فرهاد پرورش ، در خصوص نیاز کشور به هواپیماهای کوچک، گفت: فرودگاههایی در کشور وجود دارد که تنها هفتهای سه تا ۴ پرواز دارند درحالی که میتوان با تجهیز آنها به هواپیماهای کوچک روزی دو تا سه پرواز داشته باشند.وی با اعلام اینکه بر اساس آمار موجود چیزی بیش از ۶۰ فرودگاه کوچک در کشور وجود دارد که بیشتر درشهرهای کمبرخوردار قرار دارند، تصریح کرد: ۹۰ درصد مسافران در حدود ده فرودگاه اصلی کشور جابجا میشوند و ده درصد بقیه در ۹۰ درصد فرودگاههای کشور. این به آن معنا است که شهرهای اصلی پروزاهای بزرگتر دارند و هواپیمای کوچک درفرودگاهای شهرهای کوچک وجود ندارد.وی ادامه داد: این درحالی است که در بسیاری از این شهرها اساتید، دانشجویان، مقامات محلی و حتی تاجران زیادی در رفت و آمد با تهران و سایر مراکز استان ها هستند و با انجام پروازهای روزانه میتوان شهرهای کوچک را به شهرهای بزرگتر و استانهای مرکزی متصل کرد.پرورش با توضیح اینکه پیشتر دستوری از شخص وزیر داشتیم که هواپیمایی هما روی این موضوع کار کند، گفت: فرصتی که پسابرجام به ما داد این بود که ما با کمپانیهایی که صاحب هواپیماهای کوچک هستند وارد مذاکره شویم. درحال حاضر تنها چند فروند از هواپیمای کوچک که آن هم از نوع ATR فدیمی فرانسه است، نزد هواپیمایی آسمان عملیاتی است.وی ادامه داد: با مطالعه قبلی ازبین چندین کمپانی که صاحب این هواپیماها هستند ما خرید ۲۰ فروند را پیش بینی کردهایم که اگر این پروژه به نتیجه برسد تقریبا میتوانیم حدود ۵۰ تا ۶۰درصد نیاز این فرودگاه ها را پوشش دهیم و مشکل این مناطق را حل کنیم. ضمن اینکه نیازمند توسعه آن نیز خواهیم بود به اعتقاد ما طی ده سال آینده تا ۵۰ فروند هم ظرفیت افزایش این نوع هواپیماها وجود دارد.مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران با توضیح اینکه هواپیماهای بزرگ در خیلی از شهرهای کوچک پر نمیشود و به همین دلیل این پروازها اقتصادی محسوب نمیشود، گفت: مزایای هواپیماهای کوچک این است که میتوانند دو تا چند مرتبه در روز پرواز برقرار کنند، اما هواپیماهای بزرگتر حتی با یکبار در روز هم پر نمیشوند.پرورش درخصوص اینکه چرا تاکنون به نیاز این بخش پاسخ داده نشده است، تصریح کرد: علاوه بر تحریمها، نرخ کنترل شده قیمتها هم در مفغول ماندن این امر تاثیرگذار بود. با آزاد شدن نرخ پروازها درحال حاضر میتوان پروازی گذاشت و نرخ آن را تعیین کرد. البته این به معنای عدم نظارت سازمان هواپیمایی و قیمت گذاری بیرویه نیست.وی افزود: مثلا وقتی هواپیمایی را با ظرفیت ۱۵۰ نفر به شهری مثل جیرفت یا رفسنجان میفرستید این هواپیما پر نمیشود و برای شرکت هواپیمایی اقتصادی نیست. اما درمسیری مثل شیراز یا بندرعباس یا مثلا مشهد همیشه هواپیما پر میشود. ضمن اینکه وقتی هواپیما مسیر طولانی تری را پرواز میکند، زمان زمینگیری کمتری در فرودگاها دارد و در واقع بهره مندی از هواپیما برای آن شرکت هواپیمایی بیشتر است. در صورتی که هواپیمای کوچکتر مجبور است هر سی تا ۴۰ دقیقه نشست و برخاست کند و زمینگیری بیشتر دارد و بهره بردای کمتری از لحاظ سرمایه گذاری برای شرکت هواپیمایی دارد.پرورش با اعلام اینکه با محدودیت هایی که تا کنون وجود داشته است سرمایهگذاری در این بخش صورت نمی گرفت، تصریح کرد: اما با برداشته شدن این محدودیت ها تلاش شده است که این مشکل کشور حل شود. ایران کشوری پهناور با هشتاد میلیون جمعیت است و می طلبد با توسعه مناطق کم برخوردار مناطق را به شهرهای اصلی متصل کنیم.وی گفت: مثلا فرودگاه رشت را در نظر بگیرید که تعداد اندکی پرواز دارد. حتی خط پروازی تهران به رشت از تهران بعضا حدود ۵۰ درصد از ظرفیت هواپیما را پر میکند این در حالی است که این ۵۰ درصد برای هواپیمای کوچک صد درصد می شود و ما از رشت میتوانیم شمال غرب و شرق کشور را پوشش دهیم و این فرودگاه را به پایگاه تبدیل کنیم وهمین کار را میتوان در کرمان، مشهد، بندرعباس، شیراز و اصفهان هم انجام داد.
منبع:پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی