کد خبر: ۳۴۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۳
"تجارت" از راه‌هاي بهبود صنعت خودروسازي گزارش مي‌دهد
گروه صنعت، معدن و تجارت: كيفيت محصولات صنعت خودروسازي ايران هنوز هم فاصله معني‌داري با محصولات موجود در بازارهاي جهاني دارد. تشديد تحريم‌ها در سال‌هاي گذشته آسيب‌ها و خسارات فراواني را به خودروسازان داخلي تحميل كرده بود. با اين حال برداشته شدن تحريم‌ها و حضور مجدد خودروسازان خارجي در ايران، مي‌تواند به بهبود شرايط صنعت خودروسازي در كشور كمك كند.
به گزارش تجارت آنلاين، صنعت خودروسازي ايران به واسطه ميزان اشتغالزايي و سهم آن در نرخ رشد اقتصادي يكي از مهمترين صنايع كشور قلمداد مي‌شود. طي سال‌هاي گذشته اين صنعت همواره مورد حمايت دولت‌هاي مختلف بوده و به اعتقاد كارشناسان همين حمايت‌ها در كنار ابزار تعرفه‌اي به نوعي عوامل اصلي ايجاد انحصار در بازارهاي داخل كشور هستند. با اين حال نظرات مختلفي در رابطه با راه‌هاي برون رفت صنعت قطعه‌سازي كشور از مشكلات فعلي از سوي كارشناسان و فعالان اين صنعت مطرح مي‌شود. گروهي حضور مجدد خودروسازان بين‌المللي در ايران را به فال نيك مي‌گيرند و اين موضوع را عامل بهبود كيفيت محصولات مي‌دانند. برخي ديگر از لزوم توجه به پروژه‌هاي تحقيق و توسعه در مجموعه‌هاي خودروسازي صحبت مي‌كنند و وجود و فعاليت با برنامه بخش‌هاي تحقيق و توسعه را به‌عنوان پيش‌نياز پيشرفت خودروسازان معرفي مي‌كنند. در كنار اين‌ها هنوز هم گروهي از كارشناسان اقتصادي و فعالان صنعت خودروسازي در كشور هستند كه تنها را نجات صنعت خودروسازي ايران را ايجاد رقابت از طريق حضور بخش خصوصي واقعي مي‌دانند. به اعتقاد اين گروه بدون رقابت بهبود كيفيت محصولات و كاهش قيمت هيچ معني نخواهد داشت و خودروسازان همچنان در مسير انحصار خود يكه‌تازي خواهند كرد.

خصوصی‌سازی، راه نجات صنعت خودرو
در همين ارتباط عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است با وجود اینکه خودروسازان چندان به دنبال توسعه و تغییر نبودند اما قطعا تحریم‌ها در حرکت خودروسازی ایران در مسیر تحقیق و توسعه و طراحی پلت‌فرم‌های جدید بی‌تاثیر نبوده است. سیدحمیدرضا کاظمی با اشاره به عوامل موثر بر جریان توسعه خودروسازی در ایران، گفت: هرچند تحریم‌ها در روند حرکت خودروسازان بی‌تاثیر نبوده اما آنچه که باید به آن اشاره كرد تلاش خودروسازان در حوزه تحقیق و توسعه است که چندان قابل توجه نیست. وی افزود: با نگاهی به روند فعالیت صنعت خودرو در این سال‌ها، جریان حرکت خودروسازان در مسیر توسعه  به وضوح روشن می‌شود. وی با اشاره به تاثیر مهم خصوصی‌سازی در جریان تحقیق و توسعه در صنعت خودرو اظهار داشت: تا زمانی  که صنعت خودرو ایران به بخش خصوصی واگذار نشود اتفاق جدیدی در این  صنعت رخ نخواهد داد. وی با انتقاد از وضع کنونی صنعت خودرو تصریح کرد: متاسفانه برخی با شرایط خاصی در حال مدیریت  بر صنعت خودرو هستند و همزمان نیز دولت با اختصاص تعرفه واردات، حمایت ویژه‌ای را از خودروسازان می‌کند این شرایط موجب شده که بازار خودرو داخل انحصاری شود طبعا در چنین فضایی خودروسازان به دنبال رقابت و تحقیق و توسعه نخواهند بود. كاظمي گفت: صنعت خودرو ایران برای نجات از این وضعیت کنونی باید خصوصی واقعی شود نه اینکه از حیطه اختیار وزارت صنعت و معدن خارج شود و مجددا شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های دولتی اقدام به خرید سهام شرکت‌ها كنند و باز همچنان با عنوان خصوصی‌سازی، تحت مدیریت دولتی‌ها قرار گیرند. وي خاطرنشان کرد: با خصوصی‌سازی واقعی صنعت خودرو و حضور خودروسازان در بازار رقابت، انتظار می‌رود  صنعت خودرو در مسیر رشد و توسعه قرار گیرد در غیر این صورت نباید اصراری بر سرمایه‌گذاری در این صنعت داشت.

لزوم توجه خودروسازان به تحقيق و توسعه
از طرف ديگر عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت بر لزوم اصلاح دیدگاه حاکم بر جریان تحقیق و پژوهش در صنعت خودرو ایران تاکید کرد و گفت: تا زمانی که دیدگاه فعلی در حوزه تحقیق و توسعه در خودروسازی ایران اصلاح نشود مسلما اعتماد و اطمینانی نسبت به دانش و توان داخلی وجود نخواهد داشت. هادي مرزبان در گفتگو با خبر خودرو، با اشاره به وضعیت سرمایه‌گذاری خودروسازان در حوزه تحقیق و توسعه اظهار داشت: با اصلاح دیدگاه مدیران در این حوزه می‌تواند امید داشت نگاه به تحقیق و توسعه تغییر یافته و سهم بیشتری از سرمایه‌گذاری‌ها به این حوزه اختصاص یابد. وی تصریح کرد:  توجه به  تحقیق و توسعه در صنعت خودرو گامی رو به جلو در مسیر جهانی شدن و دستیابی به بازارهای هدف در صنعت خودرو است. این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: شرایط کنونی موقعیت حساسی برای صنعت خودرو ایران است از این رو خودروسازان باید تلاش کنند تا به سرعت در حوزه دانش و تکنولوژی به روز كنند. مرزبان بازسازی صنعت خودر را اقدامی ضروری در این صنعت ذکر کرد و یادآور شد: در شرایطی که امروز کشور قرار گرفته بازسازی در صنعت خودرو ضرورت جدی است تا شاهد تحول و ارتقاء در کیفیت در این صنعت باشیم. مرزبان هرگونه همکاری با خودروسازان معتبر جهانی را پایه اصلی برنامه توسعه محصول در شرکت‌های خودروسازی دانست و گفت: دستیابی به توسعه محصول در شرکت‌های خودروسازی با جذب سرمایه‌گذار خارجی، تولید خودرو با برند مشترک و افزایش عمق داخلی‌سازی محصولات جدید محقق می‌شود.

همکاری مشترک ضامن بقای صنعت خودرو
در همين حال يك عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است هرگونه تعامل و فعالیت مشترک دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور در جریان همکاری‌های جدید می‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش هزینه تولید و تعدیل قیمت و افزایش تیراژ باشد. حمید گرمابی با اشاره به سابقه همکاری مشترک خودروسازان معتیر جهانی افزود: در صورتی که دو شرکت بزرگ خودروسازی در کشور در قالب قراردادهای جدیدی که با شرکت پژو و سیتروئن دارند و به جهت مشترکات زیادی که به لحاظ قطعات و پلت‌فرم در محصولات جدید وجود دارد چنانچه اقدامات مشترکی را داشته باشند، می‌توانند راه حل مناسبی برای کاهش هزینه‌های تولید و تعدیل قیمت و افزایش تیراژ تولید باشد. وی خاطرنشان کرد: اگرچه با همکاری مشترک این دو شرکت زمینه رقابت میان این دو شرکت از بین خواهد رفت اما به لحاظ افزایش توان تولید و کاهش هزینه تولید در این شرکت‌ها حرکت بسیار موثری در این زمینه خواهد بود. وي با توجه به عدم تمایل شرکت‌ها در این زمینه یادآور شد: باید این نیاز در صنعت خودرو کشور حفظ شود خصوصا اینکه با تشدید بازار رقابت در حوزه خودروسازی کشور، شاید تنها شرط بقای صنعت خودرو تعامل و همکاری مشترک این شرکت‌ها باشد. گرمابي گفت: همکاری مشترک این دو شرکت در بهبود جریان تولید و کاهش هزینه و کیفیت شرکت‌ها موثر خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: