کد خبر: ۳۲۶۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
گزارش «تجارت‌» از اعلام وضعیت اضطراری در برزیل
در حالی که کمتر از پنجاه روز به آغاز بازی‌های المپیک برزیل باقی مانده، فرماندار ریو دو ژانیرو در این منطقه وضعیت اضطراری مالی اعلام کرده و می‌گوید برای ارائه خدمات عمومی پول ندارد.
گروه بین الملل - حمل و نقل و تدابیر امنیتی از جمله این خدمات است.فرانسیسکو دورنلز گفته است که این بحران ممکن است باعث شود ایالت ریو نتواند به تعهداتی که برای برگزاری المپیک و پارا المپیک داده، عمل کند.وی گفت اعلام حالت اضطراری به او این امکان را می‌دهد که از دولت فدرال برزیل تقاضای کمک کند.به گزارش آسوشیتدپرس، فرماندار ریودوژانیرو تقاضای کمک اضطراری 900 میلیون دلاری را از دولت موقت کرده است اما هنوز تصمیمی دراینباره گرفته نشده است.فرماندار ریو کسری مالیات به ویژه از جانب صنایع نفتی را عامل این بحران خوانده است.حقوق کارمندان دولتی و بازنشستگان ایالت ریو عقب افتاده و بیمارستان‌ها و مراکز پلیس نیز به شدت از این بحران مالی آسیب دیده‌اند.اما میشل تمر، رییس جمهور برزیل در دیدار هفته گذشته خود از ریو گفت اطمینان حاصل خواهد کرد که این شهر به تعهداتش برای برگزاری المپیک عمل کند.شهردار ریو نیز در حساب توییتر خود نوشته است که این تصمیم، اجرای پروژه های المپیک را به تاخیر نخواهد انداخت.علاوه بر مسائل مالی، موضوع شیوع ویروس زیکا نیز بر المپیک ریو سایه انداخته است. آلوده شدن زنان باردار به ویروس زیکا باعث تولد نوزادانی با عارضه مغزی "جمجمه کوچک" (میکروسفالی) می‌‌شود. از ماه مه سال گذشته که ویروس زیکا در برزیل مشاهده شد، رد آن در ۲۰ کشور دیگر جهان نیز گرفته شده است.انتظار می‌رود که حدود ۵۰۰ هزار خارجی برای بازی‌های المپیک به ریو سفر کنند.

بهبودی کند وضعیت اقتصادی
 
وزیر دارایی برزیل اعلام کرد بهبود اقتصادی به زودی رخ خواهد داد ولی رشد اقتصادی کند خواهد بود. به گزارش وال استریت ژورنال، انریکه میریل اعلام کرد بحران اقتصادی شدید برزیل به زودی پایان خواهد یافت. وی در مصاحبه با وال استریت ژورنال گفت نرخ پایدار، رشد غیر تورمی بسیار کندتر از شش سال گذشته شده و به 2 تا 2.5 درصد رسید. به عقیده این مقام، بهبودی اقتصادی برزیل وابسته به تصویب لایحه قانون اساسی توسط کنگره و محدود کردن هزینه های دولتی در دو دهه آینده است.این امر باعث جذب سرمایه گذاری خواهد شد. وزیر اقتصاد و دارایی برزیل معتقد است کشورش تا یک یا دوسال آینده از بحران خارج می شود ولی تعداد زیادی از تحلیلگران معتقدند بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین در یک رکود عمیق است .

بحران سیاسی و فساد مالی

رکود اقتصادی برزیل همزمان با تنش های سیاسی و تعلیق دیلما روسف رئیس جمهوراین کشور شده است. تا کنون سه تن از وزرای تازه دولت موقت میشل تمر نیز از سمت خود استعفا دادند.این استعفاها به دلیل فساد مالی صورت گرفت. وزیر گردشگری برزیل، یکی از نزدیک‌ترین متحدان میشل تامر، رییس جمهوری موقت، به دلیل اتهامات فساد استعفا داد. وی به دلیل فساد گسترده انجام شده در شرکت دولتی "پتروبراس" تحت بازجویی و تحقیقات قرار دارد. شرکت ترنس پترو یکی از شرکت‌های تابع پتروبراس است که در قلب بحران سیاسی قرار دارد که منجر به استیضاح روسف شده است.روسوف که از قدرت معلق شده است درباره یک پیمان سیاسی سخن گفته و موافق انتخابات پارلمانی جدید است. براساس جدول زمانبندی شده ،روسوف در اواسط اوت محاکمه شود.در صورتی که مجرم شناخته شود ،‌ریاست جمهوری را از دست خواهد داد و به مدت هشت سال از هر منصب سیاسی منع خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار