کد خبر: ۳۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۶
رییس هیات عامل ایمیدرو از فراهم شدن زمینه افزایش سرمایه گذاری،‌ تولید و صادارت طلا در کشور خبر داد.
مهدی کرباسیان با اشاره به سیاست های دولت در خصوص بازار گفت: با توجه به این که سیاست دولت معطوف به تعادل در بازار ارز و طلا است، بانک مرکزی اجازه داد صادرات طلا انجام شود تا سود آوری در اقتصاد صورت گیرد و علاقمندان خارجی نیز به سرمایه گذاری در حوزه طلا ترغیب شوند.
وی در عین حال گفت: که صادرات طلا از مازاد تولید این فلز گران‌بها صورت می‌گیرد. مهدی کرباسیان با بیان این که واحدهای معدنی تولید طلا با ظرفیتی بالا در حال کار کردن هستند، گفت: با قرار گرفتن معدن طلای زرشوران در چرخه تولید و همچنین بهره برداری بخش خصوصی از معدن طلای ساریگونی، می توان گفت که جمهوری اسلامی ایران در چرخه تولید طلا در صف کشورهایی قرار گرفته که قابل اتکا هستند.
وی در ادامه با اشاره به پروژه های در دست بهره‌برداری گفت: با توجه به احداث فاز ۲ طلای زرشوران و شناسایی معادن مناسبی برای استخراج در حوزه سیاه جنگل بلوچستان که آگهی های آنها تا پایان امسال منتشر خواهد شد، میزان تولید افزایش خواهد داشت.
رییس هیات عامل ایمیدرو افزود: ثبت رکورد در معدن طلای موته طی سال گذشته و همچنین برنامه سال جاری برای افزایش تولید،‌ از شرایط مساعد برای تولید طلا خبر می دهد.

بساط خام‌فروشی جمع می‌شود
 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در تشریح مشکلات معادن عنوان کرد: یکی از مشکلات معادن در حوزه سنگ آهن به دلیل افت قیمت جهانی سنگ آهن و صادراتی بود که دچار مشکلات جدی شدند، اما با توجه به این که کارخانه های کنستانتره به نوبت راه اندازی می شوند می‌توان گفت که تولیدات سنگ آهن برای جلوگیری از خام فروشی در چرخه کنستانتره قرار می‌گیرد. به طوری که تا حد زیادی در سال جاری و در نهایت به طور کل در سال ۱۳۹۶ بساط خام فروشی از این صنعت حذف می شود و اگر سنگ آهنی هم صادر شود عیار بسیار پایین خواهد داشت یا هماتیت هایی هستند که داخل فراوری نمی شوند.
وی با اشاره به وضعیت دیگر مواد معدنی اظهار کرد: در حوزه‌هایی مانند روی، سرب، زغال سنگ و ... توان تولید خوبی وجود دارد و زمانی که نقدینگی تولید این معادن تامین شود، می توان گفت این صنایع رونق می‌گیرند که به تبع آن چراغ معادن کوچک هم روشن خواهد شد.
کرباسیان با بیان این که باید چرخه تولید را کامل کرد، گفت: در حوزه معادن اگر بتوانیم چرخه ها را کامل کنیم، مثلا در برنامه فولاد بتوانیم به ظرفیت ۵۵ میلیون تن تعیین شده در برنامه ۱۴۰۴ دست یابیم و در صنعت مس و آلومینیوم پروژه ها به بهره برداری برسند، پیش‌بینی می‌شود به طور کلی دیگر با مشکلی با عنوان خام فروشی مواجه نخواهیم شد.
وی در خصوص وضعیت صادرات برخی محصولات اظهار کرد: فولاد و مس صادرات بسیار خوبی داشته‌اند؛ به گونه ای که در سال ۱۳۹۴، فولاد به رکورد تاریخی بیش از چهار میلیون تن صادرات رسید و مس هم صادرات خوبی را به خصوص در فضای پسا برجام با حضور خریداران معتبر خارجی و سرمایه گذاران ، شرایط مناسب تری ایجاد شده است.
منبع: ايميدرو
نام:
ایمیل:
* نظر: