کد خبر: ۳۲۷۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
« تجارت» از محدوديت‌هاي جديد براي واردات خودرو گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: ديگر تنها ملاك لوكس بودن خودروها حجم موتور آنها نيست. پس از ماه‌ها صحبت و اظهار نظر حالا به نظر مي‌رسد كه قرار است تعريف جديدي از خودروهاي لوكس ارائه شود، خودروهايي كه براساس مصوبات دولت يازدهم، واردات آنها به كشور ممنوع است.
در حالي که دولت در ابتداي سال گذشته بار ديگر واردات خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي را به دليل قرار گرفتن اين خودروها در ليست کالاهاي لوکس ممنوع اعلام کرد، اما از همان زمان خبرهايي در رسانه‌ها مطرح مي‌شد كه حاکي از آن بود که موسسه مطالعات و پژوهش‌هاي بازرگاني وزارت صنعت، معدن و تجارت در حال بررسي تعيين معيارهاي ديگري براي لوکس بودن خودرو است.
ايجاد ممنوعيت براي واردات خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي مساله‌اي بود كه در دولت دهم آغاز شد. علت اين محدوديت نيز قرار گرفتن اين خودروها در ليست کالاهاي لوکس بود. کالاهايي که در رديف 10 ليست تعيين شده از سوي وزارت صنعت و معدن و تجارت قرار داشت. دولت دهم با توجه به تشديد محدوديت‌هاي بين‌المللي و همچنين بحران ارزي، ليستي از کالاهاي اولويت‌دار براي تخصيص ارز تهيه کرد که واردات خودروهاي بالاي 2500 سي‌سي در اولويت دهم قرار گرفت. به اين ترتيب اين ليست در راستاي تامين و بالانس شدن ارز کشور با درآمدهاي دولت در دستور کار قرار گرفت.بر اين اساس با اتکا به ارزبر بودن و از سوي ديگر غيرضروري بودن آنها ثبت سفارش اين خودروها در دولت دهم متوقف شد.اين توقف در شرايطي صورت گرفت که در اواخر دولت دهم با توجه به ممنوعيت واردات اين خودروها، تعداد 2500 خودروي بالاي 2500 سي‌سي در فرودين 92 يک شبه از گمرک ترخيص شد.
قيمت معيار بهتري براي واردات لوكس‌ها
در همين حال بررسي‌هاي مختلف نشان مي‌دهد كه معيار لوکس بودن خودرو براساس حجم موتور و از سوي ديگر واردات خودروهاي گران‌قيمت يکي از مهمترين چالش‌هايي است که سوالات بسياري را ايجاد کرده است. در همين زمينه بسياري از کارشناسان از واردات خودروهاي خارجي زير 2500 سي‌سي با قيمت بسيار بالاخبر مي‌دهند و تناقض ميان نظر دولت درباره ارزبري و ورود خودروهاي گران قيمت‌ را مطرح مي‌کنند. خودروهايي که درنظر گرفتن حجم موتور به‌عنوان معيار لوکس بودن باعث نشده تا واردات آنها ممنوع شود. اين کارشناسان معتقدند که اگر قرار باشد دليل ممنوعيت «لوکس» بودن باشد دولت بايد معيار لوکس بودن را مشخص کند. برخي از خودروهاي وارداتي که حجم موتور کمتر از2500 سي‌سي دارند و ورودشان به کشور ممنوع نيست، قيمت‌هايي نزديک به 800 ميليون تومان دارند و اين سوال بسياري است که اگر بحث ارزبري است چرا به قيمت توجه نمي‌شود. آيا خودرويي که 800 ميليون تومان قيمت دارد جزو خودروهاي لوکس محسوب نمي‌شود؟ براساس داده‌هاي ارائه شده از سوي وزارت صنعت و معدن ميانگين قيمت خودروهاي وارداتي 20 هزار دلار است.
در اين بين و در شرايطي كه محدوديت‌هاي زيادي براي واردات خودروهاي لوكس از سوي دولت يازدهم و سازمان توسعه تجارت اعمال شده بود، برخي منابع خبري از عدم محدوديت واردات خودروهاي لوكس در مناطق آزاد خبر مي‌دادند. طي ماه‌هاي گذشته و ممنوعيت واردات خودروهاي آمريكايي به كشور واردات خودروهاي لوكس از مناطق آزاد بيشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در همين حال هفته گذشته بود كه يكي از مسئولان مناطق آزاد از اعمال محدوديت‌هاي بيشتر براي واردات خودروهاي لوكس در مناطق آزاد خبر داد و حتي اعلام كرد كه ديگر امكان گردش آزاد يك ماهه خودروهاي لوكس وارداتي مناطق آزاد در سراسر كشور نيز وجود ندارد.
شرايط جديد واردات خودروهاي لوكس
در همين حال معاون اقتصادي و سرمايه‌گذاري منطقه آزاد اروند با اشاره به اينکه شرايط واردات خودروهاي لوکس به منطقه آزاد اروند تغيير کرده و از اين به بعد تنها مساله بالاتر بودن حجم موتور خودرو (بالاتر از ۲۵۰۰ سي‌سي) به مناطق آزاد مدنظر قرار نخواهد گرفت، اعلام کرد: خودروهايي که ارزش آنها بالاي ۱۰۰ هزار دلار باشد بايد براي ترخيص از گمرک مجوز اخذ کنند. محمدرضا معتمدي در گفتگو با ايسنا، با بيان اينکه از سه هفته پيش با عنايت به منويات مقام معظم رهبري و نيز دستور آقاي ترکان، دبير شوراي عالي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي قرار بر اين شد که جديت بيشتري در ارتباط با واردات خودروهاي لوکس به مناطق آزاد مدنظر قرار گيرد، گفت: در همين راستا اعمال محدوديت براي واردات خودروهاي لوکس مدنظر قرار گرفته و تصميمات جديدي اتخاذ شده است. وي با بيان اينکه همه مناطق اعمال محدوديت‌هاي مختلف را در ارتباط با واردات خودروهاي لوکس به مناطق آزاد مدنظر قرار خواهند داد، خاطر نشان کرد: ممکن است محدوديت‌هاي مناطق مختلف در اين رابطه متفاوت باشد، اما ويژگي مشترک همه آنها مسئله اعمال محدود براي واردات خودروهاي لوکس خواهد بود.معاون اقتصادي و سرمايه‌گذاري منطقه آزاد اروند با اعلام اينکه در اين منطقه قرار است خودروهايي که بالاي ۱۰۰ هزار دلار ارزش دارند مجوز واردات اخذ کنند، ادامه داد: تا پيش از اين تنها در ارتباط با واردات خودروهاي با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سي سي حساسيت‌هاي لازم به خرج داده مي‌شد، اما پس از دستور آقاي ترکان، اين مسئله مورد بازنگري قرار گرفت و تصميمي‌گرفتيم از اين به بعد تمام خودروهاي وارداتي به منطقه آزاد اروند که بالاتر از ۱۰۰هزار دلار ارزش دارند مجوزهاي لازم را اخذ کنند. معتمدي با تاکيد بر اين‌که اخيرا چند خودرو که ارزش مالي آنها بالاتر از چند ميليارد تومان بوده مرجوع گشته و اجازه ترخيص به آنها داده نشده، افزود: خودروهايي که بالاي ۱۰۰ هزار دلار ارزش داشته باشند مورد بررسي قرار مي‌گيرند که آيا در منطقه مصرف خاصي خواهند داشت يا خير. اخيرا نيز چند خودروي لوکس که هزينه آنها بالاتر از چند ميليارد تومان بود از گمرک ترخيص نشد و علي‌رغم وارد کردن فشارهاي مختلف، اجازه ترخيص به اين خودروها را نداديم. وي ادامه داد: براساس تاکيدات رهبري و دستورات رييس‌جمهوري نگاه مثبتي نسبت به واردات خودروهاي لوکس به مناطق آزاد که جنبه مصرفي ندارند وجود ندارد و قرار نيست وارد کردن خودرو در مناطق آزاد محلي براي مانور خودروهاي لوکس به منطقه باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر: