کد خبر: ۳۲۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
گزارش «تجارت» از ظهور رقیب جدید برای احزاب باسابقه
«ويرجينيا راجي» نخستين زني است که در تاريخ طولاني رم به سمت شهردار اين شهر انتخاب مي‌شود. حزب دمکراتيک (DP) به رهبري ماتئو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا، شکست سختي در اين انتخابات تجربه کرد.
گروه بین الملل:  راجي موفق شد در رم دو سوم آرا را به خود احتصاص دهد.
به گزارش دویچه  وله راجي که ۳۷ سال دارد در نخستين واکنش به پيروزي خود گفت: «با پيروزي جنبش ما دوره جديدي در ايتاليا آغاز مي‌شود.» او وعده داد که "شفافيت و قانون‌مداري" را در نهادهاي اداري پايتخت ايتاليا حاکم کند. راجي تاکيد کرد که انتخاب يک زن به عنوان شهردار رم در زماني صورت مي‌گيرد که "شانس برابري زنان و مردان بدل به شعار توخالي شده است."در تورين، ديگر شهر مهم و بزرگ ايتاليا نيز کيارا آپندينو، ديگر نامزد زن "جنبش ۵ ستاره" موفق شد ۵۴ درصد آرا را کسب کند. "جنبش ۵ ستاره" که به عنوان واکنش و انتقادي به احزاب قديمي‌ايتاليا از سوي بپ گريلو، کمدين معروف اين کشور تاسيس شد، حال تبدیل  به رقيبي جديد براي احزاب باسابقه ايتاليا شده است. گفته مي‌شود که پيروزي اين جنبش در انتخابات شهرداري‌ها "شروعي براي پيروزي" در انتخابات پارلماني ايتاليا در سال ۲۰۱۸ است.

راهي سخت براي دولت رنتسي

بنا به آخرين نظرسنجي‌ها "جنبش ۵ ستاره" با اندکي اختلاف پس از حزب دمکراتيک ماتئو رنتسي قرار دارد. "جنبش ۵ ستاره" مواضعي انتقادي نسبت به اتحاديه اروپا دارد. بنا به ارزيابي ناظران سياسي، دوران سختي براي رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا آغاز شده است. اقتصاد ايتاليا سال‌هاست که در شرايط رکود مزمن به سر مي‌برد و دولت رني موفق به حل مشکلات اقتصادي نشده است.رسوايي‌هاي مالي در بخش بانک‌ها و موسسات اعتباري بيش از پيش مردم را نسبت به سياستمداران و مديران اقتصادي ايتاليا بي‌اعتماد کرده است. حتي برخي از اعضاي حزب حاکم نيز آشکارا مخالف سياست‌هاي رنتسي هستند و او را متهم به "راست‌گرايي" مي‌کنند.در اکتبر ۲۰۱۶ قرار است يک همه‌پرسي درباره اصلاح قانون اساسي برگزار شود. ماتئو رنتسي پيروزي در اين همه‌پرسي را به سرنوشت دولت خود گره زده است.ايتاليا هشتمين اقتصاد بزرگ جهان است و نقش مهمي‌در بخش‌هاي صنعتي دارد. زماني که اين کشور وارد بحران اقتصادي شد نتايج منفي آن بسيار بزرگ بود.

به گزارش ایندیپندنت از زمان شکل گيري اتحاديه اروپا تاکنون، اقتصاد ايتاليا رشد زيادي نداشته است. رشد توليد ناخالص داخلي 3 درصد بوده است. بيکاري بيش از يازده درصد رسيده و بيکاري جوانان بيش از 35 درصد تخمين زده شده است. اگرچه نرخ تورم در ايتاليا کاهش يافته ولي تاثير آن بر اقتصاد هنوز مشاهده نشده است. ميزان  صادرات ايتاليا در ماه آوريل نسبت به سال گذشته يک درصد افت داشته در حالي که واردات اين کشور افتي 4.3 درصدي را تجربه کرد.مبادلات تجاري ايتاليا با کشورهاي عضو اتحاديه اروپا 1.2 درصد رشد داشته است اين در حالي است که تجارت اين کشور با کشورهاي غيرعضو با کاهش 3.6 درصدي مواجه شده است.مازاد تجاري اتحاديه اروپا در ماه آوريل 0.92 ميليارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال 2015 افتي 0.17 ميليارد دلاري را نشان مي‌دهد. در مقياس ماهانه، صادرات و واردات ايتاليا در ماه آوريل 2.7 و 3.9 درصد رشد داشته است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار