کد خبر: ۳۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹
وقتي کيش با همت و تلاش خلاقانه محمد رضا يزدان پناه شکل گرفت همه آنها که دل در گروي پيشرفت کشور داشتند آنرا يک فرصت بي نظير دانستند که مي‌تواند با پردازش صادرات غير نفتي و جذب گردشگران ايراني و خارجي الگوي مناسبي براي توسعه همه جانبه کشور
اصغر نعمتي - وقتي کيش با همت و تلاش خلاقانه محمد رضا يزدان پناه شکل گرفت  همه آنها که دل در گروي پيشرفت کشور داشتند آنرا يک فرصت بي نظير دانستند که مي‌تواند با پردازش صادرات غير نفتي و جذب گردشگران ايراني و خارجي الگوي مناسبي براي توسعه همه جانبه کشور
 شود . با تشکيل مناطق با دبيري مرتضي الويري و اضافه شدن جزيره کيش اميدها پررنگ تر شد .  ساخت و سازها در اين منطقه شتاب گرفت و مردم هم بدرستي از آن حمايت کردند. اما با تغييرات پي در پي اين مناطق و آمدن کساني که علاقه و تخصصي در اين مورد نداشتند نه تنها اميدها بي رنگ شد بلکه بر ضد اهدافش بسط يافت.
مردم بتدريج دريافتند کالا در اين جزيره ارزان تر از تهران است و مردم با رفتن به اين مناطق با يک تير دو نشان مي‌زدند ، هم از فضاي شاعرانه اين جزيره بهره مي‌بردند و با خريد و فروش کالاهم سود مي‌بردند و هم بخشي از هزينه سفرشان را جبران مي‌کردند . بتدريج با رونق کالاي قاچاق اين مزيت براي مسافران از بين رفت و شبکه سازمان يافته قاچاق از موقعيت جزاير از سود‌هاي کلان بهره بردند و بتدريج اين مناطق مبدل به ميداني مناسبي براي پولشويي، قاچاق کالا و زمين خواري شد و مزيت خود را حتي براي سفر از دست داد. هتل داران و بازاري‌هايي که زمين تقريبا مفت بدست آورده بودند هتل‌ها و پاساژهاي شيک و اشرافي ساختند و هم از مزيت ندادن ماليات بهره بردند و هم از مسافران قيمتهاي سرسام آور طلب کردند. به طوري که براي مردم سفر به دبي و آنتاليا ارزان تر تمام مي‌شد و به اين دليل ارزهايي که بايد در کشور مي‌ماند به راحتي هدر رفتند. قصه پردازش صادرات به کلي فراموش شد و آپارتمان و برج سازي رونق گرفت و مناطق آزاد مثل شهرداري‌ها که معتاد تراکم فروشي شدند زمين‌ها را مدام فروختند و زيست بوم کمياب و زيباي اين جزاير را با خطر مهلک روبرو کردند. حال که مجلس به هر دليلي مجوز ايجاد يازده منطقه آزاد جديد را صادر کرده است . اين مناطق بر ضد کارگران ايراني تمام شد ، چرا که قانون کار در اين جزاير موضوعيت ندارد و به اين دليل بومي‌ها نه تنها از مزاياي اين مناطق بهره نبردند بلکه مورد استثمار قرار گرفتند و از سوي ديگر با آزادي ورود خود رو و ديگر کالاها کمر توليد ملي شکست.
به نظر مي‌رسد اين مناطق بايد از چهره‌هاي سياسي گرفته و به متعهدان متخصص سپرده شود و با يک انقلاب تمام يا بايد اين مناطق از آزاد بودن در آيند و تابع قوانين کشور شوند و دارندگان ثروت مجبور شوند ماليات بدهند و يا بر اساس اهدافي که اين مناطق شکل گرفتند روش‌هاي فعلي ملغي و صادرات غير نفتي و جذب گردشگران ايراني و خارجي احيا شود تا همه مردم بجاي يک اقليت رانت خوار از آن بهره ببرند . اقتصاد مقاومتي و نيازهاي ملي اين اقدام بزرگ را مي‌طلبد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار