ظرفیت داریم واستفاده نمی کنیم
برای آنکه بدانیم تا چه اندازه می توان به ظرفیت کشور امیدوار بود، کافی است نگاهی به شرایط کشور بیندازیم. ارزش واردات رسمی لوازم خانگی سالانه ۴۵۰میلیون دلار است، آمار شرکتهای بازرسی، فروش پنج میلیارد دلاری لوازم خانگی خارجی در بازار ایران را نشان میدهد.این یعنی بیش از چهار میلیارد دلار از بازار لوازم خانگی کشور سهم کالاهای قاچاق است. این در حالی است که ظرفیتسازیهای خوبی در این زمینه صورت گرفته و واحدهای صنعتی بزرگی نیز در کشور ایجاد شدهاند اما قاچاق در کنار سونامی رسمی واردات اجازه سر بلند کردن به آنها را نمیدهد.
طرح کارت اعتباری خرید کالای ایرانیان
بی شک یکی از مشکلات مردم ایران، ناتوانی مالی است. مردم ایران دلشان می خواهد کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب را خریداری کنند اما بیش از 10 میلیون تن ازجمعیت ایران حقوق بگیر هستند و میزان حقوقی که دریافت می کنند، به اندازه ای است که می تواند نیازهای اولیه اش را تامین کند. اکنون باید به این مهم پاسخ بدهیم که چگونه می توان این معضل را از بین برد. در این رابطه کارت اعتباری تعریف شد که یک ابزار مالی مانند تسهیلات و ضمانت نامه بانکی است که یک فرد با استفاده از آن می تواند کالایی را خریداری نماید که بدون این ابزار امکان خرید آن ممکن نبوده است. این کارت تاکنون برای اقشار مختلف و توسط ادارات و سازمان های مختلف صادر شده است. در طرح جدید که توسط معاونت رفاه اجتماعی وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با عنوان کارت رفاه اجتماعی ایرانیان (کاراکارت) معرفی گردیده است، تلاش شده است که این کارت اعتباری به طور گسترده بین اقشار مختلف توزیع گردد و از این رو برای فروشگاه های پذیرنده کارت مزیت و یا صرفه های حاصل از قیاس بزرگ ایجاد شود چرا که فروشگاه ها با توجه به افزایش تعداد مشتریان می توانند کالاهای خود را با قیمت مناسب تر تامین و به مردم عرضه نمایند. در این طرح تلاش شده است که دریافت کنندگان این کارت بدون ارائه تضامین بانکی (سفته یا معرف) از این کارت و ابزار نوین مالی بهره مند شوند. کارت خرید اعتباری به عنوان یک وام کوچک محسوب می شود که دارنده آن می تواند نواسانات خرید خود را کاهش دهد و بدون مراجعه به بانک یا افراد حقیقی مانند دوستان و اقوام ، نیاز کوتاه مدت خود را تامین کند. در حالی که در بسیاری از کشورها کارت اعتباری به عنوان ابزاری برای خروج از رکود مطرح است در ایران عدم دسترسی به وام های خرد یکی از علل مهم فقر اقتصادی محسوب می شود.
فروش ۴۰ میلیارد تومان کالا
در این رابطه سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از فروش حدود ۴۰ میلیارد تومان کالا از طریق کارت اعتباری خبر داد و در عین حال گفت که برخی وطنفروشان در این میان سنگ برندهای خارجی را به سینه میزنند.
حمیدرضا غزنوی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون حدود ۴۰ میلیارد تومان کالا از طریق کارتهای اعتباری به فروش رفته است، اظهار کرد: این رقم حدود یک درصد از اعتبار در نظر گرفته شده برای کل طرح است که تقریبا سه چهارم این فروش مربوط به لوازم خانگی و یک چهارم آن در رابطه با سایر کالاهاست.وی با بیان اینکه دامنه افرادی که مشمول این طرح میشوند کوچک است، گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت بنا به درخواست انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، از رییسجمهور درخواست کرده که دامنه شمول کارتهای اعتباری بازتر شود تا کلیه کارمندان لشکری و کشوری بتوانند از این تسهیلات استفاده کنند اما تاکنون اتفاقی در این حوزه نیفتاده و این بزرگترین مشکل طرح کارت اعتباری است.سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه از دولت میخواهیم این گره را حل کند، ادامه داد: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار کارت عتباری خرید کالا صادر شده اما کمتر از ۵۰ هزار عدد کارت اعتباری توزیع شده است و از میان کسانی که این کارت را گرفتهاند هم برخی منتظرند تا سقف آن را افزایش دهند.غزنوی با اشاره به پایان اعتبار طرح کارتهای اعتباری از ۳۱ تیرماه گفت: از این تاریخ تاکنون هیچ کارتی صادر نشده اما امروز بانک مرکزی به تمامی بانکها ابلاغ کرد که این طرح تا پایان سال تمدید شود.وی افزود: در این میان عدهای سوء استفاده کردند و گفتند که در این یک ماهه هیچ کس کالای ایرانی نخریده و باید کالاهای خارجی را نیز وارد طرح کرد.به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، این افراد عدهای وطنفروش هستند که سنگ برندهای خارجی را به سینه میزنند.غزنوی درباره سرمایهگذاری برخی برندهای خارجی لوازم خانگی در ایران برای تولید در کشور، افزود: اگر امروز مطرح میشود که یک برند خارجی به کشور آمده و سرمایهگذاری خارجی در لوازم خانگی صورت گرفته، فریب دادن مردم است و این سرمایهگذاری خارجی نیست، چرا که تنها توسط افراد ایرانی این کار انجام شده و در عین حال مردم منتظرند که به دلیل تولید این برند در کشور قیمت کالاهایشان ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کند.وی با بیان اینکه هیچ کشوری تسهیلات برای تقویت برند خارجی نمیدهد، گفت: متاسفانه برخی افراد شیفته برندهای خارجیاند و در تمام محافل میخواهند تبلیغ این برندها را کنند و تا جایی که توانستند علیه برند ایرانی کار کردند. از سوی دیگر اگر برند خارجی بخش کوچکی از کارش را در ایران انجام میدهد باید توجه داشت که عمده کار این برندها هنوز واردات است اما برندهای ایرانی واردات محصول ندارند و تنها برخی قطعات را وارد میکنند که آن هم بر اساس قاعده صرفه اقتصادی است.سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: تجربه سریع و اعتماد ما به کشور چین صنعت ما را تخریب کرد و ما دوباره نباید این کار را با کشور جدیدی تجربه کنیم.