کد خبر: ۳۲۸۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
صادرات نفت جنوب عراق در ماه ژوئن نسبت به ماه قبل (مه) کاهش یافت.به نقل از یک مقام بلندپایه نفتی، میانگین صادرات روزانه نفت از بندرهای جنوبی این کشور در ماه جاری (ژوئن) سه میلیون و ١٦٢ میلیون بشکه بوده است که به علت تعمیرات و افزایش تقاضا برای نفت کوره مورد استفاده در تولید برق، نسبت به ماه مه کاهش نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری رویترز از بصره ،  حیان عبدالغنی عبدالزهرا، رئیس شرکت دولتی نفت جنوب عراق، در گفتگوی یکشنبه شب (٦ تیر ماه) با رویترز پیش بینی کرد که میزان صادرات این کشور از جمله ٨٥٠ هزار بشکه نفت سنگین بصره تا پایان سال جاری (٢٠١٦) یکنواخت باقی بماند.

به گفته عبدالزهرا، تقاضای نفت خام برای نیروگاه ها و پالایشگاه ها با آغاز فصل تابستان به حدود ٥٥٠ هزار بشکه در روز رسیده که موجب کاهش صادرات شده است.

وی افزود: مصرف سوخت نیروگاه ها و پالایشگاه ها پیش از افزایش استفاده از برق به علت بالارفتن دمای هوا، ٤٠٠ هزار بشکه در روز بوده است.

عبدالزهرا گفت: عراق که دومین تولید کننده عمده عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود، قصد دارد ظرفیت روزانه ذخیره سازی نفت جنوب را به منظور افزایش توانایی رویارویی با تنگناهای صادراتی ناشی از هوای نامساعد و همچنین جذب افزایش تولید نفت خام مورد انتظار، تا سه ماه نخست ٢٠١٨ از ١١ میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه به ١٤ میلیون بشکه برساند.

وی افزود: عراق قصد دارد با آغاز به کار چهارمین تاسیسات اسکله شناور تا میانه سال ٢٠١٧، ظرفیت صادرات روزانه از پایانه های جنوبی را از سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز کنونی به چهار میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه برساند.

تولید عراق در سال گذشته ٢٠١٥ به رغم کاهش هزینه ها و درگیری با گروه تروریستی داعش، بیش از ٥٠٠ هزار بشکه در روز افزایش یافت که سریع ترین رشد عرضه را در میان کشورهای عضو اوپک نشان می دهد. عراق تقریبا برای تمامی درآمدهای خود به فروش نفت خام متکی است.

عبدالزهرا گفت: مذاکرات بیشتری با اکسون موبیل و پتروچاینا لازم است که عراق سال گذشته پیشنهاد یک پروژه چند میلیارد دلاری را به آنها برای افزایش تولید از میدان های کوچک تر نفتی نهربن عمر و عطراوی در جنوب عراق داد که اکنون به ترتیب ٣٥ هزار و ١٧ هزار بشکه در روز نفت تولید می کنند.

وی بدون اشاره به چارچوب زمانی مشخصی گفت: ما به یک توافق ابتدایی دست یافته ایم که تولید این میدان ها به ٥٥٠ هزار بشکه در روز برسد.

شرکت نفت جنوب عراق، خواستار سرمایه گذاری این دو شرکت برای ایجاد زیرساخت های لازم برای افزایش تولید در میدان هایی است که در آنها فعالیت می کند.

عبدالزهرا افزود: بیشتر نفت عراق از پنج میدان عظیم تولید می شود و تولید روزانه کنونی رمیله، بزرگ ترین میدان نفتی این کشور، یک میلیون و ٤٥٠ هزار بشکه است که نسبت به سال گذشته میلادی (٢٠١٥)، ٦٠ هزار بشکه افزایش یافته است.

به گفته عبدالزهرا، تولید روزانه میدان نفتی قرنه غربی یک که توسط اکسون موبیل بهره برداری می شود، ٤٥٠ هزار بشکه، میدان نفتی قرنه غربی دو توسط لوک اویل، ٤٠٥ هزار بشکه، میدان نفتی مجنون توسط شل، ٢٢٠ هزار بشکه و زبیر توسط انی، ٣٦٠ هزار بشکه است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار