کد خبر: ۳۳۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
نرخ سود تسهیلات بانکی در پی کاهش نرخ سود سپرده بانکی کاهش یافت، تجربه گذشته نشان از آن دارد که افراد بسیاری متقاضی وام بانکی بوده اما نسبت به دریافت وام نگرانی هایی دارند و از سوی دیگر بانک ها آنچنان تمایلی به ارائه تسهیلات ارزان قیمت به افراد عادی ندارند.
 در پی کاهش سود سپرده های بانکی و اجرایی شدن آن، براساس تصمیم شورای پول و اعتبار نرخ سود تسهیلات بانکی نیز به ۱۸ درصد و نرخ سود تسهیلات کشاورزی به ۱۵ درصد کاهش یافت.
 همچنین بانک ها در کنار کاهش سود سپرده‌ها باید سود تسهیلات را نیز کاهش دهند و از این پس بر اساس سود 18 درصد تسهیلات ارائه دهند.
 این درحالی است که کاهش نرخ تسهیلات ممکن است فشارهایی را بر بانک‌ها وارد کند و باعث شود در ارائه وام  به افراد عادی کوتاهی کنند.
 حال باید دید با کاهش سود بانکی چه تغییراتی در روند ارائه تسهیلات به‌وجود خواهد آمد و افراد برای دریافت وام چه سختی‌هایی را باید متحمل شوند.
 تجربه گذشته نشان از آن دارد با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، میزان تقاضا برای دریافت این تسهیلات افزایش می یابد و عملا صف طولانی دریافت تسهیلات، بیش از گذشته طولانی تر می شود، چنین اتفاقی در پی آن رخ می دهد که میزان قدرت خرید افراد جامعه در چند سال اخیر کاهش یافته است.
 گزارش میدانی میزان نشان از آن دارد که عده ای از افراد حتی با کاهش سود تسهیلات، نسبت به دریافت وام علاقه ای ندارند و هنوز نرخ تسهیلات را بالا می‌دانند.
 
یک فعال اقتصادی در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و سرمایه گذاری از طریق دریافت تسهیلات به میزان گفت: با اینکه سود تسهیلات کاهش یافته است ولی هنوز نسبت به تورم رقم بالایی دارد و با توجه به رکود اقتصادی وام گرفتن صرفه اقتصادی ندارد.
 
وی در ادامه افزود: با شرایط اقتصاد و رکود فعلی با گرفتن تسهیلات، سرمایه گذاری در حوزه های مختلف مالی سود چندانی ندارد و با در نظر گرفتن نرخ سود تسهیلات به صرفه نیست.
 
فاطمه 24 ساله بر این عقیده است که دریافت وام بدون نیاز به مبلغ آن صحیح نیست و در صورتی که شخصا به وام بانکی نیازمند شوم به اجبار از تسهیلات بانکی استفاده خواهم کرد.
 
وی تاکید کرد: با توجه به تجربه گذشته و شنیده ها پیش بینی می شود دریافت وام برای افراد و خانواده ها چندان آسان نباشد و بانک ها نیز تمایلی برای ارائه تسهیلات به افراد عادی ندارند.
 
خانمی 23 ساله که تازه ازدواج کرده است در پاسخ به سوال میزان مبنی بر اینکه با کاهش نرخ سود بانکی آیا وام دریافت می کنید، گفت: در شرایط فعلی در صورتی که بانک مسکن وام صندوق یکم در اختیار بنده قرار دهد برای خرید خانه به طور حتم از تسهیلات بانکی استفاده خواهم کرد.
 
وی همچنین در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا در بانک سپرده گذاری انجام داده است، بیان کرد: حدود 35 میلیون تومان به طور شخصی در یک بانک سپرده گذاری انجام داده که در کنار آن همسرشان نیز 200 میلیون تومان در بانکی دیگر سپرده گذاری کرده‌اند.
 
این فرد ادامه داد: به دلیل آنکه سپرده همسر برای فعالیت های اقتصادی و کسب و کار در نظر گرفته شده است نمی توان از 200 میلیون تومان استفاده کرد.
 
وی افزود: در کنار 35 میلیون تومان سپرده بانکی شخصی، 35 میلیون تومان طلا برای فروش در نظر گرفته شده و 90 میلیون تومان پول رهن مسکن دارند که همراه با وام بانک مسکن می توان در منطقه تهرانپارس تهران منزلی خریداری کرد.
 
محسن 27 ساله که یک کارمند دولت است، معتقد است سود 18 درصد برای تسهیلات بانکی بسیار بالا است و تا زمانی که فرد ناچار نباشد نباید از وام های بانکی استفاده کند.
 
همچنین عده ای هم ترجیح می‌دهند با دریافت وام در موسسات مالی سرمایه گذاری کنند که این مساله نیز با کاهش سودهای بانکی برای افراد قابل قبول نیست تا در راستای سرمایه گذاری و دریافت سود سپرده، وام دریافت کنند.
 
این درحالی است که با وجود کاهش سودهای بانکی هنوز هم هستند افرادی که برای سرمایه گذاری در دیگر بازارهای مالی از جمله بورس، طلا و سکه هیچ ریسکی نمی‌کنند و همچنان بانک ها را مطمئن ترین بازار مالی  برای سرمایه‌گذاری می‌دانند.
نام:
ایمیل:
* نظر: