این نوع مصوبات اجرای آنهاست این در حالی است که هر قانونی که ابلاغ می شود معمولا راههای سوء استفاده از آن نیز وجود دارد .به گفته وی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای باید در این زمینه تشکیل جلسه دهد تا نحوه جلوگیری از سوء استفاده از قانون توسط شرکتهای حمل و نقل گرفته شود.
رئیس اتحادیه حمل و نقل بار کشور با اشاره به نحوه سوء استفاده شرکتهای حمل و نقل گفت : شرکتهای حمل و نقل از تعرفه دولت استفاده نموده و خودروهای 3 سال کار کرد را خریداری می کنند و به صورت سوری و بدون قرار دادی به راننده واگذار می کنند در حالی که اقساط آنها توسط راننده پرداخت می شود اما کامیون به نام شرکت است . خان بلوکی افزود : متاسفانه در این قراردادها عملا قول نامه ای و سندی وجود ندارد چرا که تا حداقل 6 سال امکان انتقال سند وجود ندارد بنابراین این جریان سود باد آورده ای را نصیب شرکتهای حمل و نقل می کند.
وی اظهار داشت : هم اکنون اغلب کامیون های دست دومی که به کشور وارد میشوند حدود 250 تا 260 میلیون تومان توسط شرکت ها خریداری و حدود 400 تا 450 میلیون به راننده فروخته می شود این در حالی است که از راننده تسهیلات با سود لیزینگ دریافت می شود که با این شرایط باید طی 15 سال حدود 700 هزار تومان پرداخت کند. وی در ادامه به مصوبه مجلس و اعطای مجوز به دولت به منظور ارائه تسهیلات و تخفیفات گمرکی پرداخت و گفت : تا به امروز این تسهیلات توسط دولت اختصاص نیافته و صرفا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در بخش بهره های بانکی 6 درصد از این بهره را تقبل نموده است.
به گفته وی با اعطای مجوز واردات کامیون های دست دوم به صاحبان کامیون های فرسوده دیگر نیازی به اختصاص تسهیلات نوسازی توسط دولت نیست.وی افزود : در شرایط کنونی با توجه به عدم تامین کامیون های مناسب برای جایگزینی و تعداد زیاد کامیون های فرسوده ضروری است تا دولت شرایط لازم جهت واردات کامیون به کشور را فراهم نموده تا نوسازی در ناوگان حمل و نقل بار تسریع شود.
جالب اینجاست که در کشورمان دوشرکت بزرگ تولید کامیون وجود دارد که می توانند با بهبود خط تولید و راه اندازی خط جدید، پاسخگوی نیاز فعلی جامعه باشند. به ویژه آنکه می بایست در اولین گام 230 هزار کامیون از رده خارج شود و کامیونهای جدید با توانایی روز که هم کیفیت بهتری دارند و هم آلودگی کمتری دارند، تولید و به کامیونداران واگذار شود. اما با کمال تاسف شاهد هستیم که کامیونهای دست دوم از خارج وارد می شود و خودروسازان کشورمان نیز در مسیر کارخانه های بزرگی همچون ارج قرار گرفته اند.