مقصود اسعدی سامانی اعلام کرد: براساس بندهای گنجانده شده در پیش قرارداد ابتدایی ایرانایر با شرکت ایرباس اینکه در طول زمان اجرای این قرارداد هواپیماهای خریداری شده از چه مدلی باشند و در چه شرایطی واگذار شوند بسته به بررسیهای شرکت ایرانی و مذاکره با ایرباس خواهد بود.به گفته وی اینکه ایران از ۱۱۸ فروند هواپیمای خریداری شده خود چگونه و در چه شرایطی استفاده کند بسته به شرایط اقتصادی و تجاری ایرلاین و همچنین بازارهای پیشروی این شرکت است.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی با بیان اینکه هواپیماهای با برد متوسط مانند ایرباس ۳۲۰ در حال حاضر میتواند به ناوگان هوایی کشور کمکی جدی کند، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که در طول سالهای گذشته داشتهایم، قطعا افزایش نفوذ در پروازهای منطقهای برای ایران اهمیت جدی خواهد داشت که این هواپیما میتواند در این حوزه کارساز باشد.اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان احتمال لغو خرید ایرباس ۳۸۰ وجود دارد؟ نیز ادامه داد: در توافقی که با ایرباس به امضاء رسید چند تایپ متفاوت هواپیمایی بررسی شده و در نهایت در تفاهمنامه گنجانده شدند.وی گفت: با توجه به اینکه طول زمان اجرای این تفاهمنامه بیش از هشت سال خواهد بود، ایرانایر میتواند در طول تمام این سالها با تکمیل بررسیها و ارزیابیهای خود و به تناسب شرایط و قیمتهای موجود سفارشات مربوط به خرید هواپیما را تغییر داده و یا نسبت به آنها تصمیماتی جدید اتخاذ کند.دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی خاطر نشان کرد: هرچند هنوز در این زمینه مسالهای جدی پیش نیامده و هرگونه تغییر در شرایط این پیشقرارداد نیاز به مقدماتی جدی خواهد داشت، اما در صورتی که شرایط برای استفاده از هواپیمایی مانند ایرباس ۳۸۰ فراهم نشود میتوان به این موضوع فکر کرد که هواپیماهایی جایگزین آن شود.
منبع:ایسنا