کد خبر: ۳۳۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
- مجوز فعالیت ۵ صندوق سرمایه گذاری جسورانه صادر شد. قرار است این صندوق ها کاری کنند تا ایده ها، اختراعات و هر آنچه مربوط به اندیشه و طرح های جدید است بتوانند منابع مالی مورد نیازشان را برای تجاری سازی به دست بیاورند.
  اعضای معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به سازمان بورس و اوراق بهادار رفتند تا ضمن امضای یک تفاهم‌نامه همکاری از 5صندوق سرمایه‌گذاری به نام‌های یکم‌آرمان آتی، توسعه آرمانی، سلامت رویان، پارتیان و صندوق جسورانه ارزش آفرین سرآوا رونمایی کنند.
 صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه که چند دهه از عمر فعالیت آنها در دنیا می‌گذرد در سال‌های گذشته شرکت‌های زیادی را تأمین مالی کرده‌اند و تعداد زیادی از این شرکت‌های جدید در حوزه علم و فناوری حاصل فعالیت این صندوق‌هاست. به‌طور مثال فیسبوک حاصل تأمین مالی چنین صندوق‌هایی است.
 هم‌اکنون 17درصد از تولید ناخالص ملی آمریکا از طریق فعالیت استارتاپ‌ها یا شرکت‌هایی است که در ایران عموما به آنها دانش بنیان اطلاق می‌شود.براساس آنچه در افق 1404ترسیم شده است سهم درآمدزایی کشور از محل فعالیت این شرکت‌ها باید به 20درصد برسد.
 دیروز طی مراسمی که با حضور معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس برگزارشد 5صندوق جسورانه مجوز فعالیت گرفتند.محمد فطانت، رئیس سازمان بورس در این مراسم درباره نحوه فعالیت این صندوق‌ها توضیح داد اما اشاره‌ای به مقدار سود آوری این صندوق‌ها نکردو گفت:13تیر‌ماه سال قبل رئیس‌جمهور با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور از او خواست تا زمینه شکل‌گیری بازار اولیه برای تأمین مالی بنگاه‌ها و ایده‌های خلاقانه فراهم شود و امروز بعد از یک سال زمینه تأمین مالی ایده‌های جدید و شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شده است. به این ترتیب از دیروز صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به‌عنوان دهمین نهاد مالی بازار سرمایه با صدور مجوز 5صندوق فعالیت‌شان را آغازکردند.
 فطانت ادامه داد:صندوق‌های جسورانه حلقه مفقوده دانش و ثروت هستند و خلأیی که سال‌ها در این زمینه وجود داشت را پر می‌کند چرا که در سال‌های گذشته بسیاری از ایده‌ها و افکار خلاقانه به‌دلیل کمبود منابع مالی فرصت تجاری‌سازی‌ پیدا نکردند.
او با بیان اینکه مدیر صندوق باید یک شخص حقوقی باشد توضیح داد: این صندوق‌ها قرار نیست در پورتفوی شرکت‌های بورس و سبد‌های سهام سرمایه‌گذاری کنند و منابع مالی‌شان باید در شرکت‌های جوان که قابلیت رشد بالا دارند سرمایه‌گذاری شود. او تصریح کرد: به‌طور کلی همه منابع این صندوق‌ها باید کاملا برای راه‌اندازی و اجرایی شدن ایده‌ها اختصاص پیدا کند.
 به گفته او صندوق‌های جسورانه باید حد اقل 10میلیارد تومان سرمایه داشته باشند و عمر این صندوق‌ها نیز حد اکثر7 سال است. وی افزود:پس از 7سال صندوق‌ها منحل می‌شوند و ایده‌های قابل تجاری‌سازی‌ تبدیل به شرکت می‌شوند و نهایتا این شرکت‌ها می‌توانند در تابلوی شرکت‌های کوچک در فرابورس درج شوند.
 در ادامه این نشست معاون توسعه مدیریت و منابع معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم با ارائه آماری در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: به‌طور متوسط در دنیا از هر دلار سرمایه‌گذاری خطر پذیر 6.5دلار سود حاصل می‌شود و این نشان می‌دهد با وجود اینکه برخی طرح‌ها شکست می‌خورند اما این سرمایه‌گذاری سود آور است.
 علیرضا دلیری افزود: هم‌اکنون 35تشکل در حوزه بخش سرمایه‌گذاری خطر پذیر فعال هستند که خروجی آنها تاکنون 260طرح به ارزش 1400میلیارد ریال بوده است. وی ادامه داد: تاکنون 2500شرکت دانش بنیان در ایران شناخته شده‌اند و هم‌اکنون 12هزار متقاضی در صف تقاضا برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان قرار دارند.دلیری اضافه کرد:تاکنون 2450شرکت دانش بنیان مجوز فعالیت گرفته‌اند که از این تعداد 420شرکت درآمدشان بیش از یک میلیارد تومان و 125شرکت نیز درآمدشان بیشتر از 10میلیارد تومان است.
نام:
ایمیل:
* نظر: