کد خبر: ۳۴۴۵۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
مصطفي پور محمدي در نهمين جلسه شوراي مرجع ملي کنوانسيون مبارزه با فساد يادآور شد براي مبارزه هدفمند با فساد مي‌بايست در ابتدا از حالت بي نظمي‌موجود خارج شد .
اصغر نعمتي
مدير مسئول

 وي در همين رابطه خبر داد حدود پنجاه ميليون حساب بانکي مخدوش و بي هويت در نظام بانکي وجود دارد که اين تعداد حساب مخدوش سلامت اين نظام را با پرسش جدي روبرو مي‌کند.ترديدي نيست برخي از اين حسابهاي مخدوش در سيستم بانکي امري طبيعي است.
ولي يک سيستم پويا که خصلت خود ترميمي‌دارد بايد براي هر مشکل طبيعي هم چاره يي بيانديشد و براي آن راه حلي ارائه دهد . به طور نمونه در بعضي از حسابها مبالغ اندکي وجود دارد که دارنده اش اصولا آنرا از ياد برده است و يا بعد از مرگ دارنده يعني بازماندگان از اين حسابها بي خبرند .
 اين مبالغ وقتي جمع شوند مبلغ زيادي مي‌شود و بانکها از آن بهره مي‌برند بدون آنکه حق قانوني اين کار را داشته باشند . بايد قانون و قواعدي براي اين منظور توسط دولت و مجلس تصويب شد . سايتي راه‌اندازي شود و در آن در مورد اين حسابها اطلاع رساني شود و بعد از مدتي اگر دارندگان حساب پيدا نشدند با ابطال اين حسابها مبالغ به نفع دولت مصادره و در کارهاي عمومي‌از آنها استفاده شوند . اين اتفاق اگر بيفتد حجم حسابهاي مخدوش کاهش مي‌يابد و مي‌توان بقيه را مورد ارزيابي جدي و قضايي قرار داد.از طرفي حسابهاي مخدودش فرصتي براي فساد ايجاد مي‌کنند . برخي از اين حسابها دارايي نقدي راکد مراکز عمومي‌را مبدل به سود بانکي مي‌کنند و بين افراد ذينفع تقسيم مي‌شود و اگر ابعاد اين حسابهاي مجهول روشن شود به عمق و گسترده گي فساد پي مي‌بريم. بخشي از اين حسابها هم براي پولشويي در کالاي قاچاق و مواد مخدر بهره برداري مي‌شود و اين نوع پولشويي براي کليت جامعه خطرناک است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار