کد خبر: ۳۲۷۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۳
گزارش «تجارت» از مشاركت 4 كشور در تامين منابع مالي معادن
گروه صنعت، معدن و تجارت: چهره روابط تجاري ايران با دنيا عوض شده است. حالا چند ماهي مي‌شود كه اجراي برجام آغاز شده و تحريم‌هاي اقتصادي ايران لغو شده است.
به گزارش تجارت، هرچند هنوز هم برخي از دشواري‌هاي پيش روي اقتصاد كشور و دائمي‌نبودن فرصت‌هاي اقتصادي مي‌گويند، با اين حال خبرهاي اميدواركننده زيادي از گوشه و كنار شنيده مي‌شود. اين روزها پس از رفت و آمدهاي هيات‌هاي متعدد خارجي نوبت به‌امضاي قراردادهايي رسيده که قرار است بخش‌هاي مختلف اقتصاد ايران متحول كنند. در اين ميان بخش معدن و صنايع معدني نيز تبديل به يکي از بخش‌هايي شده که اين روزها ميزبان بسياري از کشورهاي اروپايي است. در حقيقت پس از حصول توافق و همزمان با ورود غربي‌ها به ايران وزير صنعت، معدن وتجارت اصلاح مجدد قانون معادن را در دستور کار قرار داده چراکه موانعي در آن هنوز وجود دارد که براي جذب سرمايه‌گذاري مشکل‌آفرين خواهد بود.
ايران به دليل وجود منابع و ذخاير بيکران و عظيم معدني، همواره مورد توجه و استقبال كشورهاي خارجي براي سرمايه‌گذاري و ارتباط تجاري در اين حوزه بوده است. با اين نگاه طبيعي است كه در مذاکرات جاري نيز مساله سرمايه‌گذاري در معادن و صنايع معدني كشورمان از سوي هيات‌هاي مختلف خارجي مورد تاکيد واقع شود، اما اين امر تنها يک طرف قضيه است و از سوي ديگر و بعد اصلي متغيرهايي که در اين راستا بايد مورد توجه قرار داد را مي‌توان در ميزان آمادگي و توان زيرساخت‌ها و بسترهاي ميزباني و جلب مشارکت سرمايه‌هاي خارجي در کالبد دروني اقتصاد کشور جستجو کرد. به عبارت ديگر در اين مقطع از زمان به نظر مي‌رسد که پيش از درخواست و پيگيري طرف‌هاي خارجي، بخش خصوصي داخلي بايد با بکارگيري ابزار ديپلماسي اقتصادي به دنبال جلب تعامل دولت با هدف ايجاد جذاب‌ترين زمينه‌ها و بسترهاي سرمايه‌گذاري با اولويت بخشي به ضرورت ايجاد حسن اعتماد و امنيت سرمايه‌گذاري براي طرف‌هاي خارجي باشد.به اعتقاد كارشناسان دولت يازدهم بستر سرمايه‌گذاري خارجي را در معادن و صنايع معدني فراهم کرده و مشوق‌هايي را نيز در اين ارتباط پيش‌بيني کرده است. حقيقت اين است كه‌امروز دولت ايران فرصت مناسبي را پيش روي سرمايه‌گذاران خارجي قرار داده و زيرساخت‌هاي لازم در بخش معدن و صنايع معدني را تامين کرده است. امکان سرمايه‌گذاري در زمينه معدن و صنايع معدني در ايران با ارائه مشوق‌هاي سرمايه‌گذاري از جمله کمک به اهداي زمين به سرمايه‌گذاران خارجي و امکان ضمانت تسهيلات از سوي شرکت‌هاي خارجي که به صورت مشترک فعاليت کنند، از موارد پيش‌بيني شده است. به اعتقاد كارشناسان بخش معدن به لحاظ برخورداري از منابع خدادادي در بحران‌هايي مانند تحريم کمتر تحت تاثير قرار مي‌گيرد و ماندگاري دارد.امروز با هدف توسعه بخش‌هاي صنعت، معدن و تجارت به سمت رويکرد تعامل و مشارکت سرمايه‌گذاري خارجي با شتاب لازم، حرکت مي‌کند. در اين بين ايجاد مناطق خاص صنايع معدني در کشور در چند قطب نيز عملياتي شده است، هرچند اکنون مشوق‌هاي بسياري براي سرمايه‌گذاران خارجي و واگذاري اراضي وجود دارد. همچنين در حال حاضر زيرساخت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران به عنوان کشوري ارزان با وجود سه عامل ترانزيت، ترانسفر و انرژي، براي سرمايه‌گذاري فراهم آمده است. بخش معدن و صنايع معدني مي‌تواند نقش موثري در برطرف ساختن دغدغه اشتغال در کشور به دنبال داشته باشد، زيرا زنجيره اکتشاف، استخراج و فرآوري علاوه بر ايجاد شغل نقش کليدي در ايجاد ثروت دارد.
گشايش فاينانس براي بخش معدن
در همين حال معاون وزير صنعت با بيان اينکه با پيگيري بانک مرکزي، مشکل بانکي ايران با کشورهاي اروپايي کاملا حل شده، گفت: فاينانس‌هايي از کره، آلمان، ايتاليا و فرانسه براي معادن گشايش مي‌يابد. مهدي کرباسيان در گفتگو با مهر گفت: خوشخبتانه با همتي که بانک مرکزي براي حل مشکلات بانکي ايران با اروپا انجام داده و پيگيري‌هايي که صورت داده، مشکلات بانکي ميان ايران و اروپا کاملا حل شده و اميدواريم مراحل بعدي شکل‌گيري سرمايه‌گذاري‌ها از سوي اين کشورها در معادن ايران را شاهد باشيم. معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: هم‌اکنون فاينانس‌هايي از کره، ايتاليا، فرانسه و آلمان براي معادن ايران به تصويب رسيده که در حال گشايش بوده و در اين زمينه، مذاکرات به صورت جدي در حال انجام است.رئيس هيات عامل ايميدرو تصريح کرد: همچنين مشکلات عمده‌اي که بر سر راه گشايش فاينانس‌هاي چيني وجود داشته تا حدود زيادي حل شده، اين در حالي است که گشايش فاينانس‌هاي چيني به دو دليل عقب افتاده بود که يکي از آن وجود چالش جدي بر سر قيمت و نوع ماشين‌آلات و تجهيزات اصلي بود که قرار شد شرکت‌هاي فولادسازي ايران در پروژه‌هاي خود استفاده کنند که در اين ميان بر سر قيمت چالش‌هاي زيادي وجود داشت اما بعد از مذاکرات متعددي که ظرف ۱.۵ سال اخير انجام شد، قيمت‌ها کاهش چشمگيري يافت و رقم منطقي شد. به گفته کرباسيان، در کنار آن تجهيزات اصلي همچون کره و وسايل ابزار الکترونيک و ماشين برقي به‌جاي چين، از کشورهاي اروپايي استفاده خواهد شد و بر اين اساس، اکنون بيشتر طرح‌هاي فولادي مشکلي براي فولادسازي ندارند. در اين ميان صورتحساب‌ها نيز احصا و به چين ارايه شده، ضمن اينکه پرداخت‌ها نيز به زودي آغاز خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر: