متخصصان بازاريابي در ادبيات حرفه شان دو فرمول طلايي دارند . بر اساس فرمول اول هميشه حق با مشتري است . ولي فرمول دوم شان در نگاه سطحي بسيار متناقض به نظر ميرسد ولي در وارسي ژرفتر راز بازار يابي موفق را افشا ميکند . آنها در فرمول دوم بر اين نکته انگشت ميگذارند اگر حق با مشتري نباشد حتما بايد فرمول اول را دوباره خواني کنيد تا دريابيد هميشه حق با مشتري است و آنهم بدون هيچ استثنايي.مهندسي صنعت تخصص و حرفه به نسبت جديدي است. آنها بجاي بررسي يک ساختار توليدي از مرحله ورودي تا فرجام کار به مهندسي معکوس روي ميآورند و با شناخت سليقه مشتريها و يا همان مصرف کنندگان همه مسير توليد را بر اساس آن شکل ميدهند. بعضي وقتها هم با شناخت روانشناسي جمعي به بيدار سازي بازار روي ميآورند و براي کالاي تازه شان مشتري مييابند و به همين چرخه توليد ثروت مدام در جهان نو ميشود و خلاق تر . به همين محصولات تازه در فرايندي زود رس زود کهنه ميشوند و جاي آنها محصولات تازه ميگيرد و اين چرخه حتي به سه ماه رسيده است . اين چرخه با ضربان رضايت مشتري ميزند. بياييد از اين منظر به بازار ايران چشم بدوزيم و ببينيم در ايران چقدر رضايت مشتري در توليد و توزيع رعايت ميشود . تنها با يک نگاه تند و گذرا در مييابيم تنها چيزي که در اين کشور جدي گرفته نميشود رضايت مشتري است و حتي ميتوان جلوتر رفت و يادآور شد حقوق ساده و بديهي مصرف کننده هم رعايت نميشود و کالاهاي تقلبي جاي برندهاي اصلي را ميگيرد . خودروهاي معيوب در اختيار مشتري قرار ميگيرد بدون آنکه تعمير آن احساس مسئوليتي ديده شود . بدون اعلام عموميقيمتها رو به بالا فرار ميکنند و يا اگر قيمتها ثابت بماند وزن کالاهاي بسته بندي شده مدام کم و کم تر ميشود و هيچکس خود را مورد خطاب کتاب آسماني نميبيند که ميفرماييد واي بر کم فروشان.موضوع اين بي اعتنايي جدي تر از کم و گران فروشي است . آبلميوهايي در بازار به فروش ميرسد که حتي يک آبليمو ندارد و همه محتوايش مواد شيميايي است . در لبنيات، پالم استفاده ميشود که بجاي سلامت انواع آسيبها را بر ميانگيزد . با فاضلاب عفوني سبزيهاي کشت ميشود و سوناميسرطان و اقسام بيماريها جامعه را با بحران روبرو ميکند . اگر بر آنيم اقتصاد کشور را از بحران نجات دهيم و از رکود در آييم و از ايراني بخواهيم تنها کالاي ايراني بخرد ، شرطش رعايت دو فرمول طلايي است که در آغاز از آن سخن گفتيم . اين کار زمان بر است ولي اگر اعتماد مصرف کننده جلب شود که در اين مسير حرکت ميکنيم مردم آنقدر بزرگوارند که صبورانه مشکلات را در ميانه مدت تحمل کنند.