اصغر فخريه کاشان در گفت و گو با پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي، با اشاره به نياز کشور به هواپيماهاي کوچک، گفت: در اين خصوص مذاکراتي با ژاپن براي خريد هواپيماهاي MRG از ميتسوبيشي داشتهايم.وي با اشاره به سفر اخير خود به ژاپن، توضيح داد: بعد از کمک به بازسازي ايران اير با ايرباس سراغ هواپيمايي آسمان رفتيم و تصميم به نوسازي ناوگان آسمان با خريد از ميتسوبيشي داريم. بر همين اساس در اين سفر عوامل هواپيمايي آسمان را همراه خود داشتيم و درحال مذاکره براي خريد ۲۰ فروند هواپيماي کوچک از ميتسوبيشي براي اين شرکت هواپيمايي هستيم.قائم مقام وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه وظيفه وزارت راه اين است که ناوگان هوايي کشور را اصلاح کند، فارغ از اينکه مالک اين ناوگان دولت، بخش خصوصي يا بخش عموميباشد، درباره چرايي انتخاب اين هواپيماها براي هواپيمايي آسمان، توضيح داد: هواپيماهاي MRG ميتسوبيشي هواپيماي کوچک حداکثر ۱۰۰ نفره هستند و با توجه به اينکه هواپيمايي آسمان معمولا پروازهاي داخلي و استاني را انجام ميدهد، گزينه مناسبي براي اين شرکت هواپيمايي است.وي با بيان اينکه نحوه خريد ۲۰فروند هواپيما در قالب فاينانسليز يا اجاره به شرط تمليک است، توضيح داد: ژاپنيها هم قول دادهاند در همين قالب درخواست ما را بررسي کنند تا در ماه دسامبر و با تشکيل دومين کارگروه مشترک دو کشور در تهران، مذاکرات ادامه پيدا کند. فخري کاشان هم چنين درباره خريد همزمان هواپيماهاي ATR، که جزو هواپيماي کوچک محسوب ميشوند، گفت: نياز کشور به هواپيماهاي کوچک چيزي بيش از ۲۰ فروندي است که در مذاکراتمان با ميتسوبيشي به دنبال آن هستيم. فرودگاههاي سازمانهاي ديگر مثل شرکت نفت، هلال احمر يا حتي پيام به اين هواپيماها نيازمند هستند و تنها با بيست فروند نياز ما برطرف نميشود. قائم مقام وزير راه و شهرسازي با اعلام اينکه بيش از ۶۰ فرودگاه در کشور وجود دارد که جزو فرودگاههاي کوچک محسوب ميشود، افزود: براي اقتصادي کردن اين فرودگاهها به هواپيماهاي کوچک نيازمند هستيم وبايد اين فرودگاهها را فعال کنيم و بر همين اساس در نظر داريم هرچه سريعتر اين هواپيماها براي کشور خريداري شود.
منبع:ایسنا