کد خبر: ۳۳۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
یک کارشناس بورس گفت: بازار سرمایه با کمبود نقدینگی روبروست و تغییر وضع موجود و قرار گرفتن مجدد بازار در روند صعودی مستلزم وقوع تغییراتی بنیادی در اقتصاد کشور است.

مهدی فرازمند کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بیشترین افت شاخص در این هفته با 333 واحد کاهش در روز اول هفته اتفاق افتاد اما در طی هفته شاهد روند کم‌نوسان قیمت‌ها در اغلب نمادهای بازار بودیم و حجم معاملات فاصله قابل‌توجهی با روزهای ابتدای سال پیدا کرده است.

وی ادامه داد: فضای منفی ایجاد شده در گروه خودرو نیز در طول هفته افزایش یافت، گرچه نماد خودرو به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه بسته شد اما برگزاری مجمع لغو و به تاریخ 31 تیرماه منتقل گردید اما سایپا با صف فروشی های میلیونی مواجه بود. 

وی ادامه داد: در روز آخر این هفته در گروه کانه های فلزی با توجه به رشد قیمتهای جهانی با افزایش تقاضا روبه رو بودیم که سبب رشد قیمتها و تشکیل صف خرید در اکثر نمادهای این گروه شود.

این کارشناس بورس درادامه اظهار کرد: از جمله دلایل منفی بودن بازار طی هفته جاری و هفته گذشته میتوان به برگزاری مجامع و نقدینگی پایین شرکت های در پرداخت سود نقدی و بی میلی سرمایه گذاران برای شرکت در مجمع اشاره کرد که سبب ایجاد فشار فروش گردیده است.  

فرازمند در ادامه تصریح کرد: همچنین طی این هفته دولت از  برنامه اصلاح نظام بانکی و مالی کشور رونمایی کرد این برنامه با هدف  تقویت نقش نظارتی و سیاستگذاری بانک مرکزی، کاهش مطالبات غیر جاری، تبدیل بدهی های دولت به اوراق مالی اسلامی و افزایش سرمایه بانک ها تدوین شده است این درحالیست که هدف بخش اول برنامه اصلاحی مقدماتی که زير نظر بانک مرکزی انجام میپذيرد، تقويت نقش نظارتی و سپس تقويت نقش سياست‌گذاري پولی بانک مرکزی است و هدف بخش دوم برنامه اصلاحی که با محوريت وزارت امور اقتصادی و دارايی انجام می
شود، سامان‌دهی بدهي‌های دولت و بازارپذير کردن آن‌ها است. بخش سوم این برنامه هم به دنبال ارتقای کفايت سرمايه بانک های دولتی و غيردولتی برای ارتقای سلامت شبکه بانکی و افزايش قدرت تسهيلات‌دهی بانک‌ها است که تواما میتواند نوید بهبود در سیستم بانکی و مالی کشور دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: همچنین سه‌شنبه‌ی این هفته معاملات آنلاین گواهی سپرده سکه در بورس کالا در سامانه معاملات برخط سهام آغاز شد و در دومین روز نیز این معاملات از رونق مناسب برخوردار بود.  

به نظر می رسد بازار سرمایه کشورکماکان با کمبود نقدینگی روبروست و تغییر وضع موجود و قرار گرفتن مجدد بازار در روند صعودی مستلزم وقوع تغییراتی بنیادی در اقتصاد کشور و بهبود وضعیت سودآوری صنایع و ورود نقدینگی جدید جهت افزایش حجم معاملات سهام در بازار است. 
برچسب ها: بورس ، تجارت آنلاین ، سهام
نام:
ایمیل:
* نظر: