کد خبر: ۳۳۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۶
تاریخچه آغاز طرح آزادراه تهران- شمال و سرنوشت امروز آن؛
آزادراه تهران شمال که به بن بستی برای دولت ها تبدیل شده است در دولت جدید هم هنوز تکیف روشنی پیدا نکرده است.

به گزارش تجارت آنلاین به نقل از صدای اقتصاد؛عباس آخوندی که اولین روز پس از اخذ رای اعتماد از مجلس به بازدید از این پروژه پرداخته بود، اوایل امسال اعلام کرد که تکمیل طرح تعریض در جاده هراز و فیروکوه اولویت بیشتری دارد اما انتظار می‌رود با انتصاب نماینده جدید و همچنین اهتمام محمد سعیدی‌کیا رئیس جدید بنیاد مستضعفان شاید ساخت این آزادراه از بن‌بست خارج شود.

سعیدی‌کیا اعلام کرده است که بزودی برآورد خود را از این پروژه اعلام خواهد کرد. پیچیدگی‌ها دشواری های این طرح به قدری است که عباس آخوندی بارها از ابهامات مالی آن به عنوان اصلی‌ترین مانع پیشرفت سخن گفته است.

آخرین برآوردهای وزارت راه و شهرسازی نشان می‌دهد که اتمام این طرح به قیمت سال 92، حدود 12 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در شرایطی که مجموع بودجه عمرانی تحقق یافته در سال گذشته حدود 11 هزار میلیارد تومان اعلام شده است، تکمیل این پروژه با بودجه دولتی امکانپذیر نیست. در این راه به فاینانس چینی و ایجاد جذابیت از طریق اخذ عوارض پس از بهره‌برداری، امید بسته شده است.

آزادراهی که تا پیش از دولت یازدهم 5 دولت را پشت سر گذاشته است، چشم انداز روشنی برای تکمیل و افتتاح پیش روی خود نمی‌بیند. وزرای پیشین راه آنقدر در این بخش وعده داده‌اند که دیگر نمی توان به وعده اتمام این آزادراه در دولت یازدهم اطمینان کرد. پیش از این رحمتی، بهبهانی و نیکزاد در دولت‌های نهم و دهم وعده تکمیل این آزادراه در زمان مدیریت خود را داده بودند اما عمر وزارت آن ها و عمر دولت‌هایشان کوتاه‌تر از زمان تکمیل این پروژه بود. عباس آخوندی نیز در ابتدای دوران وزارت در دولت یازدهم وعده داد که این پروژه در این دولت به ثمر بنشیند اما هنوز با گذشت بیش از یک سال از عمر دولت یازدهم تصویر روشنی از وضعیت این پروژه دیده نمی‌شود.

طبق تاریخچه این آزادراه 40 سال پیش متولد شده است. در ادامه سالهایی که به عنوان مقاطع حساس در مسیر این آزادراه شناخته می شود، آمده است:

1353

مطالعات اولیه طرح آزادراه تهران- چالوس در این سال آغاز شد تا اولین حرکت برای ساخت این آزادراه در این تاریخ آغاز شده باشد.

1356

مطالعات ساخت پروژه برای نخستین بار با وعده پنج ساله برای ساخت، در سال 1356 به تصویب رسید. در این سال فرانسوی‌ها که داوطلب اجرای آن بودند برآورد کرده بودند تا پایان زمان 10 ساله پس از بهره‌برداری حدود 75 میلیارد هزینه آن شود.

1373

طرح کالبدی گیلان و مازندران به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید و بر ساخت یک راه ارتباطی سریع میان تهران و غرب مازندران تأکید شد.

1375

19 آذرماه این سال برای اولین بار توسط هاشمی رفسنجانی کلنگ پروژه آزادراه تهران- شمال بر زمین خورد و قرار بود طی 5 سال ساخت آن به اتمام برسد. قرارداد مشارکت با بنیاد مستضعفان با برآورد 250 میلیارد تومان و سهم‌الشراکه وزارت راه به مبلغ 15 میلیارد تومان به صورت مقطوع جهت تملک اراضی به وسیله دولت و بقیه تعهدات و هزینه‌های تکمیل و بهره‌برداری توسط بنیاد، منعقد شد.

1382

مشکلات زیاد، ساخت و عملیات این پروژه متوقف شد تا سال 82 تصمیم‌گیری جدیدی درمورد آن صورت گیرد. در این سال قرارداد ساخت منطقه یک این آزادراه با یک شرکت چینی به مبلغ 245 میلیون دلار امضا شد، اما به دلیل بروز مشکل در باز کردن اعتبار اسنادی (LC) توسط ایران، نارضایتی از مدیریت شرکت چینی، تملک اراضی، موافقت بیمه چین و بسیاری از عوامل دیگر به تعویق افتاد و عملا اعتبار اسنادی آن تا اواخر سال 1385 باز نشده بود که به دلیل گذشت مدت زمان طولانی و مقطوع بودن قرارداد، پیمانکاران چینی خواستار تغییر و افزایش قیمت تا 790 میلیون دلار شدند و مجددا با مبلغ 400 میلیون دلار دوباره با شرکت جدید چینی قرارداد امضا و مقرر شد به مدت سه سال منطقه یک این آزادراه به طول 32 کیلومتر (کن تا دوآب شهرستانک) تحویل داده شود که این اتفاق هم رخ نداد.

1392

قطعه چهارم این آزادراه که از مرزن‌آباد تا چالوس به طول 20 کیلومتر است 21 فروردین سال گذشته توسط محمود احمدی نژاد افتتاح شد اما این قطعه پس از مدتی به دلیل برخی رخدادهای جاده‌ای، مسدود شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: آزادراه ، چالوس ، تهران ، سرنوشت
نام:
ایمیل:
* نظر: