کد خبر: ۳۳۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
درجریان نشست کشورهای آسیای جنوب شرقی( آ سه آن) وزرای خارجه کشورهای عضو درباره مسائل این منطقه و موضوعات جهانی صحبت کردند.
به گزارش رویترز وزاری کشورهای آ سه آن بر اهمیت فرصتهای همکاری در منطقه براساس قوانین بین المللی  و احترام مقابل به یکدیگر تاکیید کردند. طبق گزارش رویترز کشور چین توانست به پیروزی دیپلماتیک درباره بحث قلمرو دردریای جنوب چین دست یابد . وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد روسیه و اعضای اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا-آ‌سه‌آن- با یکدیگر برای ایجاد سیستم امنیتی در منطقه آسیا-اقیانوسیه همکاری می‌کنند.

تلاش آمریکا برای همکاری بیشتر با آ سه آن

وزیر خارجه آمریکا در سخنانی در حاشیه نشست مجمع ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) که در لائوس برگزار می‌شود، تاکید کرد که واشنگتن به دنبال تحکیم همکاری‌ها با کشورهای عضو این مجمع است.«جان کری» در حاشیه اجلاس آسه‌آن گفت که نشست‌هایی برای تصمیم‌گیری درباره اهداف و منافع مورد نظر برگزار خواهیم کرد. این نشست‌ها محدود به زمینه‌های منطقه‌ای نخواهد بود و منافع جهانی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.وی افزود که دستیابی به هدف‌ها آسان نخواهد بود. مواردی که «باراک اوباما» بعد از بر عهده گرفتن مسئولیت ریاست‌جمهوری در دستور کار قرار داد، این بود که بتوانیم نقش بزرگ‌تری را در منطقه جنوب شرق آسیا داشته باشیم. وقتی فوریه گذشته مقام‌های آسه‌آن مهمان اوباما بودند، در آن نشست به بررسی منافع مشترک پرداختیم و این‌که چه دستور کاری را با همکاری هم پبش ببریم.کری همچنین گفت که آمریکا همواره اهمیت بسیاری را برای همکاری با آسه‌آن قائل بوده است. این‌که بتوانیم یک هم‌پیمان مهم باشیم و یک درک متقابل داشته باشیم و بر اساس همین بود که اوباما میزبان سران آسه‌آن بود و من نیز در آنجا به سران این مجمع د راستای پی‌گیری اهداف خود اطلاع‌رسانی کردم.وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که درباره زمینه‌های مختلفی برای همکاری بیشتر و گشودن راه‌های همکاری در حوزه زنان و کودکان رایزنی کردیم؛ این‌که بتوانیم یک مرکز ویژه را بری زنان و کارآفرینان زن در ویتنام ایجاد کنیم.

مذاکرات صلح سوریه

زیر خارجه روسیه با همتای آمریکایی خود امروز در حاشیه نشست‌های وزارتی کشورهای آ سه آن در لائوس در خصوص وضعیت در سوریه و گام‌ها برای حل و فصل بحران در این کشور گفت‌وگو کرد.وزیر خارجه روسیه دیروز در کنفرانسی خبری با وزیر خارجه آمریکا در لائوس عنوان داشت که مذاکرات سوریه باید در سریع‌ترین زمان ممکن از سرگرفته شود. سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه در کنفرانس خبری با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و استفان دی میستورا در لائوس گفت: واشنگتن بر توانایی خود برای جدا کردن مخالفان سوری از گروه‌های تروریستی تاکید دارد و این علی رغم آن است که آمریکا تاکنون در این  امر شکست خورده است.وی تصریح کرد: ما امیدواریم که هماهنگی در مواضع مشترک در قبال حل و فصل بحران سوریه در جریان دیدار قریب الوقوع ژنو صورت بگیرد. در همین حال وزیر خارجه آمریکا بعد از نشست سه جانبه با همتای روسی خود و استفان دی میستورا در لائوس گفت: ما به دلیل ترس‌ها و انتقادها طرحی را با روسیه پیرامون سوریه اعلام نکردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار