کد خبر: ۳۳۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که رشد اقتصادی کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا افزایش یابد.
 به گزارش خبرگزاری فرانسه از دوبی، صندوق بین المللی پول اعلام کرد: رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در پی بهبود مجدد قیمت های نفت، بیشتر خواهد شد.

بر اساس پییش بینی این نهاد مالی جهانی، کشورهای این منطقه به همراه افغانستان و پاکستان، شاهد رشد اقتصادی بالغ بر ٣,٤ درصد در سال جاری خواهد بود که نسبت به پیش بینی ٣.١ درصدی این نهاد در گذشته، بهتر است.

این سازمان در عین حال پیش بینی کرد که رشد اقتصادی این منطقه به علت پیامدهای اقدامات تروریستی و تنشهای جغرافیایی سیاسی در سال ٢٠١٧ به ٣,٣ درصد برسد که در مقایسه با پیش بینی ٣.٥ درصدی ماه آوریل، کاهش نشان می دهد.

کشورهای عمده صادر کننده نفت از جمله کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق، ایران و الجزایر و همچنین کشورهای وارد کننده نفت مانند مصر، مغرب و دیگر کشورها، در این منطقه قرار دارند.

صادرات نفت ایران در پی لغو تحریمها، با نزدیک شده به سطح پیش از تحریم ها از دومیلیون بشکه در روز، فراتر رفت.

بیانیه این صندوق می افزاید: تنش های جغرافیایی – سیاسی، درگیری های مسلحانه داخلی و تروریسم تاثیر منفی سنگینی بر دورنمای اقتصادی چند کشور به ویژه در خاورمیانه گذاشته است.

بر اساس پیش بینی کنونی صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادی عربستان مانند پیش بینی گذشته در سال جاری به ١,٢ درصد و در سال آتی ٢٠١٧ با اندکی افزایش به دو درصد خواهد رسید.

اقتصادهای عربستان و دیگر کشورهای عربی صادر کننده نفت عضو شورای همکاری خلیج فارس، به شدت از سقوط قیمت های نفت که بیش از دو سال پیش آغاز شد، آسیب دیده است.

این کشورها با از دست دادن میلیاردها دلار درآمد نفتی، وادار به اجرای اقدامات ریاضتی و روی آوردن به وام گیری برای جبران کسری عظیم در بودجه های خود شده اند.

این نهاد مالی با قدردانی از اقدامات اصلاحاتی این کشورها، بر لزوم در پیش گرفتن اقدامات بیشتر، تاکید کرد.

صندوق بین المللی پول، در گزارش ماه گذشته (ژوئن) پیش بینی کرد که ارزش صادرات نفت و گاز طبیعی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال جاری حدود ٤٥٠ میلیارد دلار نسبت به سال ٢٠١٤ کاهش یابد.

کشورهای عمده تولید و صادر کننده نفت منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا، عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) هستند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار