کد خبر: ۳۴۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
رئیس صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: متضرر اصلی افزایش یک‌دلاری ترانزیت به ازای هر تن در کیلومتر در ترکمنستان خود این کشور است.
حسینقلی قوانلو درباره افزایش تعرفه ترانزیت توسط کشور ترکمنستان اظهار کرد: این افزایش یک‌دلاری تعرفه ترانزیت کالا در ترکمنستان خلاف قوانین است و باید جلوی آن گرفته شود.
وی بابیان اینکه این افزایش تعرفه بر میزان صادرات ما به سایر کشورها تأثیر نمی‌گذارد، افزود: هم‌اکنون بیشتر کالاهای ترانزیت از ترکیه به مقصد ایران از کشور ترکمنستان عبور می‌کنند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان بابیان اینکه قطعاً این افزایش تعرفه بر روی قیمت کالاهایی که به مقصد قزاقستان و ازبکستان صادر می‌شود، تأثیرگذار است، ادامه داد: هرچند حجم صادرات گلستان به قزاقستان پنج میلیون دلار بوده و رقم قابل‌توجهی نیست اما به دلیل غیرقانونی بودن این افزایش تعرفه در ترکمنستان موضوع باید پیگیری شود.
وی افزایش تعرفه ترانزیت برای ترکمنستانی‌ها در کشور را یک راهکار دانست و اضافه کرد: قطعاً افزایش تعرفه ترانزیت بر روی صادرات و ترانزیت کالا از گمرک سرخس و لطف‌آباد تأثیر بسیار اثرگذار است.
قوانلو با تأکید بر اینکه افزایش تعرفه یک‌دلاری به ازای جابجایی هر تن بار در کیلومتر در ترکمنستان غیرقانونی است و خود این کشور بیشتر از سایر استان‌ها متضرر می‌شود، تصریح کرد: قطعاً کالاهای ترانزیتی که از کشورهای مختلف از خاک ترکمنستان عبور می‌کنند، بسیار گران تمام‌شده و مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر: