کد خبر: ۳۴۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۱
عدم رشد اقتصادی پس از المپیک ریو
تجارت آنلاین - اگرچه بازارها در ماه‌های اخیر صعود داشته‌اند و رئیس‌جمهور موقت، میشل تمر بر خلاف دیلما روسف در احیای رشد اقتصادی موفق عمل کرده است. تحلیلگران پیش‌بینی کردند رکود در سال 2016 کمتر شده و اقتصاد در سال آینده مجددا رشد کند.
اقتصاد برزیل درسال 2010 رشد قابل توجهی داشت اما از سال 2014 تاکنون این کشوربا رکود اقتصادی ، بدهی و کاهش سرمایه گذاری روبرو شده است که با کاهش قیمت نفت اقتصادش ضعیفتر شده است.به گزارش بلومبرگ،  اعتماد مصرف‌کننده و کسب‌وکار نیز هر دو با رشد مواجه شدند که منجر به رشد در خرده‌فروشی و تولید صنعتی شد. اما بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین هنوز با چالش‌های متعددی روبروست. بالاترین نرخ بهره در میان کشورهای گروه 20 هنوز نتوانسته تورم را کاهش دهد در حالی که تلاش دولت برای محدودکردن هزینه‌ها نیز در کاهش چشمگیر کسری بودجه ناکام مانده است. از سوی دیگر پرونده فساد مالی شرکت نفتی دولتیِ پتروبراس ضربه ای اساسی به کشور وارد کرده است. گفته می شود شرکتهای ساختمان سازی، پول زیادی از این شرکت دریافت کرده اند که بخشی از سود آن به جیب سیاستمداران رده بالا سرازیر شده است. دولت موقت میشل تمر، علاوه بر مشکلات امنیتی، اقتصادی را به ارث بُرد که از دهه سی تاکنون بیشترین رکود را داشته است و طبق پیشبینی صندوق بین المللی پول، سال بعد نیز اندکی افت خواهد کرد. یکی از پیش شرطهای به تکاپو درآمدنِ بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین این است که این برزیل از برزخ سیاسی بیرون بیاید. فرآیند استیضاح ماهها طول کشیده است و تا زمانی که میشل تمر رئیس جمهور ثابت کشور نشده باشد، اصلاحات اساسی شروع نخواهند شد.

عمیق تر شدن رکود پس از المپیک

بیش از ۳۵۰ هزار نفر از سراسر جهان برای تماشای بازی‌های المپیک به ریو رفته‌اند اما بسیاری بر این باورند که این تماشاگران برای خارج کردن برزیل از طولانی‌ترین رکود تاریخ این کشور کافی نخواهند بود. المپیک در زمانی آغاز شده که برزیل در بدترین دوران اقتصادی و بحران سیاسی تاریخ خود قرار دارد. به گزارش وال استریت ژورنال ، آژانس اعتبارسنجی مودیز انتظار دارد المپیک ۲۰۱۶ بهبود محدودی برای اقتصاد کشور میزبان به همراه داشته باشد. دلیل چنین انتظاری این است که مزایای برگزاری المپیک از نظر زیرساخت طولانی خواهد بود، اما از نظر درآمد مالیاتی موقتی خواهد بود. در واقع زمانی که بازیها به پایان برسد، این کشور به رکود اقتصادی بازخواهد گشت. انتظار می‌رود اقتصاد برزیل امسال حدود چهار درصد کوچک شود. بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در برزیل به دنبال استیضاح دیلما روسف، رئیس جمهور این کشور و وارد شدن اتهاماتی علیه رئیس جمهور اسبق لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا و نمایندگان مجلس و مدیران شرکتهای بزرگ  باعث شد تا در المپیک امسال شرکتهای بزرگ و اسپانسرهای کمترین حضور و تبلیغ خود را در شهر ریو محل برگزاری بازیهای المپیک داشته باشند. اخیرا اخباری درباره دزدی مسلحانه از چندین شناگر آمریکایی در خیابانهای ریو بار دیگر تاکیدی از بالابودن آمار جرم و جنایت  و فقر در یکی از کشورهایی است که زمانی به عنوان بهترین کشور در بازارهایی نوظهور محسوب می شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار