کد خبر: ۳۳۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۷
در اوایل سال ۹۵ امید به مصرف مواد فلزی و معدنی در چین افزایش پیدا کرد اما در هفته‌های گذشته گزارش‌های منتشرشده از اوضاع اقتصادی چین نشان داد هنوز رونق به اقتصاد این کشور بازنگشته و بهبود اقتصاد این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد.
 با وجود گذشت یک سال از آغاز برجام هنوز به طور کامل این توافق مهم بین المللی، آثار عملیاتی خود را براقتصاد نگذاشته است و برای ملموس شدن آثار مثبت آن نیازمند زمان بیشتری هستیم.
حسین صالحی، مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا) با اشاره به اینکه هنوز آثار واقعی توافق هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ به‌طور کامل در اقتصاد داخلی نمایان نشده است، گفت: فعالان بازار سرمایه ترجیح می‌دهند در این شرایط جوانب احتیاط را رعایت کنند.
صالحی معتقد است طبیعی است سهامداران در این فضا و موقعیت گاهی دست به عصا راه بروند.
وی با اشاره به انتشار اطلاعات سه ماهه شرکت ها اظهار داشت: بر اساس شواهد موجود، سهامداران در حال بررسی اطلاعات جدید شرکت‌ها هستند تا با سنجش وضعیت آنها اقدام به سرمایه‌گذاری با دید بلندمدت کنند.
صالحی همچنین درباره گزارش های سه ماهه اظهار داشت: به نظر من گزارش‌های ۳ماهه شرکت‌هایی که محصولات معدنی و فلزات اساسی ارائه می‌دهند، مناسب خواهد بود اما با توجه به آنکه قیمت سهام معدنی‌ها هم در این بازه زمانی رشد کرده و از این اتفاق‌ها تاثیر مثبتی گرفته، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت قیمت سهام این گروه متاثر از انتشار اطلاعیه های مربوط ، دگرگون شود.
مدیر معاملات کارگزاری اقتصاد بیدار به افزایش قیمت برخی فلزات، فولاد و سنگ‌آهن در ماه‌های گذشته اشاره کرد و گفت: این محصولات به دلیل بهبود وضعیت اقتصاد جهانی به‌ویژه چین و افزایش قیمت ها در بازارهای جهانی، رشد قیمتی خوبی را تجربه کردند.

به گفته وی از آنجایی که قیمت این محصولات در بازارهای داخل کشور از نرخ جهانی تاثیر می‌گیرد، بنابراین قیمت این محصولات با افزایش روبه‌رو شد.

صالحی با اشاره به اینکه بخش زیادی از این مواد در چین مصرف می‌شود، بیان کرد: در اوایل سال ۹۵ امید به مصرف مواد فلزی و معدنی در چین افزایش پیدا کرد اما در هفته‌های گذشته گزارش‌های منتشر شده از اوضاع اقتصادی چین نشان داد هنوز رونق به اقتصاد این کشور بازنگشته و بهبود اقتصاد این کشور به زمان بیشتری نیاز دارد. بنابراین روند افزایشی قیمت این مواد متوقف شد، به‌طوری که در برخی موارد شاهد بازگشت قیمت‌ها نیز بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه به افت و خیز قیمت ها در بازارهای جهانی متاثر از خبرهای مختلف اشاره کرد و افزود: با توجه به خبرهای ضد ونقیض و افت و خیزهای قیمتی در بازارهای کالایی جهان نمی توان به رشد قیمت پایدار کالاها امید بست.

وی با اشاره به اینکه برای تثبیت بهبود اقتصاد جهان برای منتظر زمان بیشتری بود، گفت: اما در بازار داخلی در صورتی که اقتصاد کشور و صنایع مختلف در مسیر رشد قرار بگیرند، می‌توان انتظار داشت که بعد از ارائه گزارش‌های ۶ماهه، نشانه‌های بهبود وضعیت در بازار سرمایه آرام‌آرام پدیدار شود.
 
نام:
ایمیل:
* نظر: