کد خبر: ۳۴۷۳۹
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
گويا قرار نيست روي ارزاني را ببينيم
گويا قرار نيست مردم روي ارزاني را ببينند و هرگاه که قدمي‌به سوي ارزاني برداشته مي‌شود، تصميمات لحظه اي و احساسي باعث مي‌شود تا دوباره به روزهاي مشکل گذشته بازگرديم.
کورش شرفشاهي – گويا قرار نيست مردم روي ارزاني را ببينند و هرگاه که قدمي‌به سوي ارزاني برداشته مي‌شود، تصميمات لحظه اي و احساسي باعث مي‌شود تا دوباره به روزهاي مشکل گذشته بازگرديم. يکي از اين موارد قيمت گوشت است. مدتها بود که قيمت گوشت ثابت مانده بود و هر کاري مي‌کردند تا قيمت بالا برود، نمي‌توانستند اين امر را رقم بزنند تا آنکه در بازديد مسوولان تعزيرات از فروشگاههاي گوشت مولوي، گزارشي تهيه شد و حکايت از آن داشت که آن دسته از مغازه‌هايي که گوشت را ارزان مي‌فروشند، احشام پير را عرضه مي‌کنند يا گوشت بز را به جاي گوش گوسفند مي‌فروشند. اين گزارش چنين حکايت داشت که اگر جايي گوشت را به قيمت پايين عرضه مي‌کند، حتما غش در معامله داشته و جايي ازکارش ايراد دارد. اما بازهم قيمت ثابت ماند تا آنکه در اقدامي‌سوال برانگيز اقدام به صادرات دام زنده کردند و اين اقدام تير خلاص را به ارزاني گوش وارد کرد و افزايش‌هاي بي‌رويه قيمت گوشت قرمز ادامه يافت به نوعي که در دو ماهه گذشته شاهد افزايش ۴۰۰۰ توماني قيمت گوشت گوسفندي و ۱۵۰۰ توماني قيمت گوشت گاوي بوديم که با توجه به خروج‌هاي مجاز و غيرمجاز اين محصول از ايران کماکان روند افزايش قيمت‌ها ادامه يافت و طي چند روز گذشته باز هم شاهد افزايش ۵۰۰ تومان به ازاي هرکيلوگرم گوشت قرمز بوديم. اين مساله نشان مي‌دهد که علي‌رغم آگاهي نسبت به افزايش قيمت‌ها مسئولان در خصوص تعديل قيمت اين محصول چاره‌انديشي نکردند و احتمال افزايش اين قيمت بيش از پيش نيز وجود دارد، چرا که عرضه اين محصول در بازار کم و با توجه به نزديک شدن در ابتداي شهريورماه و همچنين قرار گرفتن در آستانه عيد قربان قطعا شاهد افزايش ميزان تقاضا خواهيم بود. تا اين افزايشها موجب شد مسئولان مرتبط با اين حوزه در نهايت تشکيل جلسه دهند؛ هرچند باز هم اين دورهمي‌بدون در نظر گرفتن راهکار خاصي براي تعديل قيمت بازار اين فرآورده پايان يافت.

گراني‌ها مقطعي است

در اين رابطه رييس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي با اشاره به تشکيل جلسه مسئولان سازمان حمايت توليدکنندگان و مصرف‌کنندگان، وزارت جهاد کشاورزي، تعزيرات حکومتي، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نمايندگان صنف گوشت گاوي و گوسفندي اظهار کرد: با توجه به روند ادامه‌دار افزايش قيمت گوشت قرمز و نابه‌ساماني‌هاي پيش آمده در بازار اين فرآورده جلسه‌اي تشکيل شد؛ هرچند برخي از مسئولان معتقد بودند اين افزايش قيمت‌ها و شرايط موجود بازار مقطعي است.علي‌اصغر ملکي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که طي دو ماه گذشته شاهد افزايش ۴۰۰۰ توماني قيمت هر کيلوگرم گوشت گوسفندي و افزايش ۲۰۰۰ توماني قيمت هر کيلوگرم گوشت گاوي بوديم، ادامه داد: طي چند روز گذشته باز هم هر کيلوگرم از اين نوع گوشت‌ها ۵۰۰ تومان افزايش يافت تا باز هم شاهد روند ادامه‌دار افزايش قيمت‌ها در بازار اين دو محصول عرضه شده به مردم باشيم. وي در مورد جلسه تشکيل شده توسط مسئولان ذيربط گفت: مسائل مربوط به بازار گوشت قرمز در اين جلسه رصد شد و افزايش قيمت‌ها در بازار مورد تاييد قرار گرفت. علت اصلي افزايش قيمت‌ها در اين حوزه قطعا کمبود گوشت و دام در بازار و نيز خروج غيرمجاز و مجاز گوشت از کشور است؛ هر چند مسئولان وزارت جهاد کشاورزي نظرشان اين بود که شرايط پيش آمده مقطعي است.رييس اتحاديه تهيه و توزيع گوشت گوسفندي بيان کرد: با توجه به اين‌که طي هفته جاري شاهد پرداخت حقوق و يارانه‌ها خواهيم بود و مردم براي تامين مايحتاج زندگي خود به بازار مراجعه مي‌کنند اگر همچنان شاهد کمبود محصول در بازار باشيم، باز هم افزايش قيمت‌ها را به دنبال خواهيم داشت.وي با بيان اين‌که قيمت محصولات پروتئيني در دنيا بر اساس عرضه و تقاضا مشخص مي‌شود، تصريح کرد: بايد در ارتباط با شرايط پيش آمده بازار چاره‌انديشي شود و از خروج غير مجاز دام با توجه به کمبودهاي پيش آمده در بازار جلوگيري شود.

عرضه گوسفند براي شکستن قيمت

از سوي ديگر در حالي که حدود ۲۰ روز تا عيد قربان باقي‌مانده است، رئيس مرکز اصلاح‌ نژاد دام و بهبود توليدات دامي‌وزارت جهاد کشاورزي از عرضه بدون محدوديت دام زنده به قيمت مناسب در ميادين ميوه و تره‌بار خبر داد. محمدرضا ملاصالحي افزود: از آنجاکه چند روز بيشتر تا پايان ييلاق عشاير باقي نمانده و دام پروار شده آنها آماده عرضه به بازار است با هماهنگي‌هاي صورت گرفته از طريق ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران و اتحاديه عشايري دام زنده پروارشده عشاير در آستانه عيد قربان در ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران عرضه مي‌شود. رئيس مرکز اصلاح‌ نژاد دام و بهبود توليدات دامي‌وزارت جهادکشاورزي با بيان اين‌که قيمت عرضه اين دام مناسب و به قيمت توليد خواهد بود، ادامه داد: اين عرضه که از نظر کمي‌هيچ محدوديتي براي آن وجود ندارد مي‌تواند بازار عيد قربان را تنظيم و دست دلالان را از بازار قطع کند. وي تصريح کرد: براساس جلسات و پيگيري‌هاي صورت گرفته با ميادين ميوه و تره‌بار مناطق شهرداري که عرضه دام در آنها صورت گيرد، مشخص و اعلام خواهد شد و مردم مي‌توانند براي تامين دام مورد نظر خود براي قرباني به اين ميادين مراجعه کنند. ملاصالحي گفت: قيمت هر کيلوگرم دام زنده عرضه شده در اين ميادين به زودي اعلام مي‌شود و عرضه آن از يک روز قبل از عيد قربان صورت خواهد گرفت.

برچسب ها: گوشت ، ارزانی ، گرانی
نام:
ایمیل:
* نظر: