کد خبر: ۳۲۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
شرایط در بریتانیا بسیار بهم ریخته است اما مسیر پیش روی این کشور چنین نیست. چند گزینه برای انتخاب و عبور از بحران وجود دارد. یکی از منطقی ترین آنها عضویت در یک منطقه اقتصادی اروپایی است که به گزینه نروژ معروف است. نروژ خارج از اتحادیه اروپاست و به تجارت با منطقه به راحتی ادامه می دهد. این گزینه فرصت دسترسی به بازار یکپارچه اروپایی را بدون نیاز به نه گفتن به سیاست های اتحادیه اروپا می دهد. این بهترین گزینه ای است که برای انگلیس باقی مانده است.

بسیاری از ایده یک همه پرسی دیگر در انگلستان حمایت می کنند. ولی به جز این گزینه نمی توان به اقدام ساده که نتیجه بخش باشد فکر کرد، یا باید به عمیقتر شدن اختلاف و صدمه اقتصادی ادامه داد و یا به رای جمع بی اعتنا بود. طرفداران باقی ماندن در اتحادیه اروپا هنوز درحال پذیرش و درک این شوک هستند و در مرحله خشم به سر می برند. گزینه نروژ یکی از راهکارهای بسیار واقعگرا برای میانه روهای جبهه طرفدار خروج از اتحادیه اروپاست.این تنها راهی است که می تواند بدون تخریب بیشتر احزاب انگلیس، نتیجه داشته باشد.

منطقه اقتصادی اروپا یا EEA (بازار یکپارچه اروپایی) دارای امتیازات فنی زیادی است. اول اینکه این منطقه نیازی به تشکیل شدن ندارد و پیشتر شکل گرفته و پیشنویس تعهدنامه هایش موجود است و اتحادیه اروپا نمی توان این گزینه را از انگلستان بگیرد. این امر کمترین صدمه را به اقتصاد انگلیس وارد می کند و بهترین راه برای کاهش هزینه های خروج انگلیس از اتحادیه اروپاست. همچنین لازم نیست هیچ شرکت انگلیسی اروپا را ترک کند.هیچ شرکتی در انگلیس کارمندانش را به دوبلین یا پاریس منتقل نخواهد کرد و شهر لندن برگه حضور در اتحادیه را نگه خواهد داشت. گزینه نروژ اقتصادی ترین راه است اما اقتصادی که تقریبا خنثی است.این امر تمایل اسکاتلند به استقلال را کاهش خواهد داد.

گزینه نروژ بازخوردهای خاص خود را نیز دارد .این مدل به انگلیس اجازه کاهش رفت و آمد آزاد نیروی کار از اتحادیه اروپا را نمی دهد. انگلیس همچنان برای تامین بودجه اتحادیه اروپا باید هزینه پرداخت کند. اگر نخست وزیر جدید انگلیس خواستار حفظ وعده های کمپین طرفدار برگزیت باشد او نیازمند مذاکره در یک توافق دوجانبه به جای پیوستن به EEA است ولی تاثیر اقتصادی این امر بزرگتر خواهد بود که به معنی دورانداختن تنها کلید برای یک آینده خوب است.برای عملی بودن هریک از این گزینه ها سرعت عمل مهم است. سرعت بخشیدن در انتخاب رهبر حزب محافظه کار به ماه سپتامبر امری مهم در این زمینه است. دولت جدید باید مرحله خروج را براساس ماده 50 تعهدنامه لیسبون به سرعت آغاز کند. اگر کار به انتخابات سراسری بکشد تاخیر بیشتر می شود ولی این به نفع بریتانیاست که به سرعت خود را خارج نکند هرچه بی ثباتی بیشتر ادامه یابد تاثیرات مخرب آن بر اقتصاد بیشتر است.انتخاب گزینه نروژ به آرای رای دهندگان احترام می گذارد و از نظر اقتصادی کم هزینه تر است اگرچه این گزینه پیش از برگزیت جذابیتی نداشت اما حال پیوستن به EEA بهترین گزینه برای انتقال به موضع بهتر است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار