کد خبر: ۳۲۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
براي بسياري از کشورهاي اروپايي توافق اتحاديه اروپا و ترکيه براي کاهش تعداد گسترده پناهجويان موفق بوده است. ورود مداوم قايق‌هاي پناهجويان از مرزهاي ترکيه به يونان تقريبا متوقف شده است . هجوم خارجي‌ها به سوي قاره اروپا نيز کاهش داشته است. اما حال بيش از 50 هزار مهاجر در يونان گير کرده‌اند و در شرايط بسيار مشکل زندگي مي‌کنند و درانتظار تصميم گيري درباره موقعيت پناهندگي خود هستند. به طور مثال در جزيره کوچک چيوس دوهزاروپانصد پناهجو در کمپ زندگي مي‌کنند.

برخي از اين پناهجويان توسط ساکنان محلي پذيرايي مي‌شوند. نزديک به يکسال بيش ده‌ها هزار پناهجو شروع به‌امدن به سوي جزاير يونان کردند که بيشتر از کشورهاي سوريه ، افغانستان ، عراق و ايران بودند. جزايري چون چيووس در سواحل شرقي به سرعت قايق‌هاي پناهجويان را پذيرايي کردند و براي آنها محل استقرار موقت ساختند. داوطلبان خارجي نيز به اين جزاير آمدند. حال تحت توافق اتحاديه اروپا و ترکيه ، دولت يونان بايد براي پناهجويان در انتظار اوراق پناهندگي ،مسکن مناسب تهيه کند و ساکنان اين جزاير که خود با مشکلات اقتصادي روبرو هستند بايد با رخدادهايي چون درگيري با چاقو و خودکشي در کمپ‌هاي جزيره‌ها روبرو شوند و اين افراد محلي نيز از اين رويدادها ناراضي هستند.

 توريسم يکي از منابع اصلي درآمد جزيره‌های یونان است که با ضرر روبرو شده است و نزديک به 60 درصد پروازها به يونان کاهش داشته است. دراين بین دولت يونان نيز نتوانسته است به ساکنان اين جزاير که به پناهجويان کمک مي‌کنند ، ياري برساند. دراين ميان گروه‌هاي بزرگ حقوق بشر از توافق ميان اتحاديه اروپا و ترکيه انتقاد کردند که بيشتر بر نگه داشتن پناهجويان در ترکيه تاکييد دارد.

گروه عفو بين الملل از تمامي‌کشورها خواست تا نسبت به پناهجويان مسئوليت پذيرتر باشند. توافق اتحاديه و ترکيه به يونان اين اجازه را مي‌داد تا پناهجويان سوري را بدون شرط به ترکيه بازگرداند تا بعدا به کشور ثالثي منتقل شوند دراين ميان گزارش‌ها حاکي از افزايش تعداد پناهجويان بازگشته به ترکيه هستند.

گروه ديده بان حقوق بشر نيز از اتحاديه اروپا خواسته تا محافظت پناهجويان را بيشتر کند. براساس اين توافق ترکيه با دريافت 3 ميليارد يورو از اتحاديه اروپا، مهاجران را از سواحل يونان باز ميگرداند . ترکيه ميزبان 3 ميليون مهاجر است که 2.75 ميليون نفر آنها سوري هستند. بدون کمک ترکيه اتحاديه اروپا ، راهکارهاي کمي‌براي جلوگيري از موج مهاجران را دارد. در این بین شهروندان جزاير کوچک يونان و یا دیگر امکان اسکان پناهجویان در اروپا که خود با مشکلات اقتصادي روبرو هستند نيز در انتظار بهبودي شرايط هستند ،در اين ميان فشار بر پناهجويان افزايش يافته که‌اميد به آينده را از دست داده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار