کد خبر: ۳۴۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
تجارت از تلاش وزارت صنعت براي به روز رساني استانداردهاي خودرو گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: چند روز قبل بود كه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت از ورود اولين خودروهاي توليد داخلي با پلت‌فرم ايراني از اواخر سال ۹۶ به بازار و از مذاکره با شرکت‌هاي صاحب تکنولوژي براي توليد موتورهاي يورو ۵ خودروهاي تجاري خبر داد.
در همين حال روز گذشته احمد نعمت‌بخش دبير انجمن خودروسازان كشور از برنامه‌ريزي براي تشكيل كارگروهي در جهت بازنگري اهداف و سياست‌هاي صنعت خودروي كشور خبر داد و اعلام كرد كه پنج پلت‌فرم جديد براي خودروسازان داخلي در حال طراحي است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه هنوز اقدامات اجرايي موثري در خصوص طراحي پلت‌فرم جديد در دو شرکت بزرگ خودروسازي كشور صورت نگرفته و اين موضوع پيش از اين بارها توسط مسئولان وزارت صنعت به خودروسازان تذكر داده شده است. مدتي قبل محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در جلسه شوراي سياست‌گذاري صنعت خودروي كشور اعلام كرد كه لازم است برنامه اقدامات اجرايي در خصوص طراحي پلت‌فرم جديد توسط دو شرکت بزرگ خودروساز داخلي به صورت جداگانه به وزارت صنعت ارائه شود. حالا به نظر مي‌رسد كه طراحي پلت‌فرم‌هاي جديد براي توليد خودرو در كشور مدت‌هاست تبديل به يكي از چالش‌هاي اين صنعت شده است.

برنامه‌ريزي براي توليد پلت‌فرم جديد
سال گذشته در حوزه صنعت خودرو، سياست‌هايي اتخاذ و برنامه راهبردي تعيين شده که در قالب اين راهبرد، بايد پلت‌فرم، نيروي محرکه و طرح کلي توليد خودرو ايجاد شود؛ البته اين توان در صنعت خودروسازي موجود است و گزارش‌هاي ارائه شده حاکي از حرکت خودروسازان در اين مسير است و آنطور كه محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت اعلام كرده اين اميدواري وجود دارد كه تا اواخر سال آينده، اولين توليدات پلت‌فرم‌هاي ايراني، وارد بازار شود. وزير صنعت، معدن و تجارت معتقد است: خودروسازي در بخش صنعت و اقتصاد پيشران است و همواره صنايع ماقبل و مابعد خود را به حرکت وا مي‌دارد و اين صنعت براي هر کشور از لحاظ توسعه فن‌آوري بسيار مهم و ضروري است؛ ضمن اينکه با توجه به وجود فن‌آوري‌هاي مختلف در صنعت خودروسازي، روز به روز خودروهاي توليد شده در دنيا پيچيده‌تر مي‌شوند و سطح تکنولوژي ارتقا مي‌يابد؛ لذا توسعه فن‌آوري در کشور بسيار مورد اهميت است. نعمت‌زاده همچنين تصريح کرد: در گذشته خودروها براساس استاندارد يورو ۲ توليد مي‌شد؛ ولي با ورود فناوري‌هاي جديد به صنعت، استاندارد يورو ۵ لحاظ شده و ارتقا به يورو ۶ نيز مدنظر است و اميدواريم که کيفيت سوخت نيز به صورت همزمان با رشد کيفي محصولات بهبود يابد. 

بازنگري اهداف صنعت خودرو
در همين حال دبیر انجمن خودروسازان ایران از تشکیل کمیته‌ای به منظور بازنگری در اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو خبر داد و گفت: براساس مصوبه اخیر شورای سیاست‌گذاری خودرو به زودی کمیته‌ای با هدف بازنگری در اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو تشکیل می‌شود. احمد نعمت‌بخش در گفتگو با خبر خودرو افزود: براساس این مصوبه، سازمان گسترش در حال تشکیل کمیته‌ای کارشناسی است تا اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو به روز رسانی شوند. وی افزود: قطعا یکی از این موارد مورد نظر در اهداف، طراحی پلت‌فرم خواهد بود که به زودی در کمیته‌ای کارشناسی که انجمن خودروسازان نیز حضور دارد مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. وی در ادامه با اشاره به اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو در افق 1404 گفت: با وجود مشکلات و موانع موجود در  طراحی و توسعه محصول، خوشبختانه گام‌های خوبی در جهت دستیابی به اهداف صنعت خودرو در افق 1404 و طراحی پلت‌فرم‌های جدید در شرکت‌های بزرگ خودروسازی در حال اجراست. وی تصریح کرد: هم‌اکنون دو شرکت ایران‌خودرو و سایپا به طور جدی در حال طراحی پلت‌فرم‌های داخلی بوده و در آینده نزدیک پلت‌فرم‌های جدیدی را به بازار عرضه خواهند کرد.

هزينه‌هاي طراحي پلت‌فرم جديد خودرو
نعمت‌بخش با اشاره به تاثیر همکاری‌ها بر هزینه طراحی پلت‌فرم، اظهار داشت: با وجود سرمایه‌گذاری مورد نیاز و هزینه بالایی که طراحی پلت‌فرم برای شرکت‌های خودروساز به همراه دارد در صورتی که این روند با همکاری شرکت‌های خارجی به نتیجه برسد  مسلما هزینه کمتری برای خوروسازان به دنبال خواهد داشت. وی تاکید کرد: طراحی پلت‌فرم به دلیل هزینه بالایی که دارد چنانچه در تیراژ میلیونی تولید نگردد طبعا موجب افزایش هزینه تولید برای شرکت‌های خودروساز خواهد شد. دبير انجمن خودروسازان گفت: براساس اهداف و سیاست‌های صنعت خودرو هم‌اکنون هر دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در حال طراحی پلت‌فرم داخلی هستند البته در این راستا پلت‌فرم‌هایی نیز بواسطه همکاری مشترک با شرکت‌های پژو و سیتروئن طراحی و به مرور به بازار عرضه خواهند شد. وي همچنین با توجه به شروط مورد تاکید در مذاکرات و همکاری با شرکت‌های خارجی، تصریح کرد: بر مبنای شروط وزارت صنعت و معدن و تجارت، در همکاری جدید خودروسازان با شرکت‌های خارجی موضوع مونتاژ نه تنها مطرح نیست بلکه آغاز همکاری‌ها با حداکثر 40 درصد ساخت داخل و 30 درصد صادرات خواهد بود از این رو هرگونه مونتاژکاری در همکاری مشترک خودروسازان به دست فراموشی سپرده خواهد شد.

طراحي 5 پلت‌فرم جديد براي خودروسازان
نعمت‌بخش گفت: در حال حاضر در دنیا از یک پلت‌فرم، به مدت حداقل 15 سال، خودروهای جدیدی تولید و به بازار عرضه می‌شود این در حالی است که معمولا موتور، اکسل و گیبرکس خودروها به دلیل هرینه بالا تغییر چندانی نداشته  و صرفا این بدنه خودرو است که تغییر خواهد کرد. به گفته وی خودروسازان داخلی نیز در راستای حرکت در مسیر اهداف و سیاست‌ها طراحی پلت‌فرم‌های داخلی را به صورت کاملا ایرانی و همچنین با همکاری شرکت‌های خارجی را در دستور کار داشته و به در آینده نه چندان دور به بازار عرضه خواهند کرد. وی ادامه داد: با اقدامات و سرمایه‌گذاری خوبی که در مراکز تحقیق و توسعه شرکت‌های خودروساز صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود خودروسازان به اهداف صنعت خودرو در افق 1404 که طراحی حداقل 5 پلت‌فرم که دو پلت‌فرم  آن کاملا داخلی و سه پلت‌فرم با همکاری شرکت‌های خارجی است، دست یابند.
نام:
ایمیل:
* نظر: