کد خبر: ۳۳۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
ادغام ها چه به روزگار اتحادیه ها می آورند
نبود قانون جامع و مانع باعث رشد بی رویه تشکلهای صنفی شده است. اکنون اتحادیه، انجمن، جامعه، سندیکا و عناوین دیگری بهانه ایجاد تشکیلات شده و همین امر پراکندگی تشکلات را سبب شده است.
کورش شرفشاهی - نبود قانون جامع و مانع باعث رشد بی رویه تشکلهای صنفی شده است. اکنون اتحادیه، انجمن، جامعه، سندیکا و عناوین دیگری بهانه ایجاد تشکیلات شده و همین امر پراکندگی تشکلات را سبب شده است. حتی درگذشته امور تولید و توزیعی تشکلهای جداگانه ای داشت تا آنکه با ادغام مجمع های توزیعی و تولیدی، اتاق اصناف شکل گرفت. اکنون نبود هماهنگی بین تشکلها باعث شده تا پیبگیری امور با مشکلات بسیاری رو به رو شود. از سوی دیگر ایجاد تشکل جدید یا انشقاق در یک تشکل باعث تقویت یک صنف در گذشته شده است. اما توسعه تشکلها با مخالفتهای بسیاری رو به رو شد و البته موافقان بسیاری هم داشت.

ادغام اتحادیه ها برای تقویت اصناف

دراین رابطه رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به این‌که کمیسیون‌های نظارت بر اصناف موضوع ادغام‌سازی اتحادیه‌های همسان را آغاز کردند، گفته بود: این اتفاق طبق مصوبه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در جهت تقویت اصناف تدوین شده است. علی فاضلی ادامه داده بود: براساس این مصوبه ابتدا قرار است آن دسته از واحدهای صنفی که ظرفیت قانونی برای تشکیل اتحادیه‌ را ندارند ادغام شوند و پس از آن اتحادیه‌هایی که همگن هستند یعنی در عرض هم کار می‌کنند و تداخل صنفی دارند ادغام خواهند شد. رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به این‌که موضوع ادغام اتحادیه‌های همسان بر عهده کمیسیون‌های نظارت بر اصناف محول شده است، ادامه داد: این ادغام‌سازی در جهت تقویت و چابک‌سازی اتحادیه‌های صنفی است. فاضلی افزود: ممکن است مخالفت‌هایی توسط برخی اتحادیه‌ها در این زمینه انجام شود، چرا که آنها فضا را برای خود محدود می‌بینند، اما باید بدانیم که نباید شاخه‌ شاخه فعالیت کنیم و در همین راستا به منظور تقویت و مدیریت اتحادیه‌ها به منظور چابک‌سازی گام برداریم.

ادغام اتحادیه ها باعث کاهش کارایی می شود

در این رابطه رئیس اتحادیه چلوکباب و چلوخورش گفت: اتحادیه هایی که از عهده ی اداره خود بر نمی آیند و در تامین هزینه های خود مشکل دارند، ادغام شوند تا بلکه کارایی داشته باشند. ناصر حسینی تبریزی ضمن مخالفت با ادغام و چابک سازی اتحادیه های همگن گفت: هر چقدر فعالیت ها در یک اتحادیه بزرگتر و گسترده تر شود، کارایی کمتر خواهد شد.وی به قدمت بالای اتحادیه چلوکباب و چلوخودش اشاره کرد و افزود: تمام گردشگرانی که به ایران سفر می کنند، تمایل به صرف چلوکباب ایران دارند و در بسیاری از موارد با شنیدن نام ایران به یاد چلوکباب ایرانی می افتند؛ بنابر این اتحادیه ی ما از برندهای ایران محسوب می شود. وی ادامه داد: در گذشته تمام تهران توسط یک شهرداری اداره می شد اما هم اکنون تهران زیر نظر ۲۲ شهرداری است بنابراین وقتی یک حوزه کوچک تر باشد، نحوه اداره کردن آن آسان تر می شود و در نتیجه کارایی بهتری را نیز شاهد خواهیم بود.رئیس اتحادیه چلوکبابی و چلوخورش گفت: همین امریکا ۵۱ ایالت دارد اما اگر قرار بود کل امریکا تحت نظارت یک ایالت باشد، به خوبی اداره نمی شد. وی با بیان اینکه "هر چقدر یک اتحادیه بزرگتر شود، اداره آن سخت تر می شود:”، گفت: البته در مقوله ادغام باید این مسئله نیز مورد توجه قرار بگیرد که در پی ادغام مال و اموال اتحادیه ها در یکدیگر مخلوط می شود و ممکن است مشکلات عدیده ای نیز پیش بیاید.

ادغام اتحادیه بافندگان فرش را ناامید می‌کند

از سوی دیگر رئیس اتحادیه صنف بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف استان یزد گفت: در راستای حمایت از قشر بافنده و فرش دستباف از مسئولان می‌خواهیم که از ادغام این اتحادیه در دیگر اتحادیه‌ها جلوگیری کنند. محمدمهدی گلکاریه افزود: به تازگی ادغام این اتحادیه با توجه به ماده 77 قانون نظام صنفی و در جهت حمایت از منافع تعداد زیادی از بافندگان که در سراسر کشور از این اتحادیه‌ها کارت شناسایی دریافت کرده‌‌اند و اکنون در صورت ادغام احتمالی در دیگر اتحادیه‌ها به عنوان عضو و دارندگان پروانه کسب شناخته نمی‌شوند. رئیس اتحادیه صنف بافندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف استان یزد ادامه داد: دیگر فعالیت و رسته و صنوفی که در حوزه فرش دستباف و مرتبط با آن هستند با نظر کمیسیون‌های نظارت و البته حمایت مرکز ملی فرش ایران در اتحادیه بافندگان ادغام شوند.وی از مسئولان مرکز ملی فرش ایران و مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت خواست در راستای حمایت از قشر بافنده و فرش دستباف از ادغام این اتحادیه در دیگر اتحادیه‌ها که کارشناسی شده هم نیز جلوگیری نمایند.

ادغام اتحادیه ها با کمتر از ۳۰۰ عضو

در همین رابطه رئیس اتحادیه نبات، آبنبات ریز و قندریز گفت: ادغام برای آن دسته از اتحادیه هایی که کمتر از ۳۰۰ عضو دارند، مفید است و این اقدام موجب می شود که این اتحادیه ها قدرتمند شوند و سر و سامان پیدا کنند. حسن افخمی علیشاه با اشاره به اینکه اتحادیه نبات، آبنبات ریز و قندریز ۵۰۰ عضو دارد، گفت: پیش از این اتحادیه قندریز را در اتحادیه ما ادغام کردند.رئیس اتحادیه نبات، آبنبات ریز و قندریز با تاکید بر اینکه برای ادغام و چابک سازی اتحادیه های همگن باید بررسی کارشناسانه صورت گیرد، این نکته را متذکر شد که هم اینک اتحادیه هایی که ۱۲۰ عضو دارند، رضایت به ادغام ندارند چون تمایل ندارند که نظام اتحادیه شان بر هم بخورد.وی گفت: اتحادیه ها نباید از به خطر افتادن موقعیت خود در پی ادغام ترس و واهمه داشته باشند و در صورت ضرورت به ادغام، باید هماهنگی و همکاری های لازم انجام شود.

اتحاديه‌های همگن ادغام شوند

رئيس اتحاديه صحافان گفت: بحث پيرامون ادغام‌هاي صنعت چاپ با يكديگر وجود دارد 7 يا 8 ماه ديگر اتحاديه‌هاي امور صنفي با هم ادغام مي‌شوند و پس از ادغام اتحاديه‌هاي امور صنفي، مي‌توان ادغام اتحاديه‌هاي صنعت چاپ را انجام داد. جليل غفاري با اشاره به روند طولاني ادغام اتحاديه‌هاي صنعت چاپ بيان كرد: ادغام اتحاديه‌هاي چاپ، ليتوگرافي و صحافان در سال آينده اتفاق خواهد افتاد و اين اتفاق در جهت راحتي مردم و اعضا اتحاديه‌ها مسئله‌اي است كه بايد بر روي آن تمركز كرد. وي با اشاره به مثبت تر بودن ادغام اتحاديه‌ها به دليل هم‌گن بودن اتحاديه‌ها با يكديگر اظهار داشت: كار اتحاديه‌ها ليتوگرافان، صحافان و چاپ در يك مجتمع انجام مي‌شود ميزان عملكرد اتحاديه‌ها بستگي به قدرت مالي آنان دارد.جليل غفاري با اشاره به يكسان شدن ماشين آلات اتحاديه‌هاي چاپ ، صحافان ليتوگرافي تصريح كرد: صنف‌هاي ديگر مانند خودرو يا پوشك هر كدام بالاي 10 اتحاديه دارند در صورتيكه با انجام كارهاي كارشناسي متوجه احتياج و نياز صنايع خودرو و پوشاك به يك يا 2 اتحاديه خواهيم شد. رئيس اتحاديه صحافان ادامه داد: ادغام اتحاديه‌هاي مختلف كار اتحاديه‌ها را از نظر آموزش و رسيدگي به مشكلات مردم آسانتر مي‌كند و مردم براي پيگيري مشكلات خود از طريق اتحاديه‌ها راحت‌تر هستند. وي با اشاره به اتحاديه خودروسازان و ساير اتحاديه‌ها خاطرنشان كرد: در صورت ادغام اتحاديه‌هاي مختلف صنعت خودروسازي ، تداخل اتحاديه‌ها با يكديگر و رسيدگي به گرفتاري‌هاي مردم ارتباط با اين صنف‌ها روند پيگيري راحت‌تر مي‌شود. جليل غفاري افزود: به اعتقاد من 140 اتحاديه در مجمع امور صنفي بايد تبديل به 30 تا 40 اتحاديه شود و به همين جهت 3 اتحاديه ليتوگرافان، صحافان و چاپ طرح پيش نويس و تفاهمنامه‌اي را درباره ادغام اتحاديه‌هاي صنعت چاپ با يكديگر امضا كردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: