کد خبر: ۳۴۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۶
وزیر امور خارجه:
وزیر امور خارجه گفت: ایران در طول سه دهه، قدرت عظیم معنایی در منطقه ایجاد کرد و در این شرایط توافقی انجام شد که حداقل کسی در دنیا ادعا نکرد جمهوری اسلامی ایران طی آن، غیرعزتمندانه عمل کرده است.


وزیر امور خارجه گفت: ایران در طول سه دهه، قدرت عظیم معنایی در منطقه ایجاد کرد و در این شرایط توافقی انجام شد که حداقل کسی در دنیا ادعا نکرد جمهوری اسلامی ایران طی آن، غیرعزتمندانه عمل کرده است.

به گزارش ایرنا؛ محمد جواد ظریف در نخستین همایش فصلی مدیران کل استانی و معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: ما توانسته ایم با گروه های اصیل مردمی که در هر منطقه بر سر کار می آیند ارتباط خوبی داشته باشیم. این به معنای دخالت نیست بلکه به معنای حمایت از مقاومت است.ظریف خاطرنشان کرد: بعد از سقوط صدام و طالبان احساس می شد که دو عامل بزرگ فروپاشیدند و دست ایران در منطقه باز شده است . کشورهای منطقه تصور می کردند ایران بدون رقابت می تواند اعمال نفوذ کند از این رو پرونده هسته ای را بهانه قرار دادند.

وی گفت: ما تاکنون هیچ کشوری را ندیده ایم که تحت تحریم فصل هفت سازمان ملل متحد قرار گیرد و از این تحریم ها نجات یافته باشد. زمانی که اولین قطعنامه علیه ایران تصویب شد همه کسانی که در منطقه نگران قدرت ایران بودند نفس راحت کشیدند . بدخواهان منطقه ای ما فکر می کردند همه چیز تمام شده است و به دلیل خیال بافی هایشان خوشحال بودند.

ظریف اظهار داشت: آن ها تصور می کردند روندی شروع شده و این روند ادامه می یابد و به نابودی جمهوری اسلامی ایران می انجامد، فشارها و تحریم را زیاد کردند ولی هیچ نتیجه ای نگرفتند زیرا فهمیدند که نمی توانند از طریق تحریم مردم را از حاکمیت جدا کنند.وزیر امور خارجه گفت: غرب با مذاکره هسته ای محبت و لطفی به کسی نکرد، ما باید حقمان را می گرفتیم و حق در میدان مبارزه باید به دست آورد و گاه این میدان مبارزه می تواند میدان مبارزه دیپلماتیک باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: امروز کشورهای منطقه احساس می کنند با یک تحول راهبردی مواجه هستند، آنچه در شرایط کنونی با آن مواجه هستیم این است که بدخواهان ما در منطقه احساس می کنند قدرت ایران زیاد است از این رو بیکار نخواهند نشست و طراحی و برنامه ریزی خود را آغاز می کنند و در این راستا هزینه می کنند.ظریف یادآور شد: ما انتخابات را در پیش رو داریم، رقابت های داخلی نباید ما را به این سمت سوق دهد که از حرکت های بدخواهان خود غافل شویم زیرا بدخواهان ما به دنبال آن هستند که این ناکامی راهبردی تاریخی خود را جبران کنند.

وی اظهار داشت: کسی به ما لطفی نکرده است. اگر امروز ما اینجا هستیم و توانسته ایم در حوزه های داخلی، بین المللی و منطقه ای قدرت و توان کشور را به اثبات برسانیم به این دلیل است که جز مردم کشورمان به کسی اعتماد نکرده ایم.وی اضافه کرد: امروز نکته ای که در منطقه بارز است، تلاش های عجیب و غریبی است که از سوی برخی از کشورها و حکومت ها به ویژه حکومت های دیکتاتوری شاهد هستیم . این رژیم ها به شدت نگران شده اند و برای جبران این نگرانی هایشان تقریبا وارد فاز انتحاری شده اند. نه تنها عاملینشان که همان تکفیری ها هستند اقدامات انتحاری انجام می دهند بلکه خودشان نیز وارد فاز انتحاری شدند.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: البته در منطقه خطر افراط گرایی و فرقه گرایی وجود دارد ولی این خطری است که آنها ایجاد کرده اند، خطر تصنعی است. ظریف به ناتوانی کشورهای عربی منطقه از پاسخ به مردم خودشان خبرداد و گفت: این ناتوانی در برخی از موارد باعث ایجاد حرکت های گسترده مردمی شد و در برخی موارد باعث حرکت های پرتنش مخصوصا در عربستان و هم پیمانش شد که احساس می کنند مردم در جهان عرب قانع نیستند.

رییس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: برخی از کشورهای مرتجع احساس می کنند با چالش حیاتی مواجه هستند، چالش کشورهای منطقه از سوی ایران نیست ایران جز خیر و برکت و صلاح منطقه چیزی برای کسی نخواسته و نمی خواهد زیرا ما اعتقاد داریم در یک محیط ناامن هیچ چیز برای هیچ کس امن نیست، برای جمهوری اسلامی امنیت منطقه یک اصل است نه یک شعار.وی تاکید کرد:مهم ترین خواست و نیاز مردم منطقه عزت مندی، استقلال و آزادی فلسطین از اشغال 60 ساله است که باعث خشم انباشته در جهان عرب است.وزیر امور خارجه تاکید کرد: امروز حرف های نامناسب و تندخویی ها که از سردمداران سعودی می شنویم نشانه قدرت نیست بلکه ناشی از ضعف و عدم خودباوری آنان است.

برچسب ها: ظریف ، توافق ، بدخواهان
نام:
ایمیل:
* نظر: